مخاطبان «تابناک» برگزیدند؛
دو رویدادی که تامل در رای حدود 35 درصدی هرکدامشان، ثابت می‌کند تا چه اندازه برای ایرانیان تکان دهنده بودند. با این ملاحظه که حادثه پلاسکو دست کم 10 روز جریان داشت و رحلت آیت الله هاشمی، قابل قیاس با آن به نظر نمی‌رسد، اما رای بالاتری از مخاطبان دریافت کرده است. گزاره‌ای که مفاهیم فراوانی، به ویژه از منظر سیاسی و نزدیک این چهره به رئیس جمهور در آن می‌توان یافت.
کد خبر: ۳۹۶۱۸۸
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۶ 17 March 2017

در میان اتفاقات تلخی که امسال پشت سر گذاشتیم، رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی تلخ‌ترین بود؛ این را مخاطبان پرشمار تابناک می‌گویند.
 
به گزارش «تابناک»، هرچه به روزهای پایانی سال 95 نزدیک‌تر می‌شویم، انتشار اخبار رحلت چهره‌های شناخته شده، بیشتر به یادمان می‌آورد که از ابتدای سال تا به امروز چه حوادث تلخی را پشت سر گذاشته‌ایم؛ رویدادهایی که برخی شان آنقدر بزرگ و فراموش نشدنی هستند که در آینده‌های دور و دراز نیز اشاره به سال 95 تداعی کننده شان خواهد بود.
 
مثل حادثه برخورد دو قطار مسافربری در هفت‌خوان سمنان که انبوهی از درد را بر سر ایرانیان آوار کرد و سوالاتی در اذهان عمومی به یادگار گذاشت که با توجه به روند پیگیری حادثه، بعید است به جواب برسند. مثل این سوال کلیدی که آیا وقوع رویدادی این‌چنین عجیب و غریب نتیجه اشتباه یک یا چند تن است یا قصور مجموعه‌ای کلان و بزرگ به حساب می‌آید که نتوانسته در عصر تکنولوژی راهی برای ممانعت از تصادف دو قطار روی کشف کرده و مورد استفاده قرار دهد؟!
 
ابهاماتی از این دست از آن رو در افکار عمومی شکل گرفته و ماندگار شدند که روایت های بسیار تلخی از تصادف دو قطار به گوش می‌رسید. مثل تاخیر فراوان و چند ساعته امدادگران در رسیدن به حادثه دیدگان یا سوختن کامل برخی از زائرانی که فکر می‌کردند ایمن‌ترین وسیله مسافرت، یعنی قطار را برای رفتن به پابوس امام غریب برگزیده‌اند!
 
البته اینکه ابهامات مطرح شده پیرامون این حادثه تلخ پاسخ یافتند یا خیر، تاثیر چندانی بر شدت فاجعه رخ داده ندارد و تنها زمانی خود را نشان می‌دهد که در آینده یادی از سال 95 کنیم تا ناخودآگاه حادثه دردناک هفت‌خوان را به یادآوریم. رویدادی تلخ که تنها یکی از اتفاقات تلخ رقم خورده در سال 95 است و گزینه های دیگری را می‌توان در کنارش قرار داد.
 
با این رویکرد، در یک نظر سنجی از مخاطبان خواستیم تلخ ترین اتفاق سال جاری را برگزینند که پس از مشارکت بیش از 22 هزار نفر در آن، نتایج جالب توجهی به دست آمد. از جمله آخر شدن حادثه تصادف دو قطار در سمنان که تنها حدود 12 درصد آرا را به خود اختصاص داد تا مشخص شود که این رویداد پر درد که در آن شمار زیادی از هم وطنانمان جان خود را از دست دادند، به نسبت برخی رویدادهای دیگر، تلخی کمتری داشته است.
 
فوت آیت‌الله هاشمی، تلخ‌ترین اتفاق سال 95؛ حتی تلخ‌تر از پلاسکو 
 
نیم نگاهی به نتایج نظر سنجی «تابناک» کافی‌ست تا دریابیم از دید مخاطبان، بحران های زیست محیطی و بلای نازل آمده بر سر اهالی خوزستان از دید شمار بیشتری از مردم تلخ ترین اتفاق سال جاری بوده است. آنقدر که حدود یک پنجم (حدود 19.5 درصد) آرا به این گزینه اختصاص یافته تا ثابت شود که گرد و غبار شدیدی که آسمان اهواز و دیگر شهرهای خوزستان را تیره و تار کرده و موجب قطع آب، برق، تلفن و اینترنت در این شهر شده و زندگی شان به کل مختل کرده بود، چقدر تلخ و ناراحت کننده بوده است.
 
وضعیتی یگانه در جهان که البته در کشورمان بی مثال نیست و نمونه های مشابه زیادی دارد. مثل خشک شدن دریاچه ارومیه که به زایش توفان های نمکی منجر شده و ظاهرا چاره خاصی هم ندارد؛ یا خشک شدن تالاب‌هایی مانند جازموریان که تا چند دهه پیش، اکوسیستمی بی نظیر در سطح جهان به شمار می‌آمد و حالا به کویری عجیب تبدیل شده، یا انبوه بحران های ریز و درشت محیط زیستی که هر کداممان مثال های فراوانی برایشان سراغ داریم.
 
این در حالی است که از این موضوعات تلخ که بگذریم، سال 95 را می‌بایست با دو رویداد خیلی تلخ تر در آینده به یاد آورد. یکی حادثه هولناک پلاسکو که از حریقی ساده شروع شد و به عملیاتی ده روزه برای یافتن مفقودان حادثه گره خورد و دیگری، کوچ ابدی یار دیرین امام و رهبری، آیت الله هاشمی رفسنجانی.
 
دو رویدادی که تامل در رای حدود 35 درصدی هرکدامشان، ثابت می‌کند تا چه اندازه برای ایرانیان تکان دهنده بودند. با این ملاحظه که حادثه پلاسکو دست کم 10 روز جریان داشت و رحلت آیت الله هاشمی، قابل قیاس با آن به نظر نمی‌رسد، اما رای بالاتری از مخاطبان دریافت کرده است. گزاره‌ای که مفاهیم فراوانی، به ویژه از منظر سیاسی و نزدیک این چهره به رئیس جمهور در آن می‌توان یافت.
 
رویدادی که ظاهرا کسی انتظار وقوعش را نداشت و همگان را شوک زده کرد؛ آنقدر شوک آور که تا مدت‌ها بسیاری در مکالمات روزمره خود پیرامونش سخن می‌گفتند و هنوز نتوانسته‌اند از کنارش عبور نمایند.
 
وضعیتی که به خوبی در نتیجه نظرسنجی صورت گرفته نیز مشهود است، ولو این رحلت در کنار گزینه‌ای مانند فروریختن ساختمان پلاسکو قرار گیرد که بازتاب وسیعی در رسانه‌های جهان داشت، جان 16 آتش نشان و شماری از مردم را ربود، منشا شایعات فراوانی شد و به یکی از عجیب ترین عمیلات های اطفای حریق و آواربرداری منجر شد و ده روز در صدر اخبار باقی ماند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار