فرمان اجرایی ترامپ قرار بود از روز پنج شنبه به اجرا در آید که با حکم قاضی فدرال اجرای این فرمان متوقف می شود.
کد خبر: ۳۹۵۹۱۹
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۰ 16 March 2017
یک قاضی فدرال در ایالت هاوایی با صدور حکمی دومین فرمان اجرایی دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا درباره ممنوعیت ورود اتباع 6 کشور مسلمان از جمله ایران به آمریکا را لغو کرد.

به گزارش عصر ایران در حالی که دولت ترامپ خود را آماده اجرای دومین فرمان اجرایی ضد مهاجرتی از بامداد روز پنج شنبه (166 مارس) می کرد دادگاهی در ایالت هاوایی به شکایت دادستان کل این ایالت و جمعی از وکلا رای به توقف مهم ترین بخش های دومین فرمان اجرایی ضد مهاجرتی ترامپ داد و این گونه ساعاتی پیش از موعد قانونی، اجرای این فرمان را متوقف کرد.

این دومین فرمان اجرایی ترامپ است که با حکم قضات فدرال این کشور لغو می شود. پیشتر نیز سرنوشت نخستین فرمان اجرایی ضد مهاجرتی ترامپ که محدودیت هایی را روی ورود اتباع 7 کشور مسلمان و نیز پناهجویان مسلمان به خاک آمریکا اعمال کرده بود با صدور حکم یک قاضی فدرال ایالت اورگان ، لغو شده بود.

ترامپ که لحظاتی پس از لغو دومین فرمان اجرای خود در این باره در میان جمعی از حامیانش سخن می گفت با انتقاد شدید از رای قاضی فدرال وعده مبارزه برای اجرای محدودیت های مهاجرتی مورد نظر را تا سطح عالی ترین دادگاه های این کشور (دیوان عالی آمریکا) را داد.

قاضی 51 ساله "دریک .کی. واتسون" قاضی دادگاه فدرال شهر "هونولولو " (زادگاه اوباما) در دادگاهی فدرال در هاوایی پس از شنیدن نظرات دادستان کل این ایالت و نیز یک مرد مسلمان که از فرمان اجرایی ترامپ شکایت کرده بود و نیز استماع وکلای حامی فرمان اجرایی ترامپ، رای به لغو دو بخش اساسی از فرمان ضد مهاجرتی ترامپ را داد.

"دریک واتسون" چهارمین قاضی فدرال متولد ایالت هاوایی در کل تاریخ سیستم قضایی آمریکاست.

لغو دومین فرمان اجرایی ضد مهاجرتی ترامپ با حکم قاضی فدرال همشهری اوباما

گفتنی است این قاضی فدرال در آوریل 2013 با حکم باراک اوباما رییس جمهور پیشین آمریکا به درجه قاضی فدرال ایالت هاوایی منصوب شده بود. او همشهری باراک اوباما و متولد شهر "هونولولو" در ایالت هاوایی است.

بر اساس حکم قاضی واتسون فرمان مهاجرتی جدید ترامپ با فرمان پیشین او تفاوت چندانی ندارد و با اصل قانون اساسی آمریکا مبنی بر عدم تبعیض بر اساس مذهب و ملیت افراد در تناقض است. 

بر این اساس و به حکم قاضی فدرال دو بخش از فرمان مهاجرتی جدید ترامپ بعنی اعمال ممنوعیت روی ورود اتباع 6 کشور و نیز ورود پناهجویان به خاک آمریکا با پیش فرض مسلمان بودن و ملیت آنها با قانون اساسی این کشور در تعارض بوده و اجرای آن متوقف می شود.

با صدور حکم قاضی دریک فرمان اجرایی ترامپ که قرار بود از بامداد پنج شنبه (16 مارس) در آمریکا به مورد اجرا در آید متوقف شده است و بر این اساس سفارت خانه های آمریکا همچنان بر اساس معیارهای سابق خود به صدور ویزا برای اتباع 6 کشور (ایران، سومالی، یمن، لیبی، سوریه و سودان) ادامه داده و پلیس مرزی آمریکا  در مبادی ورودی این کشور ممانعتی از ورود اتباع این 6 کشور و نیز پناهجویان به خاک آمریکا اعمال نخواهد کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار