بسته خبری «تابناک»؛
رصد‌خانه «تابناک» ‌خبرهایی‌ برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند؛ تیترهایی مانند:«بازار داغ فروش اسکناس‌ تانخورده»،«خداحافظی شریعتمداری و بانک از هیات دولت»،«شکایت وزیر احمدی نژاد از معاون احمدی نژاد!»رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۳۹۳۵۹۶
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۹ 13 March 2017

تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد. خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر رسمی؛ خبرهایی که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر‌ به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کم‌رنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»، جایی است که خبرهایی ‌گاه غیررسمی و ‌گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، ‌برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبرهایی که ‌گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و ‌گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه ‌می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری ‌هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند.

در رصدخانه تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

در انتخابات ۹۶ ابتدا صندوق‌های انتخابات ریاست جمهوری شمارش می‌شود

طی توافقی میان هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی با شورای نگهبان مقرر شد تا پس از رای‌گیری در روز ۲۹اردیبهشت ماه ۱۳۹۶، ابتدا صندوق‌های آرای مأخوذه انتخابات ریاست جمهوری شمارش شود. همچنین مقرر شد تا ناظرمسئول شورای نگهبان، مقیم در شعبه رای‌گیری مسئولیت هماهنگی با مجریان انتخابات شوراهای اسلامی کشور درخصوص چیدمان عوامل صندوق و سایر موارد را بر عهده داشته باشد. خبرآنلاین این خبر را منتشر کرد.


واکنش دولت به بیانه‌های احمدی‌نژاد

حمید ابوطالبی معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور در صفحه شخصی خود نسبت به بیانیه‌های اخیر محمود احمدی‌نژاد واکنش نشان داد. وی در این مطلب آورده است: تاکنون از سوی مسئول دولت پیشین سه بیانیه، چند سوال و یک کاندیدا صادرشده است؛ جالب است که در عالم سیاست هیچ کسی وقعی به این حضور مجازی نگذاشته است. معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور ادامه داد: ظاهراً می‌خواهند "دو قطبی حضور" به "قطبی‌سازی بیانیه‌ای و حضور مجازی - جانشینی" تبدیل شود؛ لذا است که جامعه سیاسی در حال گذر از کنار آن به آرامی است. ابوطالبی تصریح کرد: اصولگرایان پایدار می‌دانند کوچکترین سخنی در این رابطه، شراکت تاریخی‌شان در اقدامات دولت قبل را برای مردم زنده خواهد کرد؛ لذا سکوت بهترین روش است. وی افزود: اصلاح‌طلبان نیز که سال‌های 84-92 را سال‌های سقوط کشور می‌دانند، در این زمینه به صورت پراکنده سخنانی گفته‌اند؛ آنان هم حاضر به ورود به این بازی نیستند. معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور تاکید کرد: دولت حاضر نیست ارزش خدمت‌رسانی به مردم را صرف پرداختن به آنانی کند که خسارات بی‌شمار هشت ساله‌شان به کشور در کوتاه‌مدت غیرقابل اصلاح است. ابوطالبی خاطرنشان کرد: یکی از نزدیک‌ترین خساراتِ پیچیده آن هشت سال، اتلاف 7-8 میلیارد دلار از دارایی‌های ملت در خلال سال‌های 86-89 نیویورک و لوگزامبورگ و بابک زنجانی است.


استیضاح یکی از وزارای جدید در دستور کار مجلس!

نماینده اصولگرای کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از ارائه اطلاعات غلط ازسوی معاون پارلمانی وزیر ارشاد، از تقدیم طرح استیضاح صالحی امیری به هیات رییسه مجلس در جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس خبر داد. ایلنا این خبر را منتشر کرد.


بازار داغ فروش اسکناس‌ تانخورده

بررسی‌های میدانی حکایت از آن دارد که در میدان فردوسی تهران اسکناس تانخورده ۲۰۰ تومانی بیشترین حاشیه قیمت را به خود اختصاص داده است؛ به نحوی که هر برگه از آن به جای ارزش واقعی  خود، سه برابر قیمت به فروش می‌رسد، چرا که تقاضا برای آن بالا است. به این ترتیب هر برگه ۱۰۰ عددی اسکناس نو ۲۰۰ تومانی را باید ۶۰ هزار تومان از این دستفروشان خریداری کرد. پس از آن، اسکناس ۵۰۰ تومانی در رتبه بعدی حاشیه قیمت قرار می‌گیرد به نحوی که هر بسته ۱۰۰ عددی اسکناس ۵۰۰تومانی، ۷۰ هزار تومان است که به گفته فروشندگان سیار، خرید اسکناس ۵۰۰ تومانی در مقایسه با ۲۰۰ تومانی صرفه اقتصادی بیشتری دارد. همچنین قیمت هر بسته اسکناس ۱۰۰۰ تومانی نو ۱۲۵ هزار تومان و اسکناس ۲۰۰۰ تومانی نو ۲۱۵ هزار تومان،۵۰۰۰ تومانی نو ۵۱۵ هزار تومان و ۱۰ هزار تومانی نو هم یک میلیون و ۳۰ هزار تومان است. این قیت‌ها در شرایطی  است که بانک مرکزی از امروز توزیع اسکناس‌های نو در شعب منتخب خود را آغاز کرده تا  شاید بتواند بخشی از تقاضای بازار را پوشش دهد؛ اما همچنان دستفروشان اسکناس نو در میدان فردوسی هم بازار خاص خود را دارند. مهر این خبر را منتشر کرد.


دفاتر پیشخوان، مسئول ثبت نام داوطلبان انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا

علی فلاح از آغاز مرحله پیش ثبت نام انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا از سه شنبه این هفته خبر داد و گفت: متقاضیان می توانند با دردست داشتن مدارک مورد نیاز، داوطلبی خود را در بیش از پنج هزار و 600 دفتر پیشخوان دولت در سراسر کشور اعلام کنند. وی فرایند ثبت نام از داوطلبان انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا را 9 مرحله ای ذکر کرد و افزود: بعد از اینکه داوطلبان مرحله پیش ثبت نام را پشت سر گذاشتند باید برای تایید نهایی از روز 30 اسفند امسال به فرمانداری ها و بخشداری ها مراجعه کنند. وی هزینه پیش ثبت نام را برای هریک از متقاضیان حدود 20 هزار تومان اعلام کرد. فلاح همچنین از اماده شدن اپلیکیشن تلفن همراه دفاتر پیشخوان دولت خبر داد و گفت: از ابتدای سال 96 مردم می توانند با نصب این اپلیکیشن علاوه براینکه با نزدیکترین دفتر پیشخوان به خود اشنا شوند اطلاعات مربوط به خدمات این دفاتر را نیز به دست آورند. وی نوبت گیری در دفاتر پیشخوان را از دیگر امکانات پیش بینی شده در این اپلیکیشن دانست و افزود: قرار است بزودی شرایطی ایجاد شود که مردم بتوانند شکایات خود را از دفاتر پیشخوان از این طریق اعلام کنند. ایسنا این خبر را منتشر کرد.


خداحافظی شریعتمداری و بانک از هیات دولت

در روزهای اخیر ارکان مختلف ستاد انتخاباتی حسن روحانی در حال شکل‌گیری و شناختن مسئولین خود است. شنیده می‌شود در همین راستا محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس‌جمهور و مرتضی بانک معاون کل سرپرست نهاد ریاست جمهوری برای ‏فعالیت در ستاد انتخاباتی حسن روحانی از سمت‌های خود در دولت استعفا می‌دهند.‏ استعفای شریعتمداری احتمالا تا حداکثر 48 ساعت آینده صورت خواهد گرفت. دید‌ه‌بان دولت این خبر را منتشر کرد.


احمدی‌نژاد از حضور در انتخابات منع نشده است

محمدرضا باهنر در گفتگو با قانون درباره کاندیداتوری فردی از تیم احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری و سبد رای او نظر خود را مطرح کرده است.در سه مورد این موضوع را میتوان ارزیابی کرد. یکی این که در رسانهها برداشتهای اشتباهی از سخنان رهبری در مورد شخص احمدی نژاد میشود و می گویند آقای احمدی نژاد از حضور در انتخابات منع شده است، در حالی که حضرت آقا خودشان توضیح دادند و فرمودند نظر مشورتی دادم، امر و نهی در کار نیست. تا جایی که ما اطلاع داریم احمدی نژاد قرار نیست بیاید و قرار است به نظر مشورتی عمل کند.بعد از آن از قول او در رسانهها مطرح شد که احمدینژاد قصد ندارد در انتخابات از کسی حمایت یا علیه کسی اقدام کند ولی در این اواخر بحث کاندیداتوری آقای بقایی مطرح شده و عده ای نیز به آن جریان پیوستند و دوباره در فضای مجازی بحثهایی بهوجود آمد که احمدی نژاد ممکن است از شخص بقایی حمایت کند. بنده در مورد اصل ماجرا که قرار است چه اتفاقی بیفتد اطلاع دقیقی ندارم اما اینکه تیم او بخواهند وارد بحث انتخابات شوند، منعی ندارد.اینکه برای احمدی نژاد سبد رای قابل توجهی وجود دارد را نیز نمیتوان رد کرد اما بنده بر این باورم که احمدی نژاد نمیتواند رای خودش را به دیگری انتقال دهد. بر خلاف برخی شخصیت‌های سیاسی که می‌توانند رای خود را با توصیه به سبد دیگری واریز کنند، بیشتر کسانی که به خود احمدی‌نژاد رای می‌دهند با توصیه او رای خود را عوض نمی کنند.


با ۱۸۰ هزار تومان، زندگی ممکن نیست

سلمان خدادادی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس درباره افزایش مستمری خانواده‌های مددجوی کمیته امداد از ۷۲ به ۱۸۰ هزار تومان در سال آتی گفت: با توجه به وضعیت تورم در جامعه با ۱۸۰ هزار تومان نمی‌شود زندگی کرد، ولی باید  این موضوع را نیز در نظر داشت که نمی‌توان به افرادی که تحت پوشش کمیته امداد هستند، حقوق کارگری داد.خدادادی افزود: تعیین حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰هزار تومان مستمری برای مددجویان قدم خیلی خوبی برای حمایت از اقشار آسیب پذیر جامعه بود که مجلس آن را تصویب و دولت نیز آن را قبول کرد.وی تصریح کرد: کمیته امداد و سازمان بهزیستی حق پرداخت مستمری کمتر از میزان ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تومان را به مددجویان خود ندارند و این کار خلاف قانون است.خدادادی افزود: البته کمیته امداد راهکارهای را به منظور توانمندسازی مددجویان خود اتخاذ کرده است و در کنار پرداخت مبلغ مستمری به آنها وام‌های خوداشتغالی می‌دهد تا کارگاه‌های کوچک تولیدی خود را ایجاد کنند تا از طریق آنها از لحاظ مالی تامین شوند.


دیدار اعضای فراکسیون امید با روحانی

عضو هیئت رئیسه فراکسیون امید گفت: اعضای فراکسیون امید روز سه شنبه ۲۴ اسفند به دیدار روحانی می روند.محمد فیضی عضو هیئت رئیسه فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرگزاری تسنیم،  گفت: در آستانه سال نو و در روز سه شنبه 24 اسفند اعضای این فراکسیون به دیدار حجت الاسلام روحانی می روند.وی ادامه داد: این جلسه پس از جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی خواهد بود.عضو هیئت رئیسه فراکسیون امید مجلس تصریح کرد: در این دیدار نمایندگان درباره مسائل جاری کشور بحث های را مطرح می کنند.


اشرف بروجردی «رئیس کمیته بانوان» ستاد انتخاباتی روحانی شد

در راستای تکمیل ستاد انتخاباتی حسن روحانی برای انتخابات سال آینده، اشرف بروجردی به‌عنوان رئیس کمیته بانوان ستاد انتخاباتی وی برگزیده شد.اشرف بروجردی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، به‌عنوان رئیس کمیته بانوان ستاد انتخاباتی حسن روحانی برگزیده شد.بروجردی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا ضمن تأیید این خبر تصریح کرد: از مدت‌ها پیش این پیشنهاد به من داده شده بود که با بررسی جوانب کار، این سمت را قبول کردم.اشرف بروجردی پیش‌ از این معاون اجتماعی و امور شوراهای وزیر کشور ‌دولت اصلاحات بود و هم‌اکنون یکی از اعضای بنیاد باران و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت محسوب می‌شود.


شکایت وزیر احمدی نژاد از معاون احمدی نژاد!

یک منبع نزدیک به منوچهر متکی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به ادعای اخیر غلامحسین الهام درباره علت برکناری وزیر پیشین امور خارجه کشورمان اظهار داشت: آقای متکی ضمن ابراز تأسف از سخنان خلاف واقع و کذب آقای الهام، بنا دارد از نامبرده در محاکم ذی صلاح قضایی شکایت کرده و موارد ادعا شده را پیگیری حقوقی کند.گفتنی است؛ غلامحسین الهام سخنگوی دولت دهم اخیرا درباره عزل متکی از سمت وزارت خارجه گفت: «وزیری که می داند رئیس جمهور او را عزل کرده و دیگر وزیر نیست، چه اصراری به انجام سفر دارد. وقتی او متوجه شد که رئیس جمهور اعتقادی یا اعتمادی به او ندارد، باید استعفا می داد


تذکر  شدید80 نماینده به روحانی

80 نماینده مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای خطاب به حسن روحانی تاکید کردند که آقای روحانی! شما را به تمکین و همراهی با مردم انقلابی و ولایی تحت رهبری ولی امر مسلمین جهان توصیه می‌کنیم.لذا از آنجا که ملاحظه می‌شود از چندی پیش به کرات و به عناوین مختلف و به صراحت تمام در مجامع عمومی به تقابل لفظی و عملی با تدابیر و سیاست‌ها و دیدگاه‌ها و رهنمودهای رهبری پرداخته‌اید که نمونه‌ای از عناوین آنها به شرح پیوست به اطلاع می‌رسد و سپس با استعانت از اصول هشتم و هشتاد و چهارم قانون اساسی در اجرای وظیفه شرعی امر به معروف و نهی از منکر و تکلیف قانونی خود و با در نظر گرفتن مسئولیت شما در برابر مجلس شورای اسلامی و تأکید بر ضرورت عمل به سوگند و یادآوری قسمت اخیر بند 10 اصل 110، بر تکلیف شرعی و قانونی جنابعالی و ضرورت پایبندی به رکن ولایت و نگرش به فرمایش بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی (ره) که فرمود پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت شما آسیب نرسد و تمکین و همراهی با مردم انقلابی و ولایی تحت رهبری ولی امر و اطاعت از تدابیر و رهنمودها و سیاست‌های معظم‌له تأکید و توصیه می‌نماییم.


حمله رسایی به روحانی

رسایی در بخشی از گفتگوی مفصلش با ایلنا گفت: فکر می‌کنم حتی اگر اصولگرایان به کاندیدای واحد نرسند، مردم به کاندیدای واحد می‌رسند؛ چرا که مردم در نه گفتن به آقای روحانی اشتراک نظر دارند. مسئله مردم در حال حاضر این است که اگر با این افت حدوداً ۲۵ درصدی آرای آقای روحانی، به او رای ندهند، به چه کسی رای بدهند. چهارسال پیش ۴۹/۳ درصد تنها به یک دلیل به آقای روحانی رای ندادند و این دلیل نیز آن بود که این گروه از مردم آقای روحانی را برای این کار صالح نمی‌دانستند و ۵۰/۷ درصد به آقای روحانی رای دادند اما به صد دلیل این‌گونه رای دادند و هر کس از یک منظر ایشان را ارزیابی کردند. در حال حاضر از میان ۵۰/۷درصدی که به صد دلیل به روحانی رای دادند، هرکدام نظری متفاوت دارند؛ چرا که دلیلی که بخاطر آن  به روحانی رای دادند، محقق نشده است.


در دور دوم روحانی مردم باید برای کار به افغانستان بروند!

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی معتقد است اگر روحانی برای دور دوم رئیس‌جمهور شود، باید یک راهی پیدا کنیم برای آن مردمی که نمی‌توانند یک جوری هماهنگ کنند خودشان را با شرایط، بروند بنگلادشی، افغانستانی، جایی یک کاری برای خودشان دست و پا کنند. اینجا دیگر نمی‌توانند.


رد مصوبه مجلس درباره ساماندهی حقوق مدیران

محمدخدابخشی سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه در گفت‌وگو با فارس،اظهار داشت: مجمع تشخیص مصلحت نظام نظر خود را در خصوص مصوباتی که مجلس بر آن اصرار داشته مطرح کرده است. سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه از رد مصوبه مجلس در ماده ۳۸ برنامه ششم درباره حقوق مدیران توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام خبرداد.


توصیه جان بولتون به ترامپ درباره برجام

«جان بولتون» سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل متحد که رویکرد به شدت ضد ایران دارد، در سخنانی از رییس جمهور ایالات متحده درخواست کرده تا به فوریت توافق اتمی با ایران را پاره کند.به نوشته وبگاه «بریت بارت» بولتون در پاسخ به یکی از سئوال‌های برنامه تصویری این نشریه در روز جمعه درباره ادامه ارائه مجوز به شرکت‌هایی چون بوئینگ برای عقد قرارداد های چند میلیارد دلاری با ایران و این‌که وی مایل به تغییر این مسیر است،گفت: «من از زمان امضای این توافق در تابستان 2015 گفته‌ام که دولت جمهوریخواه بعدی باید آن را به فوریت لغو کند.»


علم الهدی اصولگرا است یا اصلاح طلب؟

آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی عصر امروز در دیدار صمیمی با نخبگان علمی و فرهنگی دانشگاه فردوسی مشهد، اظهار داشت: تقسیم‌بندی جریان‌های سیاسی به اصلاح‌طلب و اصولگرا درست نیست زیرا در مقابل اصلاح‌طلب، اصولگرا قرار نمی‌گیرد.وی با بیان اینکه نه اصلاح‌طلبم و نه اصولگرا، اصل‌گرا هستم، تصریح کرد: تنها دندانه مشروع بودن این نظام، اصل ولایت است.نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: جریان سیاسی باید در مردم نفوذ داشته باشد و لازمه آن، نفوذ در افکار و اندیشه‌های مردم است.


صدور حکم اعدام برای متهمان پرونده یک فرقه نوظهور

جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران با اشاره به جلسات هفتگی شورای معاونان دادستانی در موضوعات مختلف به ویژه زندان‌ها، اجرای احکام، دفاع از کیفرخواست و اظهارنظر نسبت به قرارها، اظهار کرد: در سال 1395 دادستانی تهران 16 جلسه شورای معاونان را به موضوع زندان اختصاص داد و اجرای مصوبات این جلسات موجب کاهش 9 درصدی جمعیت کیفری زندان‌های استان تهران گردید که با عنایت به روند رو به رشد پرونده‌های وارده در سال‌های اخیر و تعداد زندانیان استان تهران، این میزان کاهش شایان توجه است.وی در خصوص چند پرونده مهم در حوزه فرهنگی که طی سال جاری در دادسرای تهران مفتوح و منتهی به صدور کیفرخواست گردید، اطلاع رسانی نمود. پرونده نخست مربوط به متهمانی بود که در قالب فرقه‌های نوظهور، تشویق به فساد و فحشا می‌نمودند.جعفری در توضیح این پرونده اظهار کرد: متهمان متشکل از یک زن و یک مرد، با راه اندازی یک فرقه و جذب افراد، در زمینه جاذبه‌های انحرافی جنسی فعالیت می‌کردند و این پرونده به اتهام افساد فی‌الارض به صدور حکم اعدام منتهی شده و هم اکنون در مرحله رسیدگی به اعتراض در دیوان عالی کشور است.


واکنش خانواده هاشمی به تغییر نام یک خیابان

پیرو اظهارات یکی از اعضای شورای شهر تهران مبنی بر پیشنهاد نامگذاری خیابان سرو به نام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، خانواده هاشمی با انتشار اطلاعیه‌ای این اظهارات را فاقد صحت دانست.

به گزارش ایلنا، در اطلاعیه خانواده آیت‌الله هاشمی آمده است:" بنا بر اعلام رسانه‌ها، یکی از اعضای شورای شهر تهران در جلسه امروز، اظهاراتی مبنی بر پیشنهاد نامگذاری خیابان سرو به نام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از سوی خانواده ایشان را طرح کرده است که بدینوسیله ضمن فاقد صحت دانستن مطلب فوق، همانگونه که پیش از این اعضای خانواده هاشمی در مصاحبه‌های عمومی و گفت‌وگوها اعلام کرده اند، دخالتی در نامگذاری مکانی به نام آیت الله هاشمی نداشته و در این مورد خاص نیز فرزند آیت الله هاشمی صراحتا به عضو محترم شورای شهر اعلام کرده است که نظری ابراز نکرده و در مورد این خیابان خاص نیز اگر بنا بر اظهار نظر باشد نظر خانواده مثبت نخواهد بود.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار