در پی اعتراض و تحسن جمعی از کشاورزان سلماسی در مقابل اداره آبیاری و جهادکشاورزی شهرستان سلماس ؛ خبرنگار تابناک آذربایجان غربی در سلماس ضمن بازدید میدانی از مقسم های آب چندین روستا از جمله اولق و ... به پای درد دل این عزیزان زحمت کش نشست...
کد خبر: ۴۴۱۴۴۰
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۵ 14 June 2017
به گزارش تابناک آذربایجان غربی:یکی از کشاورزان  روستای اولق سلماس به خبرنگار تابناک آذربایجان غربی  گفت : از سال ۹۱ اداره محترم آبیاری سلماس اقدام به جدول کشی جوی قدیمی و سنتی نموده است که تا بدین روز به اتمام نرسیده که این باعث میشود آب با پرتی ۷۰%نیز بدست کشاورزان منطقه نرسد.

اکثر کشاورزان با اعلام نارضایتی از مبالغ بالای فیش های حق آبه اظهار داشتند با توجه به خسارات سال های گذشته مقرر شده بود تخفیف هایی در فیش ها اعمال شود اما فیش های حق آبه که شامل سال ۹۵ میشود مبالغ زیادی برای یک کشاورز است؛همانگونه که مستحضرید پارسال حاصل در حد ناچیزی برداشت شده است و اکثر امرار و معاش خانواده های این مناطق نیز بر پایه کشاورزی نهادینه شده است.

یکی دیگر از کشاورزان این منطقه ضمن گلایه از نحوه تعیین مقسم های آب گفت: بی عدالتی است این آب که شامل اراضی اولق؛هفتوان بخشی از ملحم و سلماس میشود یک چندم آبی که به سایر نقاط اختصاص یافته هم نمیشود.

چندین تن از کشاورزان اهالی روستای سوره نیز در گفتگو با خبرنگار تابناک آذربایجان غربی  از خشک شدن زمین ها و باغ هایشان بر اثر کمبود آب اظهار گلایه مندی داشتند.

یکی از کشاورزان به خبرنگار تابناک آذربایجان غربی  گفت : برای یک باغ دار هر درخت به منزله فرزند او میباشد که از بدو تولد اورا محافظت و رسیدگی میکند ؛ متاسفانه هم اکنون شاهد تین هستیم که فرزندانمان در جلوی چشمانمان از بین می روند و هیچ کاری از دستمان نیست؛ در حالی که ادارات جهادکشاورزی و آبیاری هم آنطور که باید؛پاسخگوی مشکلاتمان نیستند.

کشاورزان در پاسخ به پیشنهاد خبرنگار تابناک آذربایجان غربی  مبنی بر تغییر نوع آبیاری از روش های سنتی به روش های مدرن و مکانیزه همچن آبیاری قطره ای اظهار داشتند هزینه های این نوع آبیاری بسیار گزاف بوده و و باتوجه به کاهش درامد ها باتوجه به کاهش محصولات حتی وامی که از طرف جهادکشاورزی داده میشود هم پاسخگوی هزینه های بالای این نوع آبیاری نیست.

................................................................

با توجه به اینکه شهرستان سلماس یکی از قطب های کشاورزی منطقه و علی الخصوص یکی از قطب ها و صادرکننده های سیب به اکثی نقاط ایران و جهان می باشد ؛
امیدواریم با تدابیر نماینده محترم دولت دبیر و امید؛فرماندار سلماس؛مذاکرات و پیگیری های نماینده محترم مردم شریف سلماس در مجلس شورای اسلامی و نیز ریاست اداره آبیاری و ریاست جهاد کشاورزی شهرستان سلماس شاهد حل مشکلات این قشر زحمتکش جامعه و رونق صنعت کشاورزی و سفره این عزیزان باشیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار