این هوش دانش آموزان نیست که آن ها را وارد این مدارس می کند بلکه پول خانواده هایشان و کلاس های آنچنانی و معلم های خصوصی و کتاب ها و البته فشار خانواده ها برای رقابت با دیگران است.در واقع وضعیت طوری شده است که این دانش آموزان به جز درس خواندن هیچ کار دیگری بلد نیستند و تمام زندگیشان را فقط درس خوانده اند ونتیجه اش می شود برچسب "گاگول" از سوی جامعه.
کد خبر: ۴۳۳۰۲۳
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۰ 30 May 2017
بسیاری از دانش آموزانی که به مدرسه های تیزهوشان راه پیدا می کنند، عموما تیزهوش نیستند. آنچه یکی از مسئولان آموزش و پرورش آنان را «دانش آموزان دوپینگی» می نامد؛ کنایه ای به اینکه به خاطر کلاس های بسیار زیاد فوق برنامه، آنها توانسته اند به این مدرسه ها راه پیدا کنند.
 
به گزارش تابناک فارس:در واقع این هوش دانش آموزان نیست که آن ها را وارد این مدارس می کند بلکه پول خانواده هایشان و کلاس های آنچنانی و معلم های خصوصی و کتاب ها و البته فشار خانواده ها برای رقابت با دیگران است.
 
گواه این مطلب بررسی دانش آموزان مدارس تیزهوشان است.در آنجا شما خواهید دید که انگار این مدارس نماینده قشر خاصی (متوسط رو به بالا و مرفه) از جامعه هستند.حال آنکه همه می دانیم به نسبت جمعیتی هم که بخواهیم نگاه کنیم پایین شهری ها باید دانش آموزان بیشتری در این مدارس داشته باشند.
 
امروزه البته یک نوع جدید هوش به عنوان مقیاس «تیزهوشی» افراد به کار می رود و آن «هوش هیجانی» است؛ به عبارت دیگر «EQ» به جای «IQ». هوش هیجانی اما ارثی نیست و لزوما از تعامل با خانواده شکل نمیگیرد بلکه نتیجه تعامل مستقیم با جامعه است. به طور طبیعی، مدرسه ها می توانند یک نمونه با اعتبار از کل جامعه باشند و وقتی کودکان - چه تیزهوش یا کم هوش- از محیط عادی مدرسه دور شده و تنها در میان کودکان همسان خود تحصیل کنند، فرصت یادگیری بسیاری از مهارت هایی که در برخورد با جامعه به آنها نیاز دارند را از دست می دهند.
 
در واقع وضعیت طوری شده است که این دانش آموزان به جز درس خواندن هیچ کار دیگری بلد نیستند و تمام زندگیشان را فقط درس خوانده اند ونتیجه اش می شود برچسب "گاگول" از سوی جامعه.
 
نمونه این گاگول پروری را در برنامه ای از تلویزیون دیدیم که یکی از رتبه های برتر کنکور که در مدرسه تیزهوشان تحصیل کرده بود حتی قادر به حرف زدن در حد چند جمله هم نبود و در سن 18 سالگی نمی دانست خانه شان در کجای شهر واقع شده است!
 
این است که آموزش و پرورش فارس تلاش کرده که به مرور مدرسه های تیزهوشان را تعطیل کند.
 
عبدالرسول احمدی، معاون پژوهشی اداره کل آموزش و پرورش فارس گفت: پذیرش دانش آموزان در مقطع های اول در مدرسه های تیزهوشان متوقف شده و فعلا تنها دانش آموزان «تیزهوش» در مقطع های دوم و سوم مشغول به تحصیل هستند؛ علت اصلی اینکه همه مقطع ها تعطیل نشده و دانش آموزان به مدرسه های عادی فرستاده نشده اند هم این بوده: «مقاومت خانواده ها».
 
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۶
ناشناس
|
United Kingdom
|
۰۴:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۱
آن زمان سالها گذشته است که هر دانش آموزی با استعداد و تلاش خود به مدرسه تیزهوشان و المپیاد و رتبه های خوب در کنکور دست پیدا می کرد.متاسفانه این روند از دهه هفتاد آغاز شد...
پدر یک دانش آموز
|
-
|
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۳
نویسنده این مقاله احتمالا با استانداری که خودشان ساخته اند بدون قصد توهین ، گاگول میباشند واین ریشه در گذشته ایشان دارد ونوشته های اینچنینی برای تخلیه روانی و عقده حقارت میباشد. پیشنهاد میکنم سریعا مورد روان درمانی قرارگیرند . تسری کلمه گاگول به دانش آموزان مدارس تیزهوشان حتی اگر تیز هوش هم نباشند، نشان از ذهن بیمار نویسنده که احتمالا مورد کودک آزاری قرار گرفته دارد.

دکتر روانشناس
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۳
ببخشید این مطلب کجاش علمیه؟؟؟؟ کارشناس پنداری و دکتر پنداری در جمهوری اسلامی باب شده. یک مصاحبه دو دقیقه ای با یک نفر رتبه برتر را در کنکور دیده ای و خود را علامه دهر میدانی و راجع به همه نظر میدهی. اولا خودت گاگولی که اینقدر پارتی داشتی که با بیسوادی یک متن بنویسی و به عنوان یک متن علمی نشر پیدا کنه. دوما جنابعالی به مسئولین مملکت که دست چپ و راستشون رو بلد نیستن ولی به واسطه پول و مقام هر نظری را میدهند جرات حرف زدن نداری ولی به یک عده دانش آموز عمدتا فرهیخته توهین میکنی و میگی گاگول. گاگول اونیه که گذاشته تو چاه دهنت رو باز کنی و اراجیف بگی. چلمنگ
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۳
اليته جسارت نباشه علت اصلي اين داستان اينه كه اقايون خودشونً درسخون نبودن و اتفاقا بچه هاي خودشون همً راهي به اين مدارس ندارن و اينقدرًهم متوجه نيستن. يك ادم به هر دليل با تقوي و با سواد باشهً مهم نيست چه با زور چه با پول وًچه تلاش مگر خواندنً كتاب وًجور استاد كشيدن بده كه اينطور صحبت ميشه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۳
نمیدونم چرا حس می کنم نظرات بالا از جانب یک نفر هست اما از این آقا که پسرش تو تیزهوشانه می پرسم:آقا چرا بهت فشار اومده؟یه نفرم که پیدا شده راسشو بگه این انگای شرم آورو بهش میزنی.من خودم یه پایین شهری بودم که تو مدرسه نمونه دولتی درس خوندم و خیلی از تیزهوشانیارو دیدم که از خیلی از ما پایین شهریای نمونه دولتی هوش پایین تری داشتن اما خوب باباشون که یکیشون شما باشین پول بیشتری از پدران ما داشت.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۳
من عرضم اين هست كه مطلقا بچه اي در تيز هوشان ندارم ولي خودم دانشگاه معتبر ايران درس ميدادم اونجا بچه هاي بسيار فقير فارغالتحصيل مدارس نمونه و تيز هوشان را ميديدم واين نتيجه را گرفتم كهً خدمتتان بيان ميكنم
١- انوزش به هر قيمتي شامل مطالعه تلاش و جور استاد كشيدن است
٢- من به عينه باً چشم خودم ديدم كه صاحبين قدرت وًپول باري كنكور را همً براي بچه هاي خودشون بهم ردن در اين شرايط خورده نگيريم كه چرا پدري پرايدش را ميفروشه وًكتاب ميخره تا بجه اش بره مدرسه تيز هوشان به هر دليلي نقصي هست بايد بر طرف بشه نه قاعده بازي بهمً بخوره
٣ يك تيم كارشناس واقعي ًمثلً يك رياضي دانًيك ادبيات وًيك علوم دينيًبايد اين موضوع را بررسي كنن كه ايا واقعا هوش اين بيشتر است يا هوش ان اينكه تصادفا ما احساس كنيم كه مدرسه ما بهتره و بچه هاي ما بهترًمعني پيدا نميكنه
ودر اخر با شرمندگيً زياد عرض ميكنم كساني ميتونن قضاوت كنن كه خودشون بچه تيز هوش داشته باشن خودشون تيز عوش باشن وًاتفاقا صاحب رطبه و شغل تاثير گذار باشن در حال حاضر ما اين تيم را مطلقا نداريم وًاون كساني كه اين قابليت را دارن در كناري تشستن چند كارشناس موسيقي هنر قران ورياضي و شيمي بطور واقعي ميخواي بت ادرس بدم كه سيستم هيچ كاري باشونًنداره و وجدانا وًشرافتا خواهش ميكنم مدارج علمي بعضي از مديران اموزشًراًچكًبكنيد با سابقه مردودي كه اتفاقا تاثير گذار هم هستن بطور محرمانه اگرًخواستيدً ميگم. انگشتًحيرت به دهان ببريد و همگي با هدف نابودي اين سيستم شب را به صبح ميبرن
میراندا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۴
تیزپولی را خوب اومدی چون واقعا صحت دارد تیز پولی پارتی بازی یا تیزپپه هم خوب است جایگزین شود ولی آنچه در این مقاله هجو بی خود آمده است ذهن و نوع نگاه ایرانی متعهد است که تمام توان خود را بایستی با عشق و خلوص در راستای تحصیل علم و به کاربندی آن هزینه کند ، در واقع مسایل را باهم قاطی نکنیم کار خستگی ناپذیر و تخصصی درابتدا بایستی پایه آموزشی داشته باشد ، تو خواستی برو مستراح ترامپ رو هم نقطه یابی کن ببین مستراح شورش طلاست یا نقره ........ !
piran
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۴
دبیر مطالعات اجتماعی مدرسه تیزهوشان و نمونه هستم.دانش آموزان مدارس تیزهوشان نسبت به نمونه باهوش ترند.اما اینکه این مدارس خوب اند یا خیر،معتقدم قضاوت مشکل است!
دآنش آموز تلاشگر و تیزهوش و خانواده حساس حق دارند شرایط محیطی و همسالان و.. بهتری را مطالبه کنند اما آسیب شناسی قضیه نشان از طی فرآیند جامعه پذیری این دانش آموزان در محیطی ناهمگن و غیر مشابه باحامعه دارد! آیا چنین دانش آموزانی با جامعه ای که وارد آن خواهند شد توان تطبیق می یابند؟!از منظر دیکری هم به قضیه نکاه میکنیم؛ آموزش و پرورش با جمع کردن دانش آموزان تیزهوش در یک مدرسه و فراهم شدن شرایط نسبی بهتر خود را از مطالبات فراگیر خانواده های حساسی که قرار بود فرزندانشان در مدارس عادی پراکنده باشند می رهاند! مطالباتی که می توانست شرایط بهتری را برای مدارسی که دسته بندی نشده انذ فراهم آورد!
حال باید پذیرفت که درجه بندی مدارس یعنی ایجاد زیربنای شکاف اجتماعی در جامعه آینده بدلیل ایجاد محیط های جامعه پذیری متفاوت در مدارس!
نهایتا اینکه در دوره اول متوسطه جامعه پذیری مهمتر از اهداف صرفا آموزشی است و نباید مدارس دسته بندی شوند ولی برای مدارس دوره دوم متوسطه که اهداف آموزشی مبنای تئوریک پیدا میکنند و نقش جامعه پذیری مدرسه کمرنگ می شود برای وجود مدارس خاص نمی توان موانع جامعه شناختی تراشید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
خیلی باهوش هستن هر ساله دارن باهوش تر هم میشن تاجایی که از انیشتین هم رد میکنند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۴
برادر من مت صحبت اون.اون اقا را تایید میکنم برادر کسی باید در امتحانی شرکت کنه و نمره قبولی. بگیره حالا به هر روش صحیحی که امکان داشته باشه این روشها محدودا. شامل مطالعه کلاس و.......هستاگر شما با ازمون مشگل داری خوب این اصول کل دنیاست که از شما امتحان هوش بگیرن در قالب سپالات ریاضی و شیمی و غیره کاملا طبیعی خواهد بود که عده ای از این ازمون.یربلند بیرپن نیان حالا پس از چند سال اون دانش اموزان به سن کار رسیدن دانش اموزان تیز هوش باز هم بدلیل هوششون وارد کار اموزش و.پرورش نشدنن و به تولید علم و ثروت.برای ایران و دنیا روی اوردن ولی مابقی الان با همون احساس گذشته در مسند تصمیم گیری هستن و بالاخره این سیستم را نابود میکنن نه به دلیل منطقی بلکه به این دلیل که ما در ایران عادت داریم درختان تنومند را ببریم و جایش چیزی نکاریم مگر در شهرداری ها نمیکنیم مگر با صنعت نکردیم چقدر کارخانچات عظیم تعطیل شدند من کاملا معتقدم تفکری برای نابودی اموزش و پرورش در حال شکل گیری هست وگر نه شرایط معلمان و کتب درسی وسطح علمی و....... این نبود اپن دوستی که گفت مدارج علمی مدیران باید بررسی بشه.را کاملا موافقم ضمنا التماس میکنم دست از سر این مدارس برداریم فکر کنیم بابا مسلمان این مدارس وجود ندارن پولش هم که سهریه میگیرن بقیه را حالا درست کنن اینکه درست هست را دست نزنن
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
این طرحی است که جهت انتخاب دانش اموزان برتر و تمرکز بر روی نحوه درس خواندن انها و اموزش انها اجرا شده است این طرح حتما دلیلی داشته است که اجرایی شده است همچنین از این مدارس تفریبا نود در صدشان در کنکور رتبه های خوبی بدست اورده اند . این نشانگر درست بودن طرح را میدهد . تمرکز روی موارد درسی نه تمرکز بر روی موارد عمومی . شاید این نقص باشد که باید در جهت بهبود اموزش در ان حوزه هم کار کرد . در تمام کشورهای دنیا چنین مدارسی وجود دارند و این را جز افتخارت خودشان میدانند . حالا وزیری امده و طرح بر نابودی طرح قبلی را داده است و انهم بدون کارشناسی . باید هر طرح را بهبود داد تا اینکه ریشه اقدامات قبل را خشکاند . کلمات نویسنده دور از شان یک تحصیلکرده است و حواب های هوی است ولی ایا اگر این طرح بد است چرا در کشورهای دیگر هم اجرا میشود نمونه های زیادی از این طرح حتی در کشورهای کمونیستی یا .. وجود دارد . اگر این طرح ایراد دارد شما میتوانید دانشگاههای خوب را هم حذف کنید از جمله شریف یا پلی تکنیک چون خیلی از ان دانشجویان در زمینه های احتماعی ضعیفند . بهر حال با ارامش این طرح را بهینه کنیم که برای دانش اموزان فرهیخته کشور مامنی باشد نه محل تنش
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۷
تیزپولا بهشون بر خورده. اگه مردین بچه هاتونو بیارین یه تست هوش استاندارد بین المللی بدن با بی پولایی که فقط به خاطر محرومیت نمیتونن استعدادشونو شکوفا کنن. ببینید پول شما کار کرده یا هوش بچه هاتون.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۷
میراندا خودتم نفهمیدی چه چرتی نوشتی. جنسش خوب نبوده. ماذا فازا؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
مدارس تیزهوشان عالیه. اما به نظرم نحوه پذیرشش مقداری مورد داره.
دوستی عنوان کردند رتبه های تک رقمی کنکور مال آنهاست و کاملا صحیح گفتند. کسی منکر این قضیه نیست. چون عمرش را وقف این کار کرده و زمانی که مهر تیزهوش روش خورده با یک هوش متوسط هم میشه این کار را کرد. کما اینکه اگر روی بچه های مدارس عادی با هوش متوسط اما درسخوان این آموزشها انجام شود احتمالش خیلیه که این نتایج را کسب کنند.
پاسخ ها
ر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
خیلی مشکل داره نه یک مقدار
مژگان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
سلام
به جرات مي تونم بگم درصدي از قبولي هاي امسال تيزهوشان كه اتفاقا فرزندان فرهنگيان عزيز هم بودند (تعدادي حدود ٥نفر رو مي شناسم)كه ازمون مدارسي مثل روشنگران و سلام و ابوريحان و خرد قبول نشدند حتي نمونه يكمرتبه هوش سرشار اين فرزندان فقط و فقط در ازمون تيز هوشان نمايان شد و همه قبول شدند اگه واقعا سطح علمي داشتند حداقل يكي از اين مدارس هم كه ازمون داده بودند پذيرفته مي شدند گرچه نمي توان اعتراضي كرد و احتمالا كاملا تصادفي فقط ژن خوب باعث قبولي اين عزيزان شده اميدوارم بتوانند ادامه بدهند و با اين هوش سرشار وسط كار جا نزنند ...
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار