صبح امروز معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی با حضور در مرکز تحقیقات کشاورزی میاندوآب از فعالیت های این مرکز و ارقام جدید گندم و جوی مقاوم به کم آبی بازدید کرد.
کد خبر: ۴۳۷۶۶۸
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۶ 08 June 2017
به گزارش تابناک آذربایجان غربی:تقی کهوریان در جریان این بازدید با بیان اینکه محققان کشاورزی با مطالعه و انجام عملیات بهنژادی بدنبال تولید غلات مقاوم به کم آبی هستند افزود: کاهش 40 درصدی میزان مصرف آب در حوزه کشاورزی از اهداف مهم در بخش کشاورزی است که با تلاش محققان داخلی خوشبختانه به نتایج بسیار خوبی بدست آمده بطوری که ضمن کاهش مصرف آب ، میزان برداشت محصول نیز در مقایسه با سایر ارقام 2 برابر بیشتر است.
وی افزود:ارقام جدید گندم و جو بجای 3 نوبت با یک نوبت آبیاری 2 برابر ارقام گذشته محصول می دهند که این مزیت مهم در کمک به افزایش درآمد و اقتصاد خانوارهای روستایی و کاهش مصرف آب نقش مستقیمی خواهد داشت.
معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی همچنین برحمایت های دولت از تحقیقات علمی مراکز مطالعاتی و پژوهشی داخلی تاکید کرد و افزود:با هدفگذاری اعتبارات پژوهشی در حوضه دریاچه ارومیه محققان و پژوهشگران فرصت و امکان بیشتری را برای گسترش فعالیت های علمی و یافته های جدید در بخش های مختلف صنعت و کشاورزی را یافته اند.
در ادامه این بازدید دکتر غفاری رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان نیز با تشریح فعالیت های این مرکز در سالهای اخیر گفت:محققان و پژوهشگران کشاورزی استان با مطالعات عملی نزدیک به یک دهه گذشته توانسته اند ارقام مختلفی از گندم و جو تولید کنند که در مقابل کم آبی و بیماری های مهم غلات مقاوم بوده و محصول بیشتری در مقایسه با سایر ارقام 2 برابر بیشتر محصول می دهند.
از سال 90 تا کنون پنج رقم گندم بنام های پیشگام، دروم، زارع، میهن و حیدری جهت کشت به کشاورزان معرفی شده و  3 رقم بهمن ، گوهران و جلگه نیز از ارقام جدید جو توسط این مرکز معرفی شده است.
منبع/برنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار