آذربایجان غربی یکی از استان هایی است که از سال های گذشته جزو معدود استان های دارای پتروشیمی است.
کد خبر: ۴۲۹۳۸۳
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۲ 24 May 2017
به گزارش تابناك آذربايجان غربي:آذربایجان غربی یکی از استان هایی است که از سال‌های گذشته جزو معدود استان‌های دارای پتروشیمی است. این در حالی است که در یک دوره زمانی خاصی پیشرفت بسیاری در این راستا بعمل آمد، اما با گذشت سالیان صنعت پتروشیمی در استان دچار رکود شده و آذربایجان غربی از دوره رقابت در این صنعت عقب رانده شد. عوامل بسیاری دست در دست یکدیگر نهادند تا آذربایجان غربی به ویژه ارومیه به عرصه رقابت در صنعت پتروشمی بازگردد. 

یکی از این مباحث که موتور محرک در این عرصه به شمار می‌آید، انتقال خط اتیلن به پتروشیمی ارومیه می‌باشد که مورد بحث اساتید و مسئولان استانی واقع شده است.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی درباره پتروشیمی ارومیه می‌گوید: در این یک سالی که به عنوان نماینده مردم ارومیه در مجلس فعالیت دارم، ماحصل اطلاعاتی که درباره پتروشیمی ارومیه توانستم کسب کنم این بود که مجموعه پتروشیمی شاید نزدیک به ۲۰ سال اخیر بیشتر سال‌ها متضرر بود.

خروج پتروشیمی ارومیه از رکود

«هادی بهادری» در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  ارومیه؛درباره تغییر در مدیریت این پتروشیمی ابراز می‌کند: در نهایت تصمیم گرفته شد تا یک مدیر قوی برای پتروشیمی ارومیه گذاشته شود تا پتروشیمی ارومیه از بحران خارج شود.
وی درباره عملکرد بسیار مطلوب مدیر عامل جدید پتروشیمی ارومیه می‌افزاید: با روی کار آمدن مهندس «دل جوان» به عنوان مدیر عامل جدید پتروشیمی ارومیه، این پتروشیمی پس از سال‌ها از رکود و ضرر خارج شده و برای اولین بار به طور تقریبی به اندازه ظرفیت خود تولید کرده است.

رشد اقتصادی ۲۰۰ درصدی پتروشیمی ارومیه

به گفته نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، پتروشیمی ارومیه در ۳ ماه دوم سال ۹۵ نسبت به ۳ ماه دوم سال ۹۴، بیش از ۲۰۰ درصد رشد اقتصادی داشته است و در ۹ ماه اخر سال ۹۵ به سوددهی رسیده است.
بهادری درباره انتقال خط اتیلن به پتروشیمی ارومیه می‌گوید: پس از بررسی‌های بسیار، کارشناسان به این نتیجه رسیدند که به منظور خروج پتروشیمی ارومیه از رکود، باید خوراک وارد آن شود. خوراک نیز از عسلویه تا مهاباد رسیده که در این خط اتیلن غرب این ظرفیت وجود دارد که به ارومیه نیز برسد.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی درباره انتقال خط اتیلن به پتروشیمی ارومیه می‌گوید: با پیگیری‌های مکرر دستور انتقال خط اتیلن به پتروشیمی ارومیه توسط وزیر نفت صادر گردیده است.
به گفته بهادری، در درجه اول این واحد اگر به خوراک اتیلن مجهز شود، می‌تواند محصولات متفاوت تولید کند.
وی درباره نگاهش از آینده توسعه صنعت پتروشیمی در استان می‌گوید: نگاه ما مختص پتروشیمی ارومیه نبوده و به صنایع مرتبط با پتروشیمی و صنایع پایین دستی استان نیز توجه می‌کنیم.
بهادری در ادامه می‌افزاید: یک طرف قضیه نیز پتروشیمی ارومیه است که با اطلاعات بنده اکنون چهار محصول در این پتروشیمی تولید می‌شود و می‌توان با بررسی‌های انجام گرفته از طریق این خط انتقال محصولات را به ۱۰ محصول افزایش داد.
به گفته بهادری، تمام تلاش خود را برای پیشرفت صنعت پتروشیمی در استان انجام خواهیم داد.

ارومیه؛ یکه تاز در تولید اسید سولفوریک کشور

مدیر عامل پتروشیمی ارومیه در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛درباره این شرکت می‌گوید: پتروشیمی ارومیه در سال ۷۲ به بهره برداری رسیده است که در آن زمان به عنوان زیر مجموعه کوچکی از پتروشیمی تبریز فعالیت می‌کرد.
دل جوان درباره ظرفیت این پتروشیمی می‌گوید: با توجه به حمایتی که در سال جاری انجام گرفت تقریبا کل پتروشیمی‌های کشور اسید سولفوریک را از پتروشیمی ارومیه خریداری می‌کنند.
وی درباره یکی از مشکلات موجود در پتروشیمی ارومیه ابراز می‌کند: یکی از مشکلات موجود در پتروشیمی، مشکل سولفات آمونیوم است که فصلی مصرف می‌شود و فصل مصرف آن از اردیبهشت تا مرداد بوده و از آن مدت به بعد مصرف نمیشد.
دل جوان درباره حل این مشکل در پتروشیمی ارومیه می‌گوید: برای حل این مشکل در ۳ ماه گذشته سولفات آمونیوم را تبدیل به گرانول کردیم که این کار برای اولین بار در کشور انجام گرفت. گرانولی که از ازبکستان وارد می‌شد اکنون به تولید داخل رسیده و در ارومیه تولید شده و به مصرف باغات و کشاورزان می‌رسد.
به گفته مدیر عامل پتروشیمی ارومیه، در توسعه پتروشیمی ارومیه اقدامی نشده است در حالی که زیرساخت‌های لازم در این پتروشیمی برای پیشرفت و توسعه وجود دارد.

دل جوان درباره واحد‌های تولید پایین‌تر از ۳۰۰ هزار تن پلی اتیلن می‌گوید: واحد‌های پلی اتیلن پایین‌تر از ۳۰۰ هزار تن در دنیا دیگر مرسوم نیست. اکنون هیچ پتروشیمی زیر ۳۰۰ هزار تن تولید وجود ندارد. لازم به ذکر است که پترشیمی مهاباد ۳۰۰ هزار تن و پتروشیمی میاندوآب نیز ۳۰۰ هزار تن تولید دارند. اکنون پتروشیمی ارومیه مجوز تولید ۱۵۰ هزار تن را گرفته است. در حالی که در پتروشیمی بوکان هنوز هیچ اقدامی برای ساخت آن انجام نگرفته، پیشنهاد تولید ۱۰۰ هزار تن پلی اتیلن را داده است.
به گفته دل جوان، ایجاد واحد ۱۰۰ هزار تنی در بوکان قابل اجرا نبوده و تماما متضرر می‌شوند و بهتر است بوکان بروی صنایع پایین دستی سرمایه گذاری کند. در حالی که تمام زیرساخت‌های لازم در پتروشیمی ارومیه از جمله زمین، آب، برق، گاز، تکنولوژی و امکانات مورد نیاز موجود است.
منبع/باشگاه خبرنگاران
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار