همه عوامل حضور قرمزها در مسیر قهرمانی
سوال اینجاست که مقتدرانه ترین قهرمانی تاریخ لیگ برتر چطور به پرسپولیس رسیده است. آن هم پرسپولیسی که ده سال بود به قهرمانی نمی رسید.
کد خبر: ۴۱۰۶۷۵
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۴ 20 April 2017

در طول شانزده دوره ای که مسابقات قهرمانی لیگ برتر برگزار شده هیچ گاه تیم ها موفق نشده اند چهار هفته پیش از پایان لیگ قهرمانی شان را مسجل کنند و هیچ وقت فاصله شان با تیم های دوم دورقمی نبوده. در اصل قهرمان لیگ دوم ، هفت امتیاز جلو تر بوده ، لیگ سوم و هشتم هم شش امتیازو سایر قهرمانی ها در هفته آخر مشخص شده است. 

پرسپولیس چطور بر تخت نشست ؟

حالا پرسپولیس از تیم دوم چهارده امتیاز پیش افتاده و در فاصله 3 هفته به پایان لیگ قهرمان شده. حالا سوال اینجاست که مقتدرانه ترین قهرمانی تاریخ لیگ برتر چطور به پرسپولیس رسیده است. آن هم پرسپولیسی که ده سال بود به قهرمانی نمی رسید.

به گزارش عصرایران ، مهمترین عوامل برای موفقیت تیم های فوتبال در همه جای دنیا زیرساخت ها هستند. اینجا هم اوضاع خیلی فرقی نمی کند. زمین تمرین ، محل اردو و لباس و توپ و ... که همگی شان به شرایط مالی خوب نیاز دارند.


پرسپولیس چطور بر تخت نشست ؟

 یعنی یک باشگاه برای داشتن زیرساخت های خوب به درآمد مالی درست و حسابی نیاز دارد که در همه این سال ها پرسپولیس از آن محروم بوده است. دولت اما از سال 92 شرایط ویژه ای برای فوتبال در نظر گرفت و قانون مصوب مجلس را اجرا کرد. یعنی چی؟ یعنی همه پول های دولتی با سرعت زیاد از فوتبال بیرون کشیده شد و به غیر از چند باشگاه خاص باشگاه های دیگر دسترسی شان به بیت المال محدود شد. 

پرسپولیس چطور بر تخت نشست ؟

به همین دلیل ساده قیمت بازیکنان برخلاف سال های قبل رشد زیادی نکرد. در مقابل سامانه پیامکی به دوباشگاه پرطرفدار کمک کرد که دست شان را روی زانوی خودشان بگذارند و در روزهای بد عهدی صداوسیما برای پرداخت حق تیم ها پول داشته باشند. پرسپولیس شرایط مالی اش درست شد و دست مدیرانش در این سال ها برای پرداخت حقوق ها تا حدودی بازی بود.


دخالت مثبت

دولت ها علاقه زیادی برای دخالت در کار تیم های پرطرفدار دارند. دولت یازدهم هم اصرار زیادی به دخالت در عزل و نصب های دوتیم پرطرفدار دارد. اما این دخالت ها در هر دوتیم به نتیجه ای مثبت رسیده. پرسپولیس در نیم فصل سال قبل تلاش زیادی برای برکناری سرمربی اش داشت اما حمایت مستقیم دولتی سبب شد بعضی ازاعضای هیات مدیره که مخالف برانکو بودند هم برکنار شوند. در اصل خادم که نماینده دولت بود خودش برانکو را آورد و از حضورش حمایت کرد و حالا نتیجه اش هم مشخص است. در استقلال هم اگر آبی ها به یک مربی خوب و جوان رسیده اند شاید حاصل این مساله باشد هرچند که پروژه تغییرات استقلال با مقاومت مدیرانی چون مفتح الله زاده به جذبی مربی خارجی منجر نشد.

پرسپولیس چطور بر تخت نشست ؟

ثبات و قهرمانی

پرسپولیس از سال 1392 تا 1394 که به ساختار مالی درست و حسابی برسد 5 مدیرعامل عوض کرد. در طول این دوسال هم مثل 8 سال قبل وضعیت خوبی نداشت اما از سال 1394 ثبات مدیریت به قرمزها کمک کرد تصمیم های بلند مدت تر بگیرند. قرمزها یکی از معدود باشگاه های تاریخ لیگ برتر هستند که قبل از پایان فصل جاری با بازیکنان فصل آینده خود به توافق رسیده اند و برنامه دارند با مربی خود قراردادی 5 ساله امضا کنند این شیوه مدیریت فقط از طولانی شدن دوره کاری بر می آید. طاهری نزدیک به دوسال مدیر پرسپولیس بوده و به این شکل تیمش را به موفقیت رسانده.

پرسپولیس چطور بر تخت نشست ؟

مهندس پرسپولیس

شاید زیر ساخت و مسائل مالی و ثبات مدیریت همه و همه در قهرمانی مقتدارنه پرسپولیس موثر باشد اما به حق نباید از تاثیر شگرف برانکو برای رسیدن به قهرمانی چشم پوشید . مربی ای که برای نیمکت پرسپولیس در طول دو سال همه چیزهای لازم را داشت. 


هم محبوبیت ، هم توانایی فنی و هم بازگشت شخصیت پیروزی به پرسپولیس.قرمزهای تهران تا همین دوسال پیش به راحتی در استادیوم آزادی شکست می خوردند و به گل خوردن عادت کرده بودند. آمار 10 گل خورده در 27 بازی لیگ برتر نشان می دهد که چطور برانکو شخصیت را به این تیم بازگردانده. پرسپولیبس که سال های قبل لقب زلزله داشت و از آن تیم فقط سایه ای باقی مانده بود حالا در همه بازی ها گل می زند و در موقعیت سازی فوق العاده است.

پرسپولیس چطور بر تخت نشست ؟

 این تیم هم در خرید ستاره های درست ، خوب عمل کرده و هم به لطف برانکو در پرورش ستاره های جوان موفق بوده. محمدانصاری ، صادق محرمی و کمال کامیابی نیا قسمتی از موفقیت برانکو در پرسپولیس هستند. سرمربی پرسپولیس در اصل در فاصله 2سال و نیم یک پایه قدرتمند برای تیمش ساخته که همه از آن راضی هستند. تیمی که در سال اول از قعر جدول به رتبه دوم رسید و تیمی که حالا قهرمان شده. با مهندسی برانکو حالا اصلا عجیب نیست که قرمزها همچنان صدرجدول را بچسبند و برای مدت ها رها نکنند. چیزی شبیه به آنچه در اواخر دهه هفتاد رخ داده بود 5 قهرمانی در 7 سال .

برچسب ها: پرسپولیس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار