سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری:
سخنگوی شورای نگهبان با تاکید بر اینکه انتخابات در ایران به صورت مردمی برگزار می شود و بر این اساس ما هیچ نیازی به نظارت خارجی بر انتخابات مان نداریم، گفت: نمایندگان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری می توانند با حضور در شورای نگهبان در جریان کار شورا قرار بگیرند.
کد خبر: ۴۲۵۷۴۶
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۰ 17 May 2017
سخنگوی شورای نگهبان با تاکید بر اینکه انتخابات در ایران به صورت مردمی برگزار می شود و بر این اساس ما هیچ نیازی به نظارت خارجی بر انتخابات مان نداریم، گفت: نمایندگان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری می توانند با حضور در شورای نگهبان در جریان کار شورا قرار بگیرند.

به گزارش خبرنگار «تابناک»، عباسعلی کدخدایی در نشست خبری با اصحاب رسانه که پیش از ظهر امروز برگزار شد، با اشاره به اینکه سه تا پنج نفر را به عنوان ناظر بر روی صندوق های رای داریم، تاکید کرد:ما کار نظارت بر تعرفه های انتخاباتی را نیز انجام می دهیم.

وی افزود: از نمایندگان نامزدها درخواست کردیم در شورای نگهبان حضور پیدا کرده و در جریان کار شورای نگهبان قرار گیرند.

کدخدایی تصریح کرد: ما در بیش از ۱۰۰ کشور انتخابات را برگزار می کنیم و تعرفه ها چاب و ارسال شده است.

وی یادآوری کرد: انتخابات در ایران مردمی است و ما نیازی به نظارت هیئت های خارجی نداریم.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: درباره احمدی نژاد در رای گیری اعضای شورای نگهبان وی نتوانست حائز رای تمامی اعضا شود، از این رو صلاحیت وی در انتخابات تایید نشد.

کدخدایی درباره عدم تایید صلاحیت برخی از روسای جمهور پیشین گفت:شورای نگهبان اگر صلاحیت فردی را برای دوره های دیگر تایید نمی کند فقط برای پست سیاسی است که فرد قصد حضور در آن را دارد بنابراین افراد از حضور در مسندهای دیگر منعی ندارند.

وی درباره تخلفات انتخاباتی نیز تاکید کرد: هنوز گزارشی پیرامون تخلف در انتخابات به دست شورای نگهبان نرسیده است.

کدخدایی با اشاره به اینکه اظهارنظر درباره دو مرحله ای بودن انتخابات زود است، عنوان کرد: درباره این موضوع نباید پیش بینی کرد، اما در صورت دو مرحله ای شدن تبلیغات بعد از اتمام رای گیری مرحله دوم شروع و انتخابات هفته آینده برگزار می شود.

وی درباره اظهارات وزیر کشور که نتایج انتخابات یکباره اعلام می شود نیز گفت: قانون درباره تجمیع آرا و اعلام یک دفعه آنها اشاره ای نکرده، ولی پیشنهاد ما این است که نتایج به صورت تدریجی اعلام شود.

سخنگوی شورای نگهبان درباره اعلام کناره گیری برخی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری طی روزهای اخیر و ساز و کاری که فانون برای تائید کناره گیری کاندیداها در نظر گرفته است نیز، خاطرنشان کرد:روند انصراف باید از طریق نامزدها و به طور رسمی باید به وزارت کشور ارائه شود.

وی درباره عدم حضور زنان در انتخابات ریاست جمهوری و اینکه هیچ کاندیدای زنی در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم تائید صلاحیت نشد، گفت: ما در این دوره بررسی هایی انجام دادیم در خواست تفسیر ۱۱۵ را یکی از اعضای شورای نگهبان داده است.

کدخدایی با اشاره به اینکه به خاطر حفظ حرمت افراد از پخش مناظره های انتخاباتی معذوریم، تاکید کرد: صدا و سیما٬ رسانه های وابسته به یک نهاد عمومی و خاص حق حمایت از یک نامزد خاص را در انتخابات ندارند.

سخنگوی شورای نگهبان درباره اظهارت سخنگوی دستگاه قضایی علیه دولت، اضافه کرد: بدون شک اگر شکایتی در این راستا به ما ارسال شود، به آن رسیدگی خواهیم کرد.

کدخدایی در خصوص اینکه تا چه زمانی امکان بررسی و رد صلاحیت کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان وجود دارد، تاکید کرد: امکان رد صلاحیت افراد بعد از انتخابات ریاست جمهوری وجود دارد، ولی آرزو می کنیم این اتفاق نیفتد.

وی در پاسخ به سئوالی درباره حضور آیت الله یزدی عضو فقهای شورای نگهبان در میتینگ انتخاباتی یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری نیز، تصریح کرد:آیت الله یزدی به عنوان دبیرکل جامعه مدرسین در میتینگ انتخاباتی یکی از کاندیداها حضور داشته و این موضوع از نظر قانونی منعی ندارد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سئوال «تابناک» درباره ماهیت ۲۰۰ پرونده تخلفاتی انتخاباتی به قوه قضائیه، نیز اظهار کرد: آنچه در این دوره انتخابات مطرح شده است، معمولا گزارش هایی بوده است که به تخلفات نامزدهای انتخاباتی در استفاده از اموال دولتی در جریان تبلیغات خود مربوط می شده است که از طرف شورای نگهبان تمامی موارد به قوه قضائیه ارسال شده است.

کدخدایی درباره دیگر سئوال خبرنگار «تابناک» در خصوص شرایط انصراف نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، خاطر نشان کرد: افرادی که درخواست خود را در راستای انصراف از انتخابات ریاست جمهوری به وزارت کشور ارسال کنند و درخواست آنها از نظر حقوقی ثبت شود، انصراف آنها نهایی و امکان هیچگونه تبلیغاتی از نظر قانونی برای آنها وجود ندارد و در صورت انجام این موضوع مرتکب تخلفات انتخاباتی شده اند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار