تحلیل رسانه‌های بین‌المللی از ثبت‌نام احمدی‌نژاد برای انتخابات ریاست‌جمهوری 96
رسانه‌های مهم جهان از خبر ثبت‌نام احمدی‌نژاد برای کاندایداتوری در انتخابات ریاست جمهوری به عنوان شگفتی انتخابات پیش‌روی امسال یاد کرده‌اند.
کد خبر: ۴۰۷۰۲۱
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۳ 13 April 2017

 آفتاب، نام احمدی‌نژاد در انتخابات ایران می‌تواند باعث ایجاد نارآمی و آغاز جرقه‌ای جهت چالش‌های دیگر برای روحانیت در ایران باشد که ناظر بر امور سیاسی هستند/ نیویورک‌تایمز: احمدی‌نژاد در حال تلاش است تا چهره‌ای اپوزیسیونی از خود ارائه دهد/ خبرگزاری رویترز: برخی معتقدند در صورت ردصلاحیت احمدی‌نژاد احتمالا از هواداران خود خواهد خواست برای مقابله با تندروها از روحانی حمایت کنند / رویترز: احمدی‌نژاد بازی محافظه‌کاران و رئیسی را به هم خواهد زد./بازگشت احمدی‌نژاد به قدرت می‌تواند باعث ارزیابی مجدد غرب به ویژه امریکا در توافق هسته‌ای شود/به طور معمول حضور نیروهای امریکایی و ایرانی در خلیج فارس و در تنگه هرمز تنش‌زاست و در صورت ریاست جمهوری احمدی‌نژاد این تنش می‌تواند شعله‌ور شود و احتمال حمله نظامی اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران افزایش یابد./احمدی‌نژاد می‌خواهد نشان دهد که نترس است./این انتخابات با حضور احمدی‌نژاد به یک فیلم اکشن تبدیل شده که در پایان معلوم نیست به چه صورتی پایان می‌یابد یا کمدی یا تراژدی.

رسانه‌های مهم جهان از خبر ثبت‌نام احمدی‌نژاد برای کاندایداتوری در انتخابات ریاست جمهوری به عنوان شگفتی انتخابات پیش‌روی امسال یاد کرده‌اند.

 

 خبرگزاری «آسوشیتدپرس» با انتشار گزارشی در این‌باره می‌نویسد: «نکته جالب آن است که او به توصیه رهبر ایران بی‌توجه بوده است و دوباره ثبت‌نام کرده است».

 

 

 

اسوشیتدپرس از احمدی‌نژاد به عنوان «شومن تندروها در ایران یاد کرده و می‌نویسد: «اگرچه او هنوز هم نیازمند تایید مقامات و شورای نگهبان است با این حال، ورودش به سیاست در کشور ۸۰ میلیونی ایران می‌تواند امور جهانی را نیز تحت تاثیر خود قرار دهد».

 


این خبرگزاری با اشاره به این‌که در سه بعد سیاست داخلی، نگرانی همسایگان ایران و توافق هسته‌ای نامزدی احمدی‌نژاد مهم است و می افزاید: «تصمیم احمدی‌نژاد برای کاندیداتوری در حالی اتخاذ می‌شود که در ماه سپتامبر گذشته رهبر ایران که حرف آخر را درباره مسائل مهم کشور می‌زنند،  گفتند که به احمدی‌نژاد توصیه کرده‌اند در انتخابات نامزد نشود. اشاره ایشان به انتخاب دوباره احمدی‌نژاد در سال ۲۰۰۹ میلادی بود که منجر به بروز ناآرامی‌های داخلی شد. از سوی دیگر کشورهای عرب سنی در خلیج فارس که تردیدهای زیادی نسبت به ایران به خصوص پس از توافق هسته‌ای دارند، نگران از نفوذ ایران در یمن و حمایت آن کشور از اسد در سوریه هستند. این در حالیست که در صورت پیروزی احمدی‌نژاد این وضعیت نگرانی تشدید خواهد شد. اسرائیل نیز مخالف احمدی‌نژاد و نفی هولوکاست از جانب او بوده است. احمدی‌نژاد خواستار نابودی اسرائیل شده بود و او حامی سرسخت ادامه برنامه هسته‌ای بوده است. بعد سوم توافق هسته‌ای است. بازگشت احمدی‌نژاد به قدرت می‌تواند باعث ارزیابی مجدد غرب به ویژه امریکا در توافق هسته‌ای شود. ایران موافقت کرده که طبق مفاد توافق فعالیت غنی‌سازی اورانیوم خود را در ازای لغو برخی از تحریم‌های اقتصادی محدود کند. همچنین طبق توافق صادرات نفت ایران در بازارهای جهانی افزایش یافته است. تولیدگنندگان هواپیماهای ایرباس و بوئینگ نیز به معاملات میلیارد دلاری با ایران پرداخته‌اند. در نتیجه، پیروزی فرد تندرویی چون احمدی‌نژاد می‌تواند به ضرر آن‌ها و معاملات‌شان تمام شود».

 


آسوشیتدپرس در ادامه این گزارش با اشاره به میزان شانس برنده‌شدن احمدی‌نژاد در انتخابات می‌نویسد: «شورای نگهبان باید صلاحیت او را تایید کند. نیمی از اعضای این شورای ۱۲ نفره را مقام رهبر ایران تعیین می‌کنند و برخی دیگر را رییس دستگاه قضایی کشور با تایید محلس ایران. حتی اگر او بتواند تایید ‌صلاحیت شود معلوم نیست که آیا حمایت مردمی کافی را برای پیروزی با خود خواهد داشت یا خیر. احمدی‌نژاد یک چهره عمیقا قطبی حتی در میان تندروها باقی مانده است».

 


اسوشیتدپرس در ادامه اشاره می‌کند که ایران نیرویی مهم در خاورمیانه و در مبارزه با داعش در عراق است. این خبرگزاری اشاره می‌کند که به طور معمول حضور نیروهای امریکایی و ایرانی در خلیج فارس و در تنگه هرمز تنش‌زاست و در صورت ریاست جمهوری احمدی‌نژاد این تنش می‌تواند شعله‌ور شود و احتمال حمله نظامی اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران افزایش یابد. نام احمدی‌نژاد در انتخابات ایران می‌تواند باعث ایجاد نارامی و آغاز جرقه‌ای برای چالش‌های دیگر برای روحانیت در ایران باشد که ناظر بر امور سیاسی  هستند».

 


روزنامه «نیویورک تایمز» هم در گزارشی به قلم «توماس اردبرینک» خبرنگار آن روزنامه که مدت‌ها در ایران بوده است با اشاره به ورود غیرمنتظره احمد‌ی‌نژاد به رقابت‌های انتخاباتی می‌نویسد: «تصمیم احمدی‌نژاد تعجب‌آور بود. انتخاب مجدد او در سال ۲۰۹ میلادی باعث ایجاد بزرگترین تظاهرات ضددولتی در ایران شد. اکنون احتمال ردصلاحیت احمدی‌نژاد توسط شورای نگهبان بالاست. با این حال، این اقدام هزینه‌زا خواهد بود».

 


این روزنامه در ادامه با اشاره به این که روحانی خواستار انتخاب مجدد در انتخابات است، می‌نویسد: «تندروها در ایران روحانی را دوست ندارند. آنان می‌گویند او می‌خواهد ایران به غرب و امریکا نزدیک شود و در مسائل فرهنگی سازش می‌کند. تندروها از نارضایتی از وضعیت اقتصادی به‌نفع خود بهره‌برداری می‌کنند و درصدد تضعیف و فشار بر روحانی هستند. حدود ده‌ها تن از فعالان سیاسی طرفدار روحانی که در صفحات رسانه‌های اجتماعی فعال هستند در هفته‌های اخیر بازداشت شده‌اند.»

 


نیویورک‌تایمز در ادامه اشاره می‌کند که احمدی‌نژاد در حال تلاش است تا چهره‌ای اپوزیسیونی از خود ارائه دهد. این روزنامه می‌نویسد: «او می‌خواهد نشان دهد که نترس است. در یک کنفرانس خبری در هفته گذشته او گفت که مشاوره رهبر ایران برای عدم حضور او در رقابت‌های انتخاباتی صرفا یک توصیه بود و نه دستور. حامیان روحانی با احتیاط از تصمیم احمدی‌نژاد برای ثبت‌نام به عنوان نامزد انتخابات استقبال کرده است. یک فعال سیاسی می‌گوید: «حضور احمدی‌نژاد مزیتی عمده برای روحانی است. او در حال برنامه‌ریزی جهت مبارزه با تندروهاست نه با ما. باید اجازه داد تا به صحنه بیاید».

 


نیویورک‌تایمز در ادامه اشاره می‌کند که‌ تندروها در ایران می‌خواهند پشت سر ابراهیم رئیسی بایستند و در این‌باره می‌افزاید: «او رییس قدرتمندترین بنیاد مالی و اقتصادی در مشهد است و در دهه ۸۰ میلادی در دستگاه قضایی بوده است. بسیاری از رسانه‌های خبری در ایران پیش‌بینی می‌کردند که رقابت انتخاباتی دو‌قطبی‌شده و میان رئیسی و روحانی باشد اما حضور احمدی‌نژاد نشان داد که احتمالا انتخابات سه‌قطبی خواهد بود».

 


حمدیرضا ترقی تحلیلگر موتلفه در تهران به نیویورک تایمز می‌گوید: «احمدی‌نژاد در رویای خود می‌خواهد الگوی پوتین – مدودف را در ایران پیاده‌سازی کند و به همراه دستیارانش قدرت را قبضه کند».

 


یک جامعه‌شناس نیز می‌گوید که اگر احمدی‌نژاد در هفته‌های باقی مانده به انتخابات نتواند نشان دهد که قادر به بسیج طرفدرانش می‌باشد به‌راحتی رد‌صلاحیت خواهد شد.

 


نیویورک‌تایمز در پایان می‌نویسد که صرفنظر از تصمیم احمدی‌نژاد، حضور او در رقابت‌های انتخاباتی معضلی برای ایران است و در این‌باره می‌نویسد: «رد‌صلاحیت یا تایید‌صلاحیت او پرهزینه خواهد بود. فقط چگونگی هزینه و میزان آن است که اکنون محل بحث است».

 


خبرگزاری «رویترز» نیز با انتشار گزارشی به موضوع تایید یا رد‌صلاحیت احمدی‌نژاد اشاره می‌کند و می‌نویسد: مکتبی‌ها و حزب‌اللهی‌ها اردوگاه احمدی‌نژاد را دنباله‌روی مکتب ایرانی مدنظر مشایی می‌دانند که خواستار ترکیبی از دین و ناسیونالیسم (ملی‌گرایی) است که از دید آنان نامناسب است. این خبرگزاری اشاره می‌کند که احمدی‌نژاد ممکن است هزینه تمرد خود از نظرات مقام‌های مهم کشوری را پرداخت کند.

 


این خبرگزاری در ادامه به نقل از لیلاز می‌نویسد: «جناح احمدی‌نژاد هنوز هم زنده است. او از فقرا و افراد کم‌درآمد در شهرستان‌ها حمایت می‌کند و از پشتیبانی آنان برخودار است. این در حالیست که روحانی و متحدان او معتقدند که این سیاست‌های احمدی‌نژاد بود که به نرخ تورم بالا در ایران دامن زد و سبب هدر رفتن درآمدهای نفتی ایران شد. منتقدان احمدی‌نژاد می‌گویند که اظهارات ضدغربی او سبب منزوی‌شدن ایران در صحنه دیپلماتیک و صدور قطعنامه‌های شورای امنیت و سه مجموعه تحریمی علیه ایران بر سر برنامه هسته‌ای آن کشور شد.

 


این خبرگزاری در ادامه اشاره می‌کند که در اقدامی برای گسترش جلب حمایت برای احمدی‌نژاد، اسفندیار رحیم مشایی نامه‌ای آشتی‌جویانه به خاتمی نوشت. این خبرگزاری اشاره می‌کند که برخی معتقدند در صورت رد‌صلاحیت احمدی‌نژاد احتمالا از هواداران خود خواهد خواست برای مقابله با تندروها از روحانی حمایت کنند.

 


یک تحلیلگر مسائل سیاسی در گروه بین‌المللی بحران می‌گوید: «طنز ماجرا اینجاست که احمدی‌نژاد باعث خراب‌شدن بازی محافظه‌کاران و باخت رئیسی می‌شود و می‌تواند به انتخاب مجدد روحانی کمک کند. رد‌صلاحیت در انتخابات نیز سخت است اگرچه ناممکن نیست».

 


روزنامه بریتانیایی «گاردین» نیز با انتشار گزارشی تحلیلی درباره احمدی‌نژاد می‌نویسد: «فارغ از ردصلاحیت یا تایید صلاحیت روحانی و احمدی‌نژاد از سوی شورای نگهبان آن چه مشخص است این است که انتخابات ۱۹ مه همه‌پرسی‌ای درباره توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میان ایران و قدرت‌های جهانی و توانایی این توافق برای بهبود بخشیدن اقتصاد ایران است که از تحریم‌ها در سال‌های ریاست جمهوری احمدی‌نژاد آسیب دیده بود.».

 


روزنامه امریکایی «لس آنجلس تایمز» نیز با اشاره به شگفتی‌ساز‌بودن نامزدی احمدی‌نژاد می‌نویسد: «این یک حرکت عجولانه و بی‌پروا برای سیاستمداری پوپولیست اما زیرک بود. سیاستمداری که از سوی غرب در معرض بیشترین انتقادات و حملات بود آن هم بخاطر انکار هولوکاست. نامزدی او باید از سوی شورای نگهبان مورد تایید قرار گیرد. حتی بسیاری از تندروها نیز معتقدند که این شورا احمدی‌نژاد و بقایی که به اتهام فساد در بازداشت بوده است را رد‌صلاحیت خواهد کرد. در نشانه‌ای آشکار از نارضایتی مقام‌های رسمی نظام، چند سایت حامی احمدی‌نژاد در ایران از صبح روز جهارشنبه مسدود شده‌اند. محبوبیت احمدی‌نژاد در زمان در قدرت بودن پس از دادن پول یارانه به مردم به خصوص به طبقه کارگر ایران افزایش یافت اما کارشناسان می‌گویند که این سیاست‌ها تورم‌زا بودند و در درازمدت اقتصاد ایران را تضعیف کردند.»

 


این روزنامه در ادامه اشاره می‌کند که نافرمانی احمدی‌نژاد از توصیه رهبری به اعتبار سیاسی او آسیب خواهد رساند. این روزنامه در ادامه می‌نویسد: «محافظه‌کاران که ارکان اصلی نهادهای غیر‌انتخابی در ایران را تشکیل می‌دهند می‌خواهند رئیسی رییس‌جمهوری بعدی شود». این روزنامه به نقل از یک تحلیلگر می‌نویسد: «به احتمال زیاد احمدی‌نژاد نخواهد توانست طرفدارانش را بسیج کند. او رد‌صلاحیت شده و تا حد زیادی خاموش خواهد شد».

 


نشریه «تایم» نیز با انتشار گزارشی در این‌باره اشاره می‌کند که بازگشت احمدی‌نژاد سبب پیش‌بینی‌ناپذیر‌شدن نتیحه انتخابات ایران شده است. این نشریه می‌نویسد: «پیس از توصیه‌های رهبری ایران هیچ‌کس انتظار نامزدی احمدی‌نژاد را نداشت. احمدی‌نژاد غیر‌قابل پیش‌بینی است و سبب شده تا انتخابات ایران نیز پیش‌بینی‌ناپذیر شود. اکنون وضعیت محافظه‌کاران نیز به هم ریخته است و هیج نشانه‌ای از توانایی آنان برای اعلام یک نامزد واحد دیده نمی‌شود».

 


این نشریه در ادامه می‌نویسد: ورود احمدی‌نژاد مهم است چرا که محافظه‌کاران و نامزد اصلی‌شان یعنی رئیسی سوابق درخشانی ندارند. همچنین تجربه محدود او در امور اجرایی پاشنه آشیل است. هیچ‌کسی به جز احمدی‌نژاد نمی‌تواند انتخابات ایران را قطبی کند. او شعار عدالت اجتماعی و حمایت از فقرا را در دوره‌های قبلی سر داده بود. مخالفانش اما او را سرزنش می‌کنند و می‌گویند که دوران ریاست جمهوری‌اش فاجعه‌بار بود. تحلیلگران سیاسی می‌گویند به احتمال زیاد به دلیل بی‌اعتنایی به نظر رهبری از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت خواهد شد. با این حال، حتی درصورت رد صلاحیت او نیز، محافظه‌کاران به دشورای خواهند توانست پشت سر یک نامزد واحد جمع شوند. این بحران در محافظه‌کاران پس از فوت ایت‌الله مهدوی کنی پدر معنوی آنان خود را بیش از پیش نشان داد».

 


این نشریه اشاره می‌کند که حضور نام احمدی‌نژاد از یک نظر به نفع روحانی است و می‌تواند مشکل بی‌تفاوتی و عدم رغبت برای مشارکت انتخاباتی در میان اصلاح‌طلبان را حل کند و در این‌باره می‌نویسد: «یکی از تاکتیک‌های موثر اصلاح‌طلبان برای متقاعد کردن حامیان و هواداران به رای دادن این است که در صورت پیروزی محافظه‌کاران آزادی‌های فردی و اجتماعی آنان تهدید خواهد شد. برای بسیاری از اصلاح‌طلبان ایران هیچ تهدیدی بزرگتر از احمدی‌نژاد نیست چرا در زمانی که او تصدی امور را در دست داشت وضعیت جامعه و اقتصاد ایران به هم ریخته شد. اکنون اصلاح‌طلبان با در دست داشتن رسانه‌های اجتماعی می‌توانند آزادانه صدای خود را به گوش مردم برسانند».

 


روزنامه بریتانیایی «ایندیپندنت» با انتشار گزارشی درباره نامزدی احمدی‌نژاد اشاره می‌کند که این موضوع می‌تواند شدت اختلافات در سیاست ایران را شعله‌ورتر سازد. این روزنامه از این موضوع به عنوان شورش سازمان یافته احمدی‌نژاد علیه نظام بر ایران یاد می‌کند».

 


روزنامه فرانسوی زبان «فیگارو» در گزارشی درباره نامزدی احمدی‌نژاد می‌نویسد: «احمدی‌نژاد ماه سپتامبر گذشته اعلام کرد که پس از توصیه رهبری از شرکت در رقابت‌های انتخاباتی انصراف می‌دهد. او اما پیش‌بینی‌ناپذیر است و تناقض دیگری را از خود نشان داد و این‌بار گفت که مشاوره ایشان توصیه بوده و دستور نبوده است و برای شرکت در رقابت انتخاباتی ثبت‌نام کرد».

 


فیگارو در ادامه اشاره می‌کند که به احتمال زیاد نامزدی او چالشی برای حاکمیت خواهد بود. این روزنامه می‌نویسد: «یک تحلیلگر در ایران می‌گوید شورای نگهبان چگونه می‌تواند احمدی‌نژاد را رد‌صلاحیت کند. ‌ردصلاحیت او به این سادگی نیست. او دو بار رییس‌جمهوری این کشور بوده است».

 


روزنامه ایتالیایی «کوریره دلاسرا» نیز با انتشار گزارشی درباره نامزدی احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست‌جمهوری اشاره می‌کند که وضعیت کنونی مشابه با وضعیت انتخابات در دوران رییس‌جمهوری اصلاحات است و در ادامه می‌نویسد: «در آن زمان نیز جورج دابلیو بوش رییس‌جمهوری ضدایران در امریکا بر روی کار بود و ایران را در محور شرارت قرار داد. اکنون ایران فرصت دارد که نشان دهد آیا می‌خواهد با امریکا رویارو شود یا خیر. توافق هسته‌ای نیز از سوی افرادی که در واشنگتن در قدرت قرار گرفته‌اند در معرض خطر قرار گرفته است».

 


روزنامه «فایننشال تایمز» نیز در گزارشی با اشاره به این که نامزدی احمدی‌نژاد می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در اردوگاه تندروها برای شکست دادن دولت روحانی شود، می‌نویسد: «تمرد احمدی‌نژاد از توصیه رهبری ایران مبارزه قدرت در درون اردوگاه تندروها که مصمم به شکست دولت روحانی هستند را پیچیده‌تر می‌سازد. تحلیلگران سیاسی مسائل ایران تردید دارند که به احمدی‌نژاد اجازه داده شود که با تاییدصلاحیت در انتخابات حضور یابد و با این حال، نامزدی او به‌خودی‌خود برای محافظه‌کاران دردسرساز خواهد بود».

 


فایننشال تایمز در ادامه اشاره می‌کند که احمدی‌نژاد هنوز هم از پایگاه مردمی در میان فقرا برخوردار است. با این حال، سیاستمداران محافظه‌کار حضور احمدی‌نژاد را محکوم کردند. الیاس نادران سیاستمدار و حامی سابق او با انتشار پیامی در توئیتر نوشت که دوران احمدی‌نژاد به پایان رسیده است. یک تحلیلگر اصلاح‌طلب می‌نویسد: «او می‌داند که رد‌صلاحیت خواهد شد اما در آینده می‌خواهد بر روی خود مانند یک رهبر اپوزیسیون در خلاء قدرت ایجاد شده در ایران سرمایه‌گذاری کند».

 


این روزنامه اشاره می‌کند که اصلاح‌طلبان معتقدند که سیاست‌های پوپولیستی رئیسی نیز مشابه احمدی‌نژاد است و به توزیع ارد از سوی طرفداران او در میان فقرا اشاره کرده‌اند و این سیاست را با توزیع سیب زمینی از سوی احمدی‌نژاد در سال‌های گذشته مقایسه کرده‌اند.

 


امیر محبیان تحلیلگر سیاسی نزدیک به اصولگرایان تردید دارد که رئیسی بتواند چالش‌های متعتدد در اردوگاه محافظه‌کاران برای غلبه بر احمدی‌نژاد را حل کند. او می‌گوید که احمدی‌نژاد اکنون نمی‌گذارد رئیسی دیده شود. او می‌گوید که احمدی‌نژاد درصدد تحت الشعاع قرار دادن کارزار رئیسی است. او می‌گوید که این انتخابات با حضور احمدی‌نژاد به یک فیلم اکشن تبدیل شده که در پایان معلوم نیست به چه صورتی پایان می‌یابد؛ یا کمدی یا تراژدی.

 


ترجمه؛ نوژن اعتضادالسلطنه

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار