کد خبر: ۴۰۲۳۴۱
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۱ 04 April 2017

‌نظریه پنجره شکسته چیست!؟

وقتی نگاهی به بعضی کانال ها و ‌ وبلاگ و وبسایتها و ‌اینستاگرام و تویتر می اندازیم جالبه که عکس ها و نامهای پر محتوا ، دهن پرکن و‌ حتی مزین به نامهای مقدس را می بینیم که شروع مطالبشان  را  به نام خدا و حدیث و آیه زینت داده اند ولی مطالب و‌ گفتارشان را با انواع تهمت ها و افترا و‌ دروغ و فحاشی علیه حریف منتشر می کنند و در آخر هم با دعای فرج به پایان میرسانند!!

در این بین بیشتر .. بازی با احساسات و در اختیار گرفتن ذهن  مردم ، هدف اصلی است!!

متاسفانه این بخشی از نظریه پنجره شکسته است که از سال ۶۸ کم کم شروع و امروز به اوج خود رسیده است‌ که ضمن سیاهنمایی اجازه فعالیت و‌ توان و انرژی را از افراد لایق برای خدمتگزاری میگیرد‌.

این نظریه به طور مستمر چندین سال است ذهن مردم را با خود درگیر کرده و در آستانه انتخابات بیشتر از سوی افرادی دامن زده میشود که باند و جناحشان از اختلاسهای  آنچنانی هنوز سیر نشده اند و از طریق سوار بر موج ذهن مردم ‌به نفع خود و ‌باندشان اردوکشی راه میاندازند.

ایجاد پنجره شکسته  :
۱. صرفا بزرگ‌نمایی نقاط ضعف را در اهداف خود بدنبال دارد.
۲. در پنجره های شکسته گاهی ورود به بحثهای یکطرفهٔ تخصصی از طریق کانالها را بدنبال دارد در حالیکه  منشا انتشار آن نامشخص و خیلی از افراد را نیز یارای بررسی و‌ پاسخ کارشناسی نیست و‌ صرفا جذابیت واژه ها و مطالبشان ،ایجاد کشش میکند.
۳. پنجره های شکسته  آنچنان کُنش و‌ چینش را به همراه دارد که ورود برای پاسخگویی  به‌ چنین مباحثی ناخواسته آدمی را در اردوگاه مقابل قرار میدهد و ‌ بی قانونی و بی اخلاقی را توسعه میدهد.
۳. در اهداف پنجره های شکسته، استفاده از مثل قدیمی انگلیسی که «برای مطرح شدن و بزرگ دیده شدن مخالفت کن » نیز دیده میشود.
۴. در پنجره های شکسته برای عزیز شدن خود ، حریف را باید ذلیل نشان داد و اوضاع را ناکارآمد و نامرتب ترسیم کن‌ .
۵. در پنجره های شکسته، دغدغه های اصلی مردم صرفا ابزاری برای ایجاد شلوغی و‌ هیاهو است تا در سایه سنگین هرج و‌ مرج، اقدامات مجرمانه عادی سازی شود .
۶. در پنجره های شکسته فضا را چند قطبی میکنند و‌خواسته و‌ناخواسته تعدادی بر این طبل می کوبند غافل از اینکه رقیب و ‌حریف اصلی در جای دیگر در حال خنده بر پنجره های شکسته است تا ملتها بجای رفع مشکلات  همچنان با خود مشغول و ‌درگیر باشند.

پنجره شکسته دستاورد مشترک جرم شناس و جامعه شناس امریکایی است.

این دو‌کارشناس امریکایی  اذعان میدارند که شکسته بودن پنجره در خانه یا کارخانه و ....  به ظاهر یک پدیده کوچک است اما حاوی پیام است اینکه اینجا اوضاع مرتب و‌منظم نیست. پس دایما نقاط ضعف حریف را شناسایی و بعنوان  پنجره شکسته ، اونقدر تکرار کن و بشکن تا همه به باور برسند و بی قانونی و بی تفاوتی به اوج برسد.

این دو‌کارشناس امریکایی معتقدند اگر پنجره‌ای شکسته باشد و مرمت نشود آنکس که تمایل به شکستن قانون و هنجارهای اجتماعی را دارد با مشاهده بی تفاوتی جامعه به این امر دست به شکستن شیشه دیگری خواهد ‌زند. دیری نمی‌پاید که شیشه‌های بیشتری شکسته می‌شود و این احساس بی‌قانونی و هرج و مرج  گسترش يافته و با خود اعلائم و پيام‌هايی را به همراه خواهد داشت. 
به عبارتی اين پيام را می‌دهند كه از این قرار؛ هر کاری را که بخواهید مجازید انجام دهید بدون آنکه کسی مزاحم شما شود.

ایجاد پنجره شکسته و انتقاد از عملکردها دو‌مقوله کاملا متفاوت و‌متضاد است، انتقاد با رعایت ادب و ارائه پیشنهادهای تخصصی لازمه رشد در هر جامعه است.
بنابر این..
در آستانه انتخابات ضرورت ایجاب می نماید بدور از هیاهو و بی اخلاقی ها ، دو‌ معیار تخصص و‌ شعور را درکنار سایر مولفه ها بعنوان معیار انتخاب لحاظ بداریم.


«محمود عباسی چهارراهی»
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۶
عالی

دقیقا وضع امروز ماست
احسنت
شاهپور مقدسی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۶
سخن بسیار بجا و صحیحی است البته باعث نشود که تخلفهای سران و دولت مردان ما پیگیری نشه باید بسیار دقیق و حساب شده عمل کنیم تا باعث سرخوردگی نسل جوان و بخصوص تحصیل کرده نشویم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار