عيسي كلانتري : با تلاش هایی که دولت یازدهم صورت داد، همگی به این نتیجه رسیدیم که دریاچه ارومیه احیا میشود و احیا شدن این دریاچه شدنی است.
کد خبر: ۴۱۹۵۷۳
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۶ 06 May 2017


كلانتري


تابناک آذربایجان غربی :
 دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه با واكنش به انتقادات برخی از نمایندگان مجلس از عملكرد اين ستاد گفت: باید بجای تلاش برای منافع شخصی، به منافع ملی و کشور فکر کنیم و بدور از سیاسی بازی و شعاردادن از بروز فاجعه زیست محیطی تلاش کنیم.

عیسی کلانتری در جمع خبرنگاران گفت: در حالی که بارندگی نسبت به سال گذشته ۲۱ درصد و نسبت به میانگین ۴۸ ساله ۲۵ درصد کاهش یافته ولی دریاچه ارومیه نسبت به پیش بینی ها ۷ سانتیمتر افزایش تراز داشته است.

وی افزود: با تلاش هایی که دولت یازدهم صورت داد، همگی به این نتیجه رسیدیم که دریاچه ارومیه احیا میشود و احیا شدن این دریاچه شدنی است چیزی که کارشناسانی چون پرویز کردوانی مخالف آن بودند.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه به موضوع غبارهای نمکی دریاچه نیز اشاره و تصریح کرد: چیزی که از احیای دریاچه نیز مهم تر است بحث کنترل غبارهای نمکی برخواسته از خشکی دریاچه بود که خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته توانستیم در این بخش عملکرد موفق داشته باشیم طوری که تا پیش از دولت ۹۰ درصد فعالیت های زنبوران عسل عملا غیرفعال شده بود ولی هم اکنون شاهد فعالیت ۶۰ درصدی آنان هستیم.

وی اضافه کرد: تا امروز بیش از ۷۰ درصد از غبارهای نمکی مهار شده است و امیدواریم در کمترین زمان ۱۰۰ درصد آن نیز مهار شود.

کلانتری به موضوع حق آبه ها هم اشاره و گفت: طبق برنامه مصوب ۱۱.۸ میلیارد مترمکعب حق آبه برای دریاچه ها و تالاب ها در نظر گرفته شده است که از این میزان ۲.۶ میلیارد مترمکعب از رودخانه ها برای دریاچه ارومیه اختصاص داده شده که بیشترین مقدار در بین دریاچه ها و تالاب هاست و ۵۱ درصد این مقدار از زرینه رود و سیمینه رود تامین میشود.

وی افزود: برای احیای دریاچه ارومیه نیاز است در سال ۳.۱ میلیارد مترمکعب آب برای دریاچه تامین شود تا بتوانیم در طی ۱۰ سال آینده به تراز اکولوژیک بازگردیم و از این مقدار ۱.۳ میلیارد مترمکعب از بارش ها، ۱.۵ میلیارد از رودخانه ها و ۶۰۰ میلیون مترمکعب از رودخانه زاب تامین خواهد شد تا ضمن بازگشت به تراز اکولوژیک شاهد احیای حیات آرتمیاها هم باشیم.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه تصریح کرد: متاسفانه بدلیل رسوبات زرینه رود عملا ۱۳۰۰ کیلومتر مربع از بخش جنوبی دریاچه دیگر قابل احیا نیست و با تامین اعتبار در حال تغییر آن به حیات وحش هستیم و باید در اسرع وقت برای جلوگیری از تجاوز برخی به آن قسمت اجرایی کنیم.

کلانتری در مورد حفر تونل انتقال آب به دریاچه نیز گفت: تاکنون با تلاش های صورت گرفته و با استفاده ۲ دستگاه تی‌بی‌ام که هرکدام ارزش ۲۵میلیون یورویی دارند نزدیک به ۱۱ کیلومتر حفاری شده است و انتظار داریم تا اواسط سال ۹۸ به اتمام برسد.

وی در مورد بودجه های دریاچه نیز افزود: امسال برای احیای دریاچه ارومیه ۱۸۰۰ میلیارد تومان بودجه پیش بینی شده ضمن اینکه بدلیل مشکلات دولت ۵۲ درصد بودجه های پیش بینی شده در سال ۹۵ تامین شد.

وی در مورد انتقال آب از دریاچه وان ترکیه به ارومیه نیز افزود: با توجه به اختلاف ارتفاع ۴۵۰متری دو دریاچه و اینکه دریاچه وان حجم آب اضافه تری دارد برای جلوگیری از مشکلات این آب اضافه دولت ترکیه آماده همکاری برای انتقال آب به دریاچه ارومیه است که برای این مهم، هم اکنون گروهی از کارشناسان سوئیسی و استرالیایی در حال آزمایش برای بررسی تغییرات اکولوژیکی هستند.

کلانتری با انتقاد از عملكرد و واكنش هاي تند برخي از نمایندگان مجلس که بارها در مورد ستاد احیا انتقاد کرده اند ، گفت : كساني که به فکر منافع شخصی خود هستند و از لحاظ علمی هیچ حرفی را نمی پذیرند، در حال انتقاد و جمله به عملکرد این ستاد و تلاش دولت برای احیای دریاچه مي باشند درحالی که این ستاد نه تنها بودجه مستقیمی ندارد و بودجه های هزینه شده برای دریاچه نیز زیر نظر دیوان محاسبات ارگانی زیر نظر مجلس است حتی یک مدرک و سند نیز برای حرف های خود نشان نمی دهد.

وی با اشاره که به اینکه ” با شعار نمی توان خدمت کرد ” افزود: نماینده ای که بخاطر بسته شدن يك سد و يا از بین رفتن منافع خاصي در حال انتقادات غرض ورزانه است ما وقت اضافه برای پاسخگویی به آنها را نداریم، اگرآنها تاکنون سند و مدرکی در اختیار داشتند یقینا تا به امروز آن را به نمایش عموم می گذاشتند.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه به موضوع مورد بحث این ستاد با دولت اشاره و تصریح کرد: بخش اعظمی از منابع آبهای مرزی و بودجه دستگاه های ذیربط اختصاص و تامین شده است و تنها بودجه حوادث غیر مترقبه بطور کامل تخصیص نیافته و این موضوع سبب ایجاد اختلاف بین ستاد و دولت بوده است و این مشکل بدلیل سقف محدود بودجه حوادث در کشور است.

وی اضافه کرد: دولت طی این مدت و تا به امروز مشغول آواربرداری از خرابی های زمان احمدی نژاد است و آنانی که به برجام انتقاد دارند بدانند با اجرایی شدن برجام، دولت توانست دو دستگاه تی بی ام برای حفاری انتقال آب به دریاچه ارومیه را اجرایی کند.

کلانتری با انتقاد از مصرف بی رویه آب در کشور گفت: طبق تعاریف بین المللی در کشور تنها میتوانیم از ۴۰ درصد آبهای تجدید پذیر استفاده کنیم که جمع آن تنها ۳۵میلیارد مترمکعب است در حالی که مصرف آب در کشور ۳ برابر این مقدار است و با ادامه این روند کشور دچار بحران شدید کم آبی و مشکلات عدیده خواهد شد.

وی اضافه کرد: بیشترین مصرف آب در کشور در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد که نزدیک به ۵۱ میلیارد مترمکعب از آبهای زیزمینی برداشت میشود .

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه تصریح کرد: باید تلاش کنیم که هر تفکری بر سر کار آمد برای کاهش و بهینه مصرف کردن آب گام بردارد تا دچار مشکلات عدیده نشویم زیرا این مباحث نه ارتباطی به شعار دادن دارد نه به سیاسی کاری بلکه تخصصی است و کشور نیاز دارد که برای جلوگیری از بحران و فاجعه زیست محیطی و نابود نشدن منابع کشور بخاطر افکار کوتاه مدت بدنبال این روند باشد
.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار