همزمان با فصل برداشت؛
ارومیه- دومین جشنواره بیدمشک در آذربایجان غربی با هدف معرفی گیاه بیدمشک به عنوان گیاه دارویی و سمبل استان، آشنایی با کشت و کار بیدمشک در ارومیه برگزار شد.
کد خبر: ۴۱۰۵۶۵
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۹ 19 April 2017
به گزارش تابناك آذربايجان غربي:رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی در این جشنواره با اشاره به اهداف برگزاری جشنواره، گفت: هر چند کاشت این محصول متمرکز نبوده و به صورت پراکنده در حاشیه باغات وجود دارد، اما این محصول و مشتقات آن با سطح زیر کشت ۳۵ هکتار، تبدیل به برند برای استان آذربایجان غربی شده است.

اسمعیل کریم زاده با بیان اینکه گونه های متفاوت و مختلفی از گیاهان دارویی در عرصه ۲.۷ میلیون هکتاری استان وجود دارد؛ اظهار کرد: با این وجود تنها ۱۴ واحد عرقیات گیاهی و دارویی در استان فعالیت می کنند که با توجه بیشتر به این بخش، می توان ضمن حمایت از تولیدکننده داخلی، به تحقق شعار سال هم کمک کرد.

وی با تاکید بر اینکه کشاورزی استان جایگاه خاصی در کشور دارد، گفت: بی شک سازمان جهاد کشاورزی استان با تمام توان به ایجاد اشتغال در بخش کشاورزی که با حداقل سرمایه ایجاد می شود، کمک می کند چرا که حمایت از بخش کشاورزی برای ایجاد اشتغال کم هزینه و پایدار و تامین امنیت غذایی جامعه ضروری است.

فرمانده سپاه شهدای آذربایجان غربی نیز در این مراسم ضمن تقدیر از برگزارکنندگان، این جشنواره را به لحاظ علمی، تجربی و تخصصی، اقدامی ارزشمند نامید و گفت: جهت حمایت از تولید و فرآوری مطلوب تر این محصول اعلام آمادگی می کنیم و امیدواریم شاهد شکوفایی این ظرفیت مغفول و کمتر پرداخته شده استان باشیم.

سردار عابدین خرم با بیان اینکه بیدمشک و گیاهان دارویی که منحصر به استان آذربایجان غربی هستند، باید تبدیل به برند شوند، گفت: گوهرهای نایابی در استان داریم که نعمت است، اما به دلیل سنتی بودن کشاورزی از آنها استفاده بهینه نشده و بهره وری کاهش می یابد.

وی با بیان اینکه برای فعالیت های بخش کشاورزی باید انسجام داشته و از تولیدکنندگان این بخش پشتیبانی شود، اظهار کرد: در حال حاضر استان ما در زمینه گیاهان دارویی از قطب های مطرح کشور است، اما متخصصان امر باید با مطالعه به دنبال راهی باشند که کشاورزی استان ما با کمترین سرمایه، به بیشترین سود برسد.

سردار خرم با بیان اینکه رفع مشکل بخش کشاورزی استان نیازمند همت همه مسئولان است، ادامه داد: برخی مشکلات هم بعد از تولید به وجود می آید که شامل برگشت سرمایه، بسته بندی و بازاریابی بوده و نیازمند عزم همگانی برای کاهش آنها هستیم.

نمایشگاه محصولات بیدمشک، برنامه های فرهنگی و هنری، بحث های کارشناسی در خصوص خواص این محصول و بازدید از کارخانه فراوری بیدمشک و از برنامه های دیگری بود که در این جشنواره به اجرا درآمد.

منبع/خبر فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار