بسته خبری «تابناک»؛
رصد‌خانه «تابناک»؛ ‌خبرهایی‌ برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند؛ تیترهایی مانند: «واکنش زاکانی به سخنان روحانی»، «توصیه به عارف درباره جهانگیری»، «بررسی شکایت وزیر آموزش و پرورش در کمیسیون نظارت بر تبلیغات»، «سانسور مستند روحانی»، «تلاش هواداران «روحانی» برای بر هم زدن سخنرانی «میرسلیم» و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۴۱۹۵۷۴
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۰ 06 May 2017

تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد. خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر رسمی؛ خبرهایی که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر‌ به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»، جایی است که خبرهایی ‌گاه غیررسمی و ‌گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، ‌برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبرهایی که ‌گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و ‌گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه ‌می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری ‌هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند.

در رصدخانه تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.‌

 

واکنش زاکانی به سخنان روحانی

علیرضا زاکانی نماینده سابق مجلس در کانال تلگرامی خود به سخنان نسنجیده روحانی در مناظرات واکنش نشان داد. آقای روحانی پالایشگاه ساخته شده توسط نیروهای خدوم سازندگی سپاه را به نام خود می‌زند و افتتاح می‌کند، ولی وقتی سپاه اقتدار کشور را با تصویب شورایعالی امنیت ملی نشان می‌دهد، منتقد می‌شود؟! آقای روحانی؛ شما رئیس شورایعالی امنیت ملی بودید. انتقاد شما از مصوبه آزمایش موشکی وزارت دفاع؛ همنوایی با صهیونیست‌ها نیست؟ نکند برنامه شما برای دور دوم، سیمان کردن شهرهای موشکی است؟

 

واکنش لاریجانی به احتمال دستکاری توافق هسته‌ای 

علی لاریجانی در مراسم افتتاح بیست و دومین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی گفت: برخی حرف‌هایی در آمریکا درباره توافق هسته‌ای زده می‌شود؛ باید به این نکته اشاره کرد توافق هسته ای موضوعی نبود که ایران به سقف مطالبات خود برسد. امروز در داخل کشور بحث‌ها و در گفت‌وگوهایی انجام می‌شود و مناقشه های زیادی روی مساله هسته‌ای وجود دارد اما مهم آن است که آنچه ایران پذیرفت و حاصل شد، کف خواسته‌های ایران بود. دستکاری کردن در توافق هسته ای می تواند مسائل جدیدی ایجاد کند، البته ایران به تعهدات پایبند است و این به خاطر روش کار ایران است. ایسنا این خبر را منتشر کرد.

 

لیست ائتلاف خدمت تا دو روز آتی منتشر می‌شود

پرویز سروری رئیس ستاد ائتلاف خدمت و از طیف اصولگرایان شورا گفت: ظرف دو روز آینده لیست خدمت منتشر می‌شود. 85 درصد لیست خدمت مشخص شده است، یکی از دلایل کندی کار رد صلاحیت‌ها و عدم تعیین تکلیف افرادی است که رد صلاحیت شده‌اند. قطعا تا دو روز آتی لیست نهایی خدمت منتشر خواهد شد، باید کارهای تبلیغاتی خود را آغاز کنیم و بر همین اساس لیست تا دو روز آتی منتشر می‌شود. لیست خدمت کاملا اجتماعی و به دور از سیاست است، وقتی لیست خدمت منتشر شود همگان باور می‌کنند که اصولگرایان لیستی غیرسیاسی برای حضور در پارلمان محلی دارند. میزان این خبر را منتشر کرد.

 

رئیس دولت اصلاحات وارد مسأله لیست‌ها نخواهد شد

زهرا صدراعظم نوری عضو شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان به ایسنا گفت:‌ از هشت ماه قبل شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان بررسی و تعیین شاخص‌های افراد برای قرار گرفتن در لیست را در دستور کار قرار داد و شاخص‌هایی همچون تحصیلات مرتبط، سابقه علمی و پژوهشی و تجربه فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی برای کاندیداهای مورد تایید شورای عالی احصا شد. 700 نفر رزومه‌های خود را برای شورای عالی اصلاح طلبان ارسال کردند که از این افراد 150 نفر انتخاب شدند، این افراد بر اساس شاخص‌ها، امتیازات و گروه بندی‌های تخصصی انتخاب شدند که باید از این میان 42 نفر انتخاب شوند. از میان این 42 نفر، اعضای شورای سیاستگذاری نسبت به انتخاب 21 نفر اقدام خواهند کرد، به نظر می‌رسد ظرف فردا و پس فردا لیست قطعی شده و به اطلاع عموم برسد اما تا کنون لیست هنوز قطعی نشده است. این لیست به استحضار رئیس دولت اصلاحات خواهد رسید، اما چندی پیش خاتمی اعلام کرد که وارد مسأله لیست‌ها نمی‌شود و هر لیستی که شورای عالی ببندد مورد تأیید همگان خواهد بود.

 

میرسلیم، اقتصاد صنعت هوایی را نمی‌شناسند

اصغر فخریه‌کاشان در واکنش‌ به سخنان میرسلیم، یکی از کاندیدا ریاست جمهوری در دومین مناظره و اینکه وی گفته بود، ساخت قطعات هواپیما در ایران می‌تواند انجام شود عنوان کرد: ساخت ١٠ تا ٢٠درصد قطعات در ایران و استفاده در هواپیماهای خارجی مستلزم آن است که این توان در داخل وجود داشته باشد. دوم، این قطعه از نظر استانداردهای بین‌المللی مورد تأیید قرار بگیرد. سوم، شرکت خارجی که می‌خواهد آن را استفاده کند، برای استفاده از آن، رضایت داشته باشد. چهارم، باید چنین کاری اجازه صادراتی از طرف کشورهای صادرکننده هواپیما داشته باشد. پنجم، این اقدام با زمان‌بندی‌ که مد نظر ماست، سازگار باشد و قیمت تمام‌شده آن هم مناسب باشد. در کشور قطعا توان‌هایی برای ساخت هست؛ اما همه این قطعات، استاندارد بین‌المللی ندارد. قائم‌مقام آخوندی گفت: به‌همین‌دلیل در هواپیماهای داخلی خود هم که قرار بود بسازیم و تاکنون نساختیم، مجبور شدیم به سراغ افرادی برویم که دارای استاندارد باشند و آنها قطعات را برای ما تأیید کنند. در حال‌ حاضر هیچ‌ کدام از آنها در کشور امکان‌پذیر نیست. حتی اگر همه این شرایط فراهم باشد، حداکثر می‌توانید روی صد هواپیما، صد قطعه بگذارید ، کجای دنیا برای صد هواپیما، سرمایه‌گذاری هنگفت می‌کنند، وقتی هیچ ‌تضمینی وجود ندارد که ایرباس یا یک هواپیماساز دیگر آن قطعه را بخرد. اطلاعات آقای میرسلیم متأسفانه کافی نبوده است. ایلنا این خبر را منتشر کرد.

 

شکایت روحانی از رئیسی

دومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در روز جمعه (15 اردیبهشت ماه) در حالی پایان یافت که حجت‌الاسلام حسن روحانی شکایت خود را از حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی دیگر نامزد ریاست جمهوری به کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری ارائه کرده است. عنوان شکایت روحانی از رئیسی مربوط به اظهارات وی مبنی برآنکه صندوق ذخیره فرهنگیان به یغما رفته، بوده است. گفتنی است؛ در پایان مناظره اول هم چهار نامزد انتخاباتی شکایت خود را نسبت به اظهارات یکدیگر به کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری ارائه کرده بودند. باشگاه خبرنگاران این خبر را منتشر کرد.

 

استراتژی و راهبرد آقایان دولتگرا ترساندن مردم بود

احمد توکلی گفت: قابل پذیرش نیست؛ وزیر دولتی که میگوید اقتصاد مقاومتی را اجرا میکنم رئیس شرکتی باشد که از خارج واردات میکند. جهانگیری در این مناظره اعلام کرد که انتخاب مردم بین‌ دو مسیر "راه" و "بیراهه" است در حالی که به جان هم انداختن مردم کار نادرستی است. این نگاه از "خودشیفتگی" دولتی است که خود را طرفدار آزادی و میدان دادن به رقیبان می‌داند. نیمی از مردم را متهم به طرفداری از بیراهه و جنگ می‌کنند یعنی اگر هم جنگ شود تقصیر شماست که ما را انتخاب نکردید. وی گفت: بابت این اهانت باید عذرخواهی کنند. تیم اصلاحات بازنده این میدان شد. این‌ها رقبای خود را جامع جمیع رذائل و خود را جامع جمیع فضائل می‌دانند و کسی که این‌گونه نگاه کند بازنده است. تسنیم این خبر را منتشر کرد.

 

وعده هیجانی جهانگیری برای مناظره سوم

اسحاق جهانگیری با انتشار دو پست پیاپی در صفحه توییتر خود نوشت: هنوز در نیمه راه هستیم. خواهید دید که کدام فکر و جریان، برنامه و حرف برای گفتن دارد،‌حوصله کنید تا انتخابات فرصت باقی است. حوصله کنید. تغییر فضا را در مناظره سوم خواهید دید. تا انتخابات فرصت باقی است.

 

یک روایت جمنایی از انتخابات: قالیباف معاون اول رئیسی

سید محمد حسینی، عضو شورای مرکزی «جمنا» در گردهمایی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی، اساتید دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه استان اصفهان بیان کرد: اصل بر این است که اگر این دولت استمرار پیدا کند آسیب جدی به کشور خواهد زد، ببینید چه شده که غربی‌ها نگران شده‌اند، برخی‌ها می‌پرسند آیا بهتر نیست قالیباف معاون اول رئیسی شود؟ احتمال این موضوع زیاد است و قالیباف یک مدیر توانمند است.

 

ستاد قالیباف، وزیر کشور را تهدید به شکایت کرد

ستاد انتخاباتی محمدباقر قالیباف کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در پاسخ به اظهارات امروز رحمانی‌فضلی وزیر کشور پیرامون سامانه کارانه، بیانیه‌ای صادر کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است: همان گونه که مردم شریف ایران در جریان قرار گرفته اند دولت مردم در برنامه‌های مدون خود بر اساس وظیفه مقرر در اصل بیست و نهم قانون اساسی برای افرادی بیکار پیش از تدارک پنج میلیون شغل، بیمه بیکاری که کارانه نام گذاری شده، در نظر گرفته است و با توجه به این که برای اجرای این برنامه‌ها اقدامات و تمهیدات لازم اندیشیده شده است که یکی از این اقدامات جمع آوری اطلاعات راجع به افراد بیکار در کشور است که در چند روز گذشته با سیل ثبت نام ها مواجه بوده ایم. امروز وزیر محترم کشور در اقدامی خلاف قانون این اقدام را تطمیع و خرید رای محسوب کرده و به تخریب کاندیدای دولت مردم پرداخته است. همچنین در بخش پایانی آن می‌خوانیم: عمل وزیر کشور در خصوص اظهار نظر علیه برنامه‌های آقای محمدباقر قالیباف مشمول ماده 697 و 698 قانون مجازات اسلامی (مصوب 1375) و ماده 73 قانون انتخابات ریاست جمهوری و جرم محسوب می‌گردد که متعاقباً به مراجع قضایی ذی صلاح شکایت خواهد شد.

 

شوخی ضرغامی با میرسلیم

سید عزت الله ضرغامی رئیس اسبق رسانه ملی در کانال تلگرامی خود با اشاره به مناظره دیشب کاندیداهای ریاست جمهوری نوشت:

موتور دیزلی!

قبل از مناظرات، به دوستان گفته بودم آقای میرسلیم ظرفیت پدیده شدن دارد!تخصص میرسلیم در موتورهای درون سوز است.فکر کنم موتور خودشان دیزلی است! دیر راه می‌افته ولی وقتی راه می‌افته خیلی خوبه!ارزان، پرزور و مقاوم!

نقش او در مناظره دوم تعیین کننده شد.عکس مربوط به بازدید ایشان و آقای دکتر هاشمی گلپایگانی (وزیر علوم سابق) از مجتمع شهید حسن باقری است. آقای دکتر علی عسگری هم هستند.توضیحات من مربوط به نحوه ساخت و کنترل کیفیت نازل و آداپتور راکت فجر است.

*پی نوشت*

بعد از مناظره‌ها، پیام‌ها و پست‌های طنز و فکاهی در فضای مجازی بیداد می‌کند.اگر اخلاق رعایت شود، اصل آن اشکالی ندارد.در مورد نقش آقای میرسلیم در مناظره دیروز موارد زیادی منتشر شده. یکی این است که افتخار حزب موتلفه بعداز ترور حسنعلی منصور ، مناظره میرسلیم بود!

 

توصیه به عارف درباره جهانگیری

سایت نماینده مدعی شد عارف دیداری با رئیس دولت اصلاحات داشته و در این دیدار توصیه هایی درباره چگونگی حضور جهانگیری در انتخابات ریاست جمهوری شده است.همچنین تعدادی از فعالان سیاسی و نامزدهای انتخابات شورای شهر تهران با رئیس دولت اصلاحات دیدار کردند.

 

پاسخ آشنا به پیشنهاد مناظره نادران

مشاور فرهنگی روحانی در واکنش به درخواست الیاس نادران برای مناظره در یکی از دانشگاههای کشور گفت: بعد از مناظره های ریاست جمهوری به پیشنهاد نادران فکر می کنم. الیاس نادران نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با صدور بیانیه ای خطاب به مشاور رئیس جمهور و نماینده وی در ستاد تبلیغات انتخابات کشور آمادگی خود را برای مناظره در یکی از دانشگاههای کشور اعلام کرد.او در این بیانیه خطاب به آشنا نوشته است: نظر به تعلل سوال برانگیز رسانه ملی در برگزاری مناظره میان نمایندگان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، بدینوسیله ضمن اعلام آمادگی برای مناظره با نمایندگان اقتصادی دولت، از جنابعالی دعوت میکنم نمایندگان اقتصادی آقایان روحانی و جهانگیری را برای مناظره در موضوعات اقتصادی معرفی بفرمایید. محل مناظره می تواند یکی از دانشگاه ها و برگزار کننده آن هم یکی از تشکل های دانشجویی داوطلب باشد.

 

حکیمی پور: روحانی، کاندیدای اصلاح طلبان است

عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان با رد ادعای نایب رئیس شورای عالی اصلاح طلبان گفت: کاندیدای اصلاح طلبان، آقای روحانی است. احمد حکیمی پور عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان با اشاره به شائبه هایی مبنی بر احتمال کنار کشیدن روحانی به نفع جهانگیری در جریان انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: اصلاح طلبان به اتفاق آرا، آقای روحانی را به عنوان کاندیدای خود انتخاب کردند و حضور آقای جهانگیری در صحنه هم با آرای جمعی بوده است. مجموعه دولت به طور کلی یک برنامه و هدف را دنبال می کنند. وی درباره اظهارات عبدالواحد موسوی لاری نایب رئیس شورای عالی اصلاح طلبان که گفته بود از میان روحانی و جهانگیری، یک نفر در صحنه انتخابات باقی خواهد ماند گفت: اصلاح طلبان حاضر در شورای عالی و همچنین آقای موسوی لاری، چنین بحث هایی را ندارند و کاندیدای ما آقای روحانی است.حکیمی پور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر در نظرسنجی های نهایی، اقبال مردمی نسبت به روحانی کاهش پیدا کرد، آیا حاضر می شوید به جای روحانی از جهانگیری حمایت کنید گفت: همه این ها در سبد جریان اصلاحات است و فرقی نمی کند؛ شما باید همه این ها را با هم جمع بزنید.

 

بررسی شکایت وزیر آموزش و پرورش در کمیسیون نظارت بر تبلیغات

عبدالرضا رحمانی فضلی صبح امروز در نشست خبری خود اظهار کرد: برخی تحلیل‌ها این بود که مناظره‌ها شاید موجب تحریک هواداران شود و اقداماتی خلاف نظم و امنیت رخ دهد که هیچ اتفاقی در این زمینه نیفتاد و ما امنیت، نظم و آرامش را در حوزه تبلیغات خواهیم داشت. حتی اگر مردم در مقابل ستادهای نامزدها تجمع کرده و شعار دهند ما هیچ نگرانی نداریم.وی در ادامه افزود: البته نیروی انتظامی نگران مسأله امنیت کشور است که این نگرانی به حق‌ است اما نباید این نگرانی‌ها موجب این شود که اجازه تجمع مقابل ستادها را ندهیم بلکه باید کنترل، دقت و حساسیت خود را افزایش دهیم .وزیر کشور در مورد موضوعات و شکایات مطرح شده توسط نامزدهای انتخابات تأکید کرد: در مورد رعایت زمان مناظره و برخی موضوعات دیگر که مورد شکایت نامزدها بود، در کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات بحث شد و من به نامزدها نامه‌ای نوشتم و توصیه کردم که همه در قالب قانون عمل کنند که نتیجه آن را در مناظره دیشب دیدیم. مردم هم چنین مناظره‌ای را می‌پسندیدند. وقتی قرار شد مناظره‌ها زنده نباشد همه مردم و رسانه‌ها دنبال پخش زنده مناظره بودندپخش زنده مناظره‌ها هم موجب شفاف‌سازی مسایل و هم  موجب ایجاد شور و نشاط می‌شود. شرایط امنیتی کشور هم به گونه‌ای است که سوء استفاده امنیتی از مناظره‌ها انجام نمی‌شود.

سانسور مستند روحانی

ستاد انتخابات حسن روحانی اعلام کرد که فایل کامل (سانسور نشده) مستند تبلیغاتی این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پایگاه اطلاع رسانی ستاد به نشانی Rouhani.ir قرار گرفته است. بر اساس اعلام ستاد انتخابات روحانی، فایل بدون سانسور این فیلم در پایگاه اطلاع رسانی این ستاد به نشانی Rouhani.ir قرار گرفته است.بر اساس نظر ستاد نظارت بر تبلیغات کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، بخش‌هایی از مستند انتخاباتی «رییس‌جمهور روحانی» سانسور شده است.بر اساس جدول پخش برنامه‌های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم، هر یک از نامزدها می‌توانند دو مستند تبلیغاتی در مجموع به مدت یک ساعت از رسانه ملی پخش کنند.

 

تلاش هواداران «روحانی» برای بر هم زدن سخنرانی «میرسلیم»

سیدمصطفی میرسلیم کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری عصر امروز (شنبه شانزدهم اردیبهشت) میهمان دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر بود تا در جمع آنها سخنرانی کند. هواداران روحانی با سر دادن شعارهای ساختارشکن در مراسم سخنرانی میرسلیم، اقدام به بر هم زدن این مراسم کردند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار