مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی:
ممنوعیت انعقاد قرارداد و خرید چغندر از خارج استان از اقداماتی است که اداره کل مدیریت بحران استان برای احیاء دریاچه انجام داده و نیز ادامه می دهند.
کد خبر: ۴۴۲۰۶۹
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۸ 15 June 2017
به گزارش تابناک آذربایجان غربی:امیرعباس جعفری مدیر کل مدیریت بحران استان در جمع خبرنگان با اشاره به بحران خشکی دریاچه ارومیه گفت: احیای دریاچه ارومیه، احیای زندگی انسان ها به شمار می رود؛ طبیعت و انسان سبب خشکی 95 درصد دریاچه در طول 20 سال گذشته شد و تنها 500 میلیون متر مکعب آب در سال 92 در این دریاچه باقی ماند.

وی با اشاره به دلایل خشکی دریاچه ارومیه افزود: برداشت بیش از حد مجاز آب، توسعه بخش کشاورزی و اشتمرار خشکسالی مهمترین دلایل خشکی آن بود و بازگشت به حالت اولیه نیازمند تغییر رفتار و فرهنگ در مصرف آب می باشد.

جعفری ادامه داد: احتمال بروز طوفان نمک، نابودی اراضی طبیعی و کشاورزی و احتمال گسترش بیماری های سخت از جمله بحران هایی است که در صورت خشکی کامل دریاچه اتفاق می افتد.

وی با بیان این که 27 راهکار برای احیاء دریاچه ارومیه مشخص شده عنوان کرد: این 27 راهکار در غالب شش موضوع ابلاغ شد که اقدامات مطالعاتی و نرم افزاری، تامین آب، اقدامات حفاظتی، افزایش حجم آب ورودی، کنترل و کاهش مصرف آب کشاورزی به میزان 40 درصد و کنترل برداشت از منابع آبی زیرزمینی، شش موضوع مذکور می باشد.

جعفری خاطرنشان کرد: ممنوعیت هرگونه افزایش برداشت، جلوگیری از توسعه جدید در بخش کشاورزی، جلوگیری از برداشت آب غیرمجاز، تامین اعتبار مورد نیاز انتقال آب زاب به دریاچه، نصب کنترل های هوشمند، انتقال پساب آب به دریاچه انتقال آب به جزایر و تالاب های حاشیه دریاچه، اجرای طرح های مصوب، انتقال آب رودخانه ها به پیکره آبی دریاچه ارومیه و ممنوعیت انعقاد قرارداد و خرید چغندر از خارج استان از اقداماتی است که اداره کل مدیریت بحران استان برای احیاء دریاچه انجام داده و نیز ادامه می دهند.

منبع/باریش
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار