مردم به تغییر در امور اداره شهر تهران رأی دادند. یک نظر این است که ما ضمن اینکه برای رزومه، برنامه و توان شهردار تهران رأی دهیم برای کابینه او هم از شورا رأی بگیریم.
کد خبر: ۴۳۹۰۸۹
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۶ 11 June 2017
شهربانو امانی: هنوز به هیچ مصداقی برای شهرداری تهران نرسیده ایم/ یکی از نظرها این است که برای کابینه شهردار آتی هم از شورا رأی بگیریم/ شهردار شدن محسن هاشمی منع قانونی ندارد

نایب رئیس منتخبین پنجمین دوره شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه شهردار شدن محسن هاشمی منع قانونی ندارد، گفت: هنوز شاخص های ما احصاء نشده و ممکن است خیلی افراد جزو گزینه ها باشند. عده ای معتقد هستند ایشان بالغ بر یک میلیون و هفتصد هزار رأی آورده و کاندیدا شدن و نشدنشان محدودیت قانونی ندارد. ایشان خودشان هم بارها اعلام کرده که چون اگر در لیست نبود رأی نمی آورد، هر تصمیمی که شورا بگیرد را می پذیرد.
 
متن گفت و گوی خبرنگار جماران با شهربانو امانی را در ادامه می خوانید:
 
خانم امانی! به نظر شما مهمترین اولویت شورای شهر پنجم چیست؟
اولویت اول ما معرفی یک شهردار خوب، جامع الشرایط، مدیر، مدبر و دست پاک برای مردم عزیز کلانشهر تهران است. اولویت بعدی ما عمل به وعده هایی است که در کارزار انتخابات مطرح کردیم.
شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان همان طور که برای مجلس برنامه ای را احصاء کرده بود، یک برنامه میان مدت چهار ساله برای شوراهای شهر و روستا کل کشور، که یک بخش از آن شورای شهر تهران است، تهیه کرده است. در کنار آن هر کدام از اعضا با توجه به سابقه، تحصیلات و علاقه ای که دارند شعارهایی دادند. ما همه اینها را تلفیق خواهیم کرد و یک برنامه ریزی مدون و خوب خواهیم داشت. فکر می کنم همه ما وقت کافی هم خواهیم گذاشت که با کمک شهروندان تهرانی بتوانیم بخشی از مشکلات شهر تهران را حل کنیم. ما برای تحقق این هدف مدیریت روان تر را نقشه راه خواهیم کرد. البته مهمترین مسأله این است که شهرواندان تهران را متعلق به خودشان بدانند.
 
به انتخاب شهردار اشاره کردید. در جلساتی که داشتید به فرد خاصی برای تصدی این سمت رسیده اید؟
ما شورای شهر منتخب هستیم و هنوز کار خود را شروع نکرده ایم. از زمانی که صحت انتخابات شورای شهر تهران تأیید شد، این 21 نفر جلسات منظمی دارند که بتوانند به یک همگرایی مشترک برسند. طبق اساسنامه ای که مصوب شورای عالی است، کمیسیون های ما تشکیل شده و هر کمیسیون تخصصی در حال بررسی وضع موجود و برنامه پنج ساله دوم تهران است که در حال اجرا است و حدود یک سال از آن باقی مانده است.
ما در این چارچوب و با توجه به وضعیت امروز تهران، شاخص هایی را احصاء خواهیم کرد و در چارچوب آن شاخص ها شورای شهر تصمیم خواهد گرفت که با اعلام عمومی از چهره های ملی رزومه بخواهد. در آیین نامه چند گزینه داریم که شاخص های احصاء شده اعلام عمومی شود.
بر اساس همان شاخص ها هرکدام از اعضا می توانند سه نفر را به شورا معرفی کنند. البته افراد دیگر هم می توانند فرد مورد نظر خود را معرفی کنند. افراد معرفی شده با شاخص های موجود سنجیده خواهند شد و در نهایت فکر می کنم این 21 نفر شهرداری را انتخاب خواهند کرد که اکثریت جامعه بپذیرد.
 
احتمال اینکه محسن هاشمی از شورا جدا شده و به شهرداری برود چقدر است؟
هنوز شاخص های ما احصاء نشده و ممکن است خیلی افراد جزو گزینه ها باشند. عده ای معتقد هستند ایشان بالغ بر یک میلیون و هفتصد هزار رأی آورده و کاندیدا شدن و نشدنشان محدودیت قانونی ندارد. ایشان خودشان هم بارها اعلام کرده که چون اگر در لیست نبود رأی نمی آورد، هر تصمیمی که شورا بگیرد را می پذیرد.
ما هنوز به هیچ مصداقی نرسیده ایم. تا زمانی که مصادیق مشخص شود قطعا شورای شهر از تمام کسانی که توانایی حکمرانی شهر تهران و تعامل با دولت مرکزی را داشته باشند استقبال خواهد کرد. یعنی شهردار آینده تهران باید بتواند به استقرار دولت محلی کمک کند و تعامل بسیار سازنده ای را با دولت ملی داشته باشد تا بتواند مشکلات کلانشهر تهران را حل کند.
 
آقای هاشمی نه تأیید و نه تکذیب می کند.
دقیقا همین است.
 
اینکه ایشان در هیأت رئیسه منتخبین نبودند نشانه ای از این نیست که قرار است از شورای شهر جدا شوند؟
این طور نیست. حتی آقای الویری که رئیس سنی هیأت رئیسه است محدودیتی برای کاندیداتوری ندارد. محدودیت ندارد؛ اما بستگی دارد که شورا نهایتا به چه نتیجه ای برسند. واقعا الآن نه می توانم تأیید کنم و نه می توانم تکذیب کنم. آقای الویری هم شهردار بوده و آقای محسن هاشمی هم با توجه به توان اجرایی که در شهرداری دارد می تواند گزینه خوبی باشد اما هنوز شورا تصمیم نگرفته است.
در جلساتی که تاکنون داشته ایم دو نظر وجود دارد که یکی از آنها این است که کسی از داخل شورا بیرون نرود و نظر دیگر این است که بیرون رفتن آنها هیچ محدودیت قانونی ندارد.
 
نظر شما در این مورد و اینکه نفر بیست و دوم از طیف اصولگرا است چیست؟
مخالفین معتقدند که نفر بیست و دوم 400 هزار رأی کمتر از نفر بیست و یکم آورده است. ولی بالأخره مردم به این افراد هم رأی داده اند. یک نظر این است که آیا آمدن آنها به شورا به نفع تهران است و یا چون مردم رأی نداده اند، ما بیست و یک نفر طوری باشیم که کسی ورود پیدا نکند.
ما تجربه مجلس ششم را داریم. اکثریت مجلس ششم با اصلاح طلبان بود. ما در شورای نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا در اکثر استان ها از اصولگرایان هم نماینده داشتیم و در کنار دو نماینده اصلاح طلب یک نماینده اصولگرا حضور داشت. در واقع نشان دادیم که می شود یک نظارت کاملا قانونی کرد و هیچ مشکلی هم پیش نیاید؛ هرچند که مردم رأی ندادند و با صندوق ها قهر کردند.
ولی چون قرار است ما شفاف باشیم تأکید می کنم که هنوز در شورا بحث این موارد نشده است. روز سیزدهم خرداد که برای دیدار با آقای خاتمی رفته بودیم قبل از نشست مشترک جلسه بیست و یک نفر منتخبین بود. آنجا بحث کمیته ها بود و فعلا کمیسیون ها را هم موقت تشکیل داده ایم. چون باید بدانیم چه چیزی می خواهیم از شهردار تهران تحویل بگیریم و آن را با مطالبات جامعه و برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران تطبیق دهیم.
 
برنامه منتخبین شورای شهر تهران برای حل مشکلات مدیریت شهری چیست؟
مردم به تغییر در امور اداره شهر تهران رأی دادند. یک نظر این است که ما ضمن اینکه برای رزومه، برنامه و توان شهردار تهران رأی دهیم برای کابینه او هم از شورا رأی بگیریم.
 
یعنی معاونین شهردار؟
بله؛ معاونین شهردار و حتی بیست و دو نفر شهردار مناطق هم از شورا رأی بگیرند. ولی در حد طرح موضوع در این مورد صحبت کردیم. من فکر می کنم اگر تعاملی به این شکل با شهردار آینده داشته باشیم می توانیم به هدفمان در مدیریت شهری خوب کلانشهر تهران برسیم. من حتما از این نظریه دفاع خواهم کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار