سرپرست مدیریت صنایع کشاورزی جهادکشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه تا سال 92 کمتر از 100 واحد تبدیلی در بخش کشاورزی این استان دارای مجوز بهره برداری بوده است، اظهار کرد: در دولت تدبیر و امید برای حدود 100 واحد تبدیلی و تکمیلی کشاورزی دیگر مجوز بهره برداری صادر شده است.
کد خبر: ۴۲۰۶۵۹
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۱ 08 May 2017
به گزارش تابناك آذربايجان غربي:پرویز تومرائی روز دوشنبه افزود: این واحدها با بیش از 15 میلیارد ریال سرمایه گذاری شروع به فعالیت کرده و حجم تولید واحدهای تبدیلی و تکمیلی این استان به یکهزار و 626 تن رسیده است.
وی افزود: یکی از بهترین روش های توسعه اشتغال و افزایش درآمدهای غیرکشاورزی در مناطق روستایی، ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی و صنایع روستایی بوده و در همین راستا دولت تدبیر و امید برای بیش از 900 نفر در بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی اشتغالزایی کرده است.
وی با اشاره به فعالیت صنایع تبدیلی در زمینه های باغی، زراعی، دام و طیور در آذربایجان غربی، اظهار کرد: ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی، مؤثرترین راهکار برای کاهش حجم ضایعات کشاورزی به شمار می رود و در این استان برای تمام محصولات تولیدی، صنعت تبدیلی فعال شده است تا هیچ محصولی دچار خسارت نشود.
وی به فعالیت کارخانه های چیپس میوه در استان اشاره کرد و افزود: کارخانه چیپس در پنج شهرستان ارومیه، سلماس، نقده، میاندوآب و خوی در حال فعالیت بوده و برای سایر شهرستان ها نیز مجوز راه اندازی کارخانه داده شده و هنوز به مرحله بهره برداری نرسیده است.
وی ادامه داد: یکی از بهترین راهکارهای توسعه اشتغال در مناطق روستایی و جلوگیری از مهاجرت بی‌رویه، کاهش ضایعات محصولات کشاورزی، افزایش ارزش افزوده محصولات و توسعه اقتصادی، اجتماعی مناطق روستایی، توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی است.
به گزارش ایرنا 37 درصد جمعیت آذربایجان‌غربی روستایی بوده و به کشاورزی و دامپروری مشغول هستند.
این استان یکی از مناطق مستعد کشاورزی کشور است و با وجود اینکه 2.3 درصد مساحت کشور را در بر می‌گیرد، اراضی کشاورزی آن بیش از 5 درصد کل اراضی مزروعی ایران را شامل می‌شود.
بیش از 24 دشت حاصلخیز در آذربایجان‌غربی وجود دارد که در همه بخش‌های استان پراکنده است و به همراه رودخانه‌های متعدد آن‌ را به یکی از مراکز کشاورزی در سطح کشور تبدیل کرده است.
بیشترین سطح زیر کشت اراضی زراعی به زراعت دیم این استان تعلق دارد که قسمت‌های شمالی و جنوبی و غربی را شامل می‌شود و گندم و جو از محصولات عمده و استراتژیک زراعی در استان است.
سیب، انگور، زردآلو نیز از عمده محصولات باغی در استان است و وجود 2.5 هزار هکتار مرتع در استان و مزارع بسیار گسترده کشت علوفه و ضایعات حاصل از فرآیند تولید کارگاه‌ها و کارخانه‌های صنایع تبدیلی کشاورزی (تفاله‌های حاصل از فرآیند تولید که ارزش غذایی دامی دارند) نقش مهمی در تولیدات محصولات دامی و طیور و شیلات در استان دارد.
این استان یکی از مناطق عمده تأمین ‌کننده مواد پروتئینی و حیوانی کشور بوده و دارای 6.5 میلیون واحد دامی است.
صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی به صنایعی گفته می شود که به فرآوری و عمل آوری نباتی و حیوانی (زراعی، باغی، شیلاتی، دام و طیور، جنگل و مرتع) می پردازد، فرآوری، در برگیرنده تغییرات فیزیکی، شیمیایی، نگهداری، بسته بندی و توزیع است.
منبع/ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار