معاون حقوقی رئیس‌جمهور با انتقاد از رویه صدا و سیما در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری گفت: صدا و سیما به رقیب روحانی تبدیل شده است.
کد خبر: ۴۲۴۱۷۴
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۱ 14 May 2017
مجید انصاری در نشست خبری امروز خود با اشاره به اینکه براساس قانون، صدا و سیما موظف است با حفظ بی طرفی کامل تبلیغات انتخابات را برگزار کند، اظهار کرد: وظیفه صدا و سیما تشویق مردم به حضور در انتخابات، ایجاد نشاط و آگاهی سیاسی و ارائه برنامه‌های نامزدهای انتخابات است.

وی افزود: باکمال تاسف شاهدیم صدا و سیما با بی توجهی به اصل بی طرفی، به بهانه‌های مختلف، با ایجاد برنامه های خود علیه دولت مستقر و شخص رئیس‌جمهور اقدام تخریبی انجام می‌دهد. عدالت اطلاع رسانی در برنامه های صدا و سیما به ویژه در برنامه ۲۰:۳۰ رعایت نمی شود. برنامه های سایر نامزدها از جمله آقای رئیسی به صورت مکرر و متعدد پخش می‌شود در حالیکه اجتماع چند ده هزار نفری مردم در استادیوم آزادی شاید فقط چند ثانیه پخش شد در حالیکه در نمایش تعداد جمعیت و شعارهای مردم یک جانبه عمل شد.

انصاری ادامه داد: شورای نظارت بر تبلیغات صداوسیما یا نظارت کافی اعمال نمی کند یا صداوسیما به تذکر آن‌ها وقعی نمی نهد. شاهدیم با خبرسازی های نادرست و سیاه نمایی های کاذب، صدا و سیما سعی می‌کند که القا کند دولت کارآمد نیست و به وعده هایش عمل نکرده است. همین امروز در بخش خبری ساعت ۱۴ به بهانه مسائل انتخاباتی، کارگاه هایی که تعطیل شده اند به نمایش درآمد و مصاحبه های جهت دار گرفته شد با این هدف که القا کنند هر روز واحدهای تولیدی تعطیل شده و اشتغال در حال کاهش است.

معاون حقوقی رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه هفت، هشت دقیقه برنامه علیه دولت پخش کردند، خاطر نشان کرد: اگر انصاف و عدالت داشتند از فعال شدن ۲۲ هزار واحد نیمه تعطیل و تعطیل که دولت آن‌ها را با پرداخت ۱۵ هزار میلیارد تومان فعال کرده یا ایجاد یک میلیون ۳۰۰ هزار فرصت شغلی خالص در سال ۹۴ و ۹۵ گزارش تهیه می کردند. من به مردم عرض می‌کنم روحانی با رقیب دیگری به نام صدا و سیما مواجه است که البته در سه سال و نیم گذشته همواره در جهت تخریب دولت به ویژه در قضیه برجام مشغول بوده است و این روزها بی عدالتی خود را به شدت تعقیب می‌کند. ما از این رویه به شدت گله‌مند هستیم. 

انصاری درباره شکایت دولت از رسانه‌هایی که از بودجه عمومی استفاده می‌کنند، گفت: تعداد بسیار زیادی از این بی عدالتی‌ها در رسانه‌ها در حال انجام است که این تخلفات از سوی وزارت کشور، ستاد انتخابات روحانی و معاونت حقوقی ریاست جمهوری به قوه قضاییه، کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات و شورای نگهبان ارسال شده ولی هیچ رسیدگی را شاهد نبودیم. ممکن است آن‌ها بگویند شکایت در حال رسیدگی است در حالیکه تخلفات انتخاباتی باید بلافاصله رسیدگی شود. تجربه نشان داده که به این شکایت رسیدگی نشده یا بایگانی می‌شود. اگر بعد از انتخابات هم رسیدگی شود چاره ساز نیست زیرا این اقدامات موجب گمراه شدن مردم می‌شود.

وی ادامه داد: من به عنوان معاون حقوقی رئیس‌جمهور از این حق مردم دفاع می‌کنم که آن‌ها باید از همه مسائل انتخابات آگاه شوند. این حق در حال تضییع است. طرح شکایت از این رسانه‌ها وظیفه قانونی ما است. از قوه قضاییه و شورای نگهبان درخواست می‌کنم جلوی این بی‌عدالتی رسانه‌ها را بگیرند.

معاون حقوقی رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه دولت همیشه از آزادی بیان و حق اطلاع رسانی دفاع کرده و هزینه سنگینی بابت دفاع از مطبوعات پرداخت کرده و می پردازد اظهار کرد: تخلف از قوانین و سوء‌استفاده از اموال عمومی ربطی به آزادی بیان ندارد. برخی روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها و سایت‌هایی که متعلق به نهادهای حکومتی هستند، قانونا حق ندارند به نفع یا علیه کاندیدا تبلیغ کنند. این رسانه‌ها جرایم متعددی مرتکب می‌شوند. جرم اول آن‌ها سوء استفاده از اموال عمومی به نفع برخی کاندیداها و علیه دولت و شخص روحانی و جهانگیری است، جرم دوم آن‌ها تهمت زدن و نشر اکاذیب است. جرم سوم آن‌ها نیز تضعیف جایگاه ولایت فقیه است.

انصاری ادامه داد: شکایت از این مجموعه نه به جهت انتقاد از دولت و شخص روحانی است بلکه شکایت ما بر اساس موازین حقوقی است که متاسفانه تاکنون نتیجه عملی نداشته و صرفا طرح شکایت بوده است.

معاون حقوقی رئیس‌جمهور با بیان اینکه طبق قانون مجازات اسلامی اهانت به مقامات رسمی کشور از جمله رهبری، ‌ رئیس‌جمهور و سایر مسئولان عالی مقام کشور جرم است، خاطر نشان کرد: رهبری در جریان مناظره های سال ۸۸ وقتی نسبت دروغ گویی به احمدی‌نژاد داده شد گفتند رئیس‌جمهور مستقر نباید تخریب شود. در حالی‌که این ایام شاهدیم که در مناظره‌ها قالیباف رئیس‌جمهور را متهم به دروغ گویی می‌کند که این رفتار غیراخلاقی است، البته مردم هم به این نوع ادبیات واکنش منفی نشان دادند.

وی گفت: نظرسنجی‌ها پس از مناظره سوم نشان می‌دهد کسانی که بی ادبی و هتک حرمت کردند، مردم اقبالی به آن‌ها نشان ندادند شاید همین عامل موجب رسانه‌های رقبای روحانی و صدا و سیما لحنی همراه با عصبانیت داشته باشند.

انصاری در پاسخ به پرسشی در خصوص چرایی عدم حذف بخش‌های مربوط به هتک حرمت به رئیس‌جمهور در مستند قالیباف توسط کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات گفت: این هم نشانه دیگری از تبعیض رسانه‌ای صدا و سیما است. در مستند آقای روحانی بخش هایی حذف شد که نه اشاره ای به کاندیدای خاصی داشت و نه توهین به کسی بود اما در مستند قالیباف به جای ارائه برنامه های این نامزد انتخابات علیه روحانی صحنه‌هایی پخش شد که بعضا مشکوک است که حتی سند ساختگی بودن آن اتفاقات در معدن آزادشهر شاید درآینده منتشر شود. انتظار ما این است از موارد تخلف انتخاباتی که دارد تکرار می‌شود، جلوگیری شود.

وی در ادامه درباره استفاده از عکس سیدمحمد خاتمی در تبلیغات انتخابات اظهار کرد: هیچ دادگاه قانونی و رسمی حکمی مبنی بر ماموریت تصویر خاتمی صادر نکرده است. شورای عالی امنیت ملی هم طبق گفته خودآنها چنین مصوبه ای نداشته است بنابراین هیچ منعی برای چاپ، انتشار یا نصب عکس خاتمی در هیچ جا نباید باشد. من از لحاظ حقوقی چنین منعی نمی بینم البته برداشت حقوقی من است.

معاون حقوقی رئیس‌جمهور در خصوص رفتارهای تبعیض آمیز با نامزدهای انتخابات نیز ادامه داد: شاهد چنین برخوردهای تبعیض آمیزی هستیم. در تهران برای برخی ستادهای انتخاباتی محدودیت ایجاد کردند و اجازه نمی دهند افراد تبلیغات کنند در حالیکه طرفداران دو کاندیدای دیگر کاملا آزادانه در مقابل ستادها تجمع دارند. ایجاد مشارکت حداکثری به حضور جوانان در صحنه و تبلیغات پرنشاط نیاز دارند.

انصاری با اشاره به اینکه مردم نشان دادند که شعور و آگاهی سیاسی کافی را دارند اظهار کرد: نباید نیروی انتظامی و بسیج با مانورهای تحریک کننده فضا را امنیتی کنند. آمادگی نیروی انتظامی برای حفظ امنیت و آرامش انتخابات یک بحث است اما برخورد تبعیض آمیز برخی ماموران نیروی انتظامی با طرفداران کاندیداها مسئله دیگری است. من از فرمانده نیروی انتظامی می‌خواهم دستور اکید بدهد ماموران ناجا برخورد سلیقه‌ای و جانب‌دارانه با قانون نداشته باشند و با حق شهروندی همه مردم دفاع کنند در مشهد هم با چنین رفتارهای تبعیض آمیزی مواجه بودیم.

انصاری با اشاره به لزوم مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: برخی جریان ها پیروزی خود را در مشارکت حداقلی مردم می دانند و می خواهند با مشارکت کف رای تضمین شده، پیروز شوند. مردم و جوانان بدانند سرنوشت چند ده سال آینده کشور در این انتخابات رقم می خورد چون ریل گذاری خاصی در حال انجام است. با عدم مشارکت ممکن است سرنوشت آینده کشور و نسل های آینده به خطر بیفتد. خنثی سازی نقشه کسانی که پیروزی خود را در عدم مشارکت مردم می دانند به تلاش زیادی و حضور بیشتر مردم نیاز دارد.

معاون حقوقی رئیس‌جمهور در پاسخ به این پرسش که آیا دولت با بحث شفاف سازی مالی کاندیدای انتخابات موافق است؟ گفت: قانونی در این زمینه داریم که همین قانون با رفع نقص می‌تواند اجرایی شود. در معاونت حقوقی رئیس‌جمهور نیز لایحه شفافیت مالی آماده شده که این روزها به دولت ارسال می‌شود. تصویب این لایحه در مجلس می‌تواند به شفافیت اقتصادی کمک کند.

وی در خصوص موضع کاندیداهای انتخابات در مورد برجام نیز اظهار کرد: برجام یک سند حقوقی محکم است که خوشبختانه به گونه ای تنظیم شده که ترامپ و تندروهای کاخ سفید هم با سد محکمی در موازین حقوقی در این سند مواجه شده و عقب نشینی کردند. این نشان از هوشیاری دکتر ظریف و تیم مذاکره کننده هسته‌ای دارد که ترامپ گفته است با این قراردا د سر آمریکا کلاه رفته است. جامعه اروپا و جامعه جهانی هم پشتیبان این سند بود ه و آن از دفاع می‌کند. این سند مستحکم بوده و تامین کننده منافع ملی است.

انصاری ادامه داد: برخی کاندیداها علی رغم اینکه علیه برجام شعار می‌دادند در عمل چون دیدند مردم از برجام دفاع می‌کنند گفتند می‌خواهند چک برجام را نقد کنند. این یک پیروزی برای دولت است. دلواپسان امروز دنبال چیدن میوه های برجام هستند. دولت هم بستری آماده کرده که مردم از این ظرفیت حقوقی می‌توانند منفعت بیشتری ببرند.

معاون حقوقی رئیس‌جمهور همچنین در مورد امکان رفع تحریم های غیرهسته ای اظهار کرد: رفع تحریم های غیرهسته ای ساده تر از تحریم های هسته‌ای است زیرا تحریم های هسته‌ای با لابی صهیونیست ها و اتحاد نامبارک دشمنان ملت ایران در قالب اجماع جهانی تصویب شده در حالیکه که تحریم های غیرهسته ای این گونه نیست و رفع آن‌ها ساده‌تر است.

انصاری با اشاره به اینکه خوبی دولت این است که به تعهدات خود عمل کرده است اظهار کرد: من ۲۲ تعهد دولت را فهرست کردم که آن‌ها عملی شده است از جمله کاهش تورم به زیر ۱۵ درصد و رشد اقتصادی کشور. دولت نشان داده که توانایی کارهای بزرگ را دارد الان هم اگر آقای روحانی وعده ای می‌دهد به آن عمل می‌کند. ما با دنیا سرجنگ نداریم و غیر از رژیم صهیونیستی با سایر کشورها بر اساس منافع متقابل می خواهیم تعامل داشته باشیم البته روابط آمریکا با همیشه خصمانه بوده ولی اگر آن‌ها دست از خصومت برداشته و حقوق ملت ما را به رسمیت بشناسند، مردم و دولت با آن‌ها می‌توانند مراوده داشته باشند.

وی در پایان گفت:‌ دولت اگر جایی هم در تحقق وعده اش موفق نبوده از مردم عذرخواهی کرده و توضیح هم داده است که به چه دلایلی آن وعده ها محقق نشده است.
*ایسنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار