گزارش/
نزدیک شدن عربستان سعودی به رژیم صهیونیستی و خیانت بسیاری از رژیم های عربی و اسلامی در اعلام اینکه جنبش های مقاومت ضد صهیونیستی مانند حزب الله لبنان و حماس فلسطین، جنبش هایی تروریستی هستند در ابعاد سیاسی پیامدهایی را در داخل فلسطین به دنبال دارد.
کد خبر: ۴۳۹۱۵۳
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۴ 11 June 2017

نزدیک شدن عربستان سعودی به رژیم صهیونیستی و خیانت بسیاری از رژیم های عربی و اسلامی در اعلام اینکه جنبش های مقاومت ضد صهیونیستی مانند حزب الله لبنان و حماس فلسطین، جنبش هایی تروریستی هستند در ابعاد سیاسی پیامدهایی را در داخل فلسطین به دنبال دارد.

 

گروه تحلیل و تفسیر خبرگزاری قدس (قدسنا): بسیاری از تحلیلگران سیاسی بر این باورند که خیانت رژیم های مرتجع عربی به فلسطین و همکاری مصر با آنها عملا زمینه نزدیک شدن هر چه بیشتر بسیاری از جریان های انقلابی فلسطین به محور مقاومت را به دنبال خواهد داشت.
 

از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی ایران تا کنون، دولت های عربی تنها در جهت نزدیک شدن به اسرائیل و سازش کردن با آن حرکت کرده اند. امضاء سازش کمپ دیوید از سوی مصر و سپس امضاء اسلو از سوی ساف و بعد از آن امضاء وادی عربه از سوی اردن، نه تنها مشکلی را حل نکرد و هیچ بخشی از فلسطین را از اشغال خارج نکرد بلکه موجب دو دستگی و اختلاف در فلسطین، جهان عرب و جهان اسلام نیز شد.
 

چند دستگی در برابر اسرائیل برای غرب و رژیم صهیونیستی فرصت های زیادی به وجود آورد و مانع وحدت جهان اسلام بر ضد رژیم صهیونیستی شد. اما در عین حال موجب شکل گیری فرایند مقاومت اسلامی در منطقه  نیز شد و در لبنان جنبش حزب الله و در فلسطین جنبش های جهاد اسلامی و حماس در این فرایند شکل گرفتند. شکل گیری حزب الله در لبنان و موفقیت های آن وادار سازی اسرائیل به عقب نشینی از لبنان و شکست نظامی اسرائیل در جنگ 33 روزه سال 2006 الگوی جدیدی را بر اساس فرهنگ انقلاب اسلامی پدید آورد. این تجربه در فلسطین نیز تکرار شد و جنبش های جهاد اسلامی و حماس شکل گرفتند و همین جنبش ها یدون کمک رژیم های عربی توانستند نه تنها اسرائیل را وادار به عقب نشینی از غزه سازند بلکه در 3 جنگ متوالی موفق به ایستادگی در مقابل ارتش رژیم صهیونیستی شده و مانع از اشغال مجدد باریکه غزه شوند.
 

این وقایع تاریخی نشان می دهد که هرگاه کشورهای عربی از آرمان فلسطین دوری کنند و یا بر ضد‌ آن توطئه کنند(مانند توطئه اخیر آنان علیه حزب الله و حماس در اجلاس اخیر ریاض با حضور دونالد ترامپ، رئیس جمهور شیطان بزرگ ) قطعا بخشی از جامعه فلسطین از این جریان عربی رویگردان شده و به سمت آلترناتیو آن یعنی محور مقاومت حرکت کرده اند. این تجربه تاریخی امروز در حال تکرار شدن است. زمانی که عربستان با اسرائیل به صورت زیر میزی و روی میزی تعامل می کند و علیه آرمان فلسطین خیانت می کند، طبیعی است که زمینه حرکت بسیاری از جریان ها و تشکل های فلسطینی به جبهه مقابل مهیا می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار