بسته خبری «تابناک»؛
رصد‌خانه «تابناک» ‌خبرهایی‌ برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند؛ تیترهایی مانند: « اعتراض آیت‌الله مکارم به مشخص نشدن سرنوشت حقوق نجومی»، «یک مرخصی دیگر برای مهدی هاشمی»، «روایت یک اصلاح طلب از پاسخ دندان‌شکن به آمریکا »، و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۴۴۲۴۶۲
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۸ 16 June 2017
تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد. خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر رسمی؛ خبرهایی که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر‌ به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»، جایی است که خبرهایی ‌گاه غیررسمی و ‌گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، ‌برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبرهایی که ‌گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و ‌گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه ‌می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری ‌هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند.

در رصدخانه تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

در گرمای سوزان خوزستان برای دانشجوهای معترض پنکه هدیه بردند

استاندار خوزستان در خصوص اعتراض دانشجویان دختر خوابگاه حضرت معصومه (س) دانشگاه شهید چمران اهواز نسبت به وضعیت سیستم‌های تهویه این خوابگاه، گفت: اگر دانشجویان همکاری لازم را انجام دهند، تمام امکانات استان را برای حل مشکلات آنها بسیج خواهم کرد. دکتر غلام‌رضا شریعتی با بیان این مطلب اظهار کرد: برای حل مشکل گرمای خوابگاه دانشجویان مرکزی را در منطقه برومی اهواز با همکاری شرکت نفت آماده کرده‌ایم که دارای ۱۵۰ اتاق و بسیار شیک، مجهز و استاندارد است و به دانشگاه اعلام کردیم تا در صورت نیاز دانشجویان را به این خوابگاه منتقل کنند.وی افزود: همچنین حدود ۱۵۰ پنکه خریداری شده و در اختیار دانشجویان قرار گرفته است تا شرایط اندکی بهتر شود. در عین حال نیز به دنبال حل مشکلات دانشجویان هستیم و در این زمینه همه امکانات را به کار خواهیم گرفت.

اعتراض آیت‌الله مکارم به مشخص نشدن سرنوشت حقوق نجومی

آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی سحرگاه جمعه در مراسم لیالی قدر در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) گفت: امروزه فاصله طبقاتی بسیاری در جامعه ایجاد شده و فاصله بین مردم دارا و ندار بسیار زیاد شده است؛ افرادی در خانه‌های بالای یازده هزار متر زندگی می‌کنند، ولی مردمی هم هستند که در خانه ۳۰ متری زندگی می‌کنند؛ فاصله طبقاتی امنیت ما را تحت الشعاع قرار می‌دهد.وی گفت: افرادی در کشور ما ۱۰ تا ۱۵ شغل دارند؛ ولی جوانان ما به خاطر ۳۰۰ هزار تومن مجبور می‌شوند به یکسری از مشاغل تن دهند.آیت الله مکارم شیرازی یادآور شد: ما آخر متوجه نشدیم با اینکه دستگاه قضایی و مجلس و دولت و رسانه‌ها درگیر حقوق‌های نجومی هستند این مسأله حل شد یا خیر؟ هنوز کسی جوابی برای این سؤال ندارد؛ این همه بحث و گفت وگو انجام شد، ولی هنوز جواب درستی نمی‌شنویم که آیا با محیطی که این همه محرومیت وجود دارد قرار است این حقوق‌ها هنوز پرداخت شود؟

برای مخالفت با حضور بانوان در ورزشگاه فقط ۸ امضا جمع شد؟

 بعد از نماز جمعه امروز تهران، تصویری از طوماری خطاب به قوه‌قضائیه ایران منتشر شده که در آن امضاکنندگان با شکایت از وزارت ورزش و جوانان خواهان برخورد با کسانی شدند که اجازه حضور بانوان در مسابقات ورزشی را داده‌اند. امضاکنندگان در پایان متذکر شدند که در صورتی که اقدامی صورت نگیرد مجبورند طبق بند(م) وصیت‌نامه امام خودشان دست به کار شوند. در تصاویر منتشره این طومار تنها هشت امضا دارد.

بسته خبری «تابناک»؛

یک مرخصی دیگر برای مهدی هاشمی

تسنیم نوشت: مهدی هاشمی فرزند مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام که به دلیل برخی اتهامات به تحمل ۱۰ سال حبس محکوم شده، به مرخصی آمد. بنا بر اطلاعات واصله، مرخصی مهدی هاشمی ارتباطی به بخشنامه اخیر رئیس دستگاه قضا مبنی بر اعطای مرخصی 15 روزه به زندانیان واجد شرایط به مناسبت شب‌های قدر و عید سعید فطر ندارد.

پیشنهاد تشکیل نیروی ویژه ضد تروریستی

سیدحسین نقوی‌حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس شورای اسلامی، با اعلام اینکه این کمیسیون دیروز با هدف بررسی حوادث تروریستی اخیر تهران جلسه فوق‌العاده‌ای را با حضور مسئولان امنیتی، انتظامی و نظامی تشکیل داد، گفت: آقای بروجردی در ابتدای جلسه ضمن تشریح موضوع تروریسم تکفیری و ابعاد آن بیان داشت که جمهوری اسلامی مستحکم‌تر از اینهاست که چند نفر تروریست بی‌ریشه تأثیری بر آن بگذارد، ولی ما باید به دنبال امنیت پایدار باشیم و تروریسم را در سرچشمه خشک و ریشه‌کن کنیم. وی افزود: در پایان جلسه، جمع‌بندی شد که اولاً باید شرایط جدید را بشناسیم و برنامه‌های خود را با شرایط جدید تطبیق دهیم. داعش در سرزمین ما شکست خورده، در حال تکثیر و توزیع در کشورها هستند. مهم اینکه اقدامات فوری باید انجام شود از قبیل استقرار دستگاه هشداردهنده و هم اینکه برنامه جامع تامین امنیت در ابعاد مختلف باید طراحی و اجرا شود. آموزش همه نیروها هم باید در دستور کار قرار گیرد تا تمرکز بر انجام وظیفه صد در صد انجام شود و اگر امکان دارد یک نیروی ویژه ضدتروریستی تشکیل شود.

رئیس‌ جمهور: چرا به دشنام دادنمان افتخار می‌کنیم؟

رئیس جمهور در مراسم افطار با اهالی رسانه گفت: امیرالمومنین (ع) وقتی مشاهده کرد تعدادی از لشکریانش در صفین، حین جنگ به دشمن دشنام می دهند، واکنش نشان داد و گفت من اصحابی را نمی خواهم که به دشمنانشان فحش دهند. حالا برخی از ما ما که خود را شیعه علی (ع) می دانیم، چرا دشنام دادن را افتخار می دانیم و ناسزا گویی را انقلابی گری می دانیم؟ انقلابی ما امیرالمومنین و پیامبر اکرم (ص) است، عماریاسر است. مگر ما شیعه علی نیستم. ما انقلاب کردیم تا راه پیامبر (ص) و راه علی (ع) را دنبال کنیم که به اصحاب خود می فرمود که حتی در هنگام جنگ به دشمن دشنام ندهید.

شخصیت‌های بی‌حجاب سریال «نفس» حذف شدند

سریال «نفس» که ابتدا تصاویری تروکاژی از شخصیت های زنان ارمنی را در سریال نشان می داد این تصاویر را حذف کرده است. اکنون بعد از حدود دو هفته که از پخش سریال گذشت، این تصاویر به صورت محو، گذرا و در بعضی از صحنه ها پخش شد و سپس از قسمت هایی به بعد ادامه نیافت تا اینکه جلیل سامان از طریق فضای مجازی اعلام کرد که «چند قسمتی است که تصاویر شخصیت های بی حجاب به سریال اضافه نمی شود و در فضاسازی قبل از انقلاب اشکال بوجود آورده است. ظاهرا مصلحت اینگونه حکم کرده است. امیدوارم قوانین ممیزی سینما و تلویزیون که در آن تکنولوژی روز لحاظ نشده است مورد تجدید نظر واقع شود.» با پیگیری هایی که برای روشن شدن موضوع داشتیم مهدی روشن روان مدیرگروه فیلم و سریال شبکه سه درباره چرایی حذف این شخصیت های بی حجاب در جمله کوتاهی به خبرنگار مهر اعلام کرد که «من اطلاعی از دلیل چرایی حذف شخصیت های بی حجاب از سریال ندارم اما این  دستور از یکی از مدیران ارشد سازمان صدا و سیما رسیده است.»

در خط ارزشی انقلاب جایی برای عافیت‌طلبان نیست

یک عضو حزب مؤتلفه اسلامی افزود:انقلاب اسلامی یک انقلاب آرمانی و عقیدتی است چه در زمان پیامبر اسلام(ص) و چه در امتداد آن و در زمان ما،:وقتی هدف نهایی ارزش الهی باشد، پس حرکت به سمت هدف هم ارزشی خواهد بود.وی خاطرنشان کرد: اگر در راس یک مجموعه اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی یک مدیر قوی و مسلط باشد بسیار تفاوت خواهد کرد، تا یک مدیر ضعیف و ناقص باشد و موجب انحراف و به قهقرا رفتن بشود،مدیریت ناکارآمد را مدیریت شاه سلطان حسین می گویند که سلسله صفویه را منقرض و کشور را دچار نابسامانی کرد. بادامچیان ادامه داد: در خط ارزشی جایی برای افراد عافیت طلب، مثل ابوموسی اشعری ها، شریح ها و ... نیست، حتی اگر اینها شعارهای ارزشی بلندی هم بدهند باز هم ارزشی نیستند زیرا این شعارها برای رسیدن به قدرت است، البته قدرتی که متعفن است.

درخواست زاکانی برای انتشار نامه ظریف به موگرینی

علیرضا زاکانی، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در توئیترش نوشت: تحریم‌های جدید فرا رسید. قبلا هم درخواست کرده بودم که نگاه انقلابی دولت به نقض برجام باید با انتشار عمومی نامه آقای ظریف برای مردم روشن شود. اما متأسفانه دولت آقای روحانی، این نامه را محرمانه کرد و از انتشارش جلوگیری نمود. حال که رهبرانقلاب اعلام کردند، دولت آن نامه را منتشر کند.

کواکبیان: تحریم های جدید آمریکا ضدبرجام است

دبیرکل حزب مردمسالاری می گوید: سنای آمریکا یک بار دیگر خباثت خود را نشان داد و تحریم‌هایی را بر ضد جمهوری اسلامی‌ تصویب کرد که به طور قطع ضد برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) است.«مصطفی کواکبیان» در جمع سوگواران علوی در حسینیه ارسبارانی های مقیم تهران افزود: این گونه تحریم‌ها که هیچ گونه ربطی به بحث‌های هسته ای ندارد، ضد برجام است. وی ادامه داد: چرا آنها این کار را می‌کنند؟ چون می‌گویند در این منطقه یک نظامی ‌است که بر اساس امارت (امیرنشینی)، سلطنت، خلافت و حکومت موروثی‌ برقرار نشده، بلکه بر اساس رای مردم شکل گرفته است و لذا حرفی برای گفتن دارد.

منتخبان شورای شهر تهران می‌توانند شهردار شوند؟

منتخب مردم تهران در انتخابات شورای شهر اعلام کرد در جلسه فردای منتخبان پیشنهادی برای اطمینان دادن به مردم و رفع دغدغه‌های جامعه بررسی خواهد شد که طبق آن هیچ‌کدام از منتخبان شورای پنجم، نمی‌توانند برای تصدی هیچ سمتی از شورا استعفا دهند.حجت‌ نظری در مورد اینکه گفته می‌شود منتخبان شورا از موضوع احتمال انتخاب شهردار از بین اعضای شورا عبور کرده‌اند، گفت: علت اینکه اعضای شورا به راحتی از بحث ممنوعیت شهردار شدن هریک از منتخبان گذر کردند، این بود که همه ما در میثاق‌نامه شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان پذیرفته بودیم که درصورت ورود به شورا، برای تصدی هیچ سمتی از شورا خارج نخواهیم شد. لذا بحث بدیهی بود و اعضا نیز در این خصوص مخالفتی نداشتند. ضمن اینکه بند مذکور با بندهای دیگر مورد بررسی سنخیت چندانی نداشت و لازم بود زمان دیگری بررسی شود. منتخب مردم تهران در انتخابات شورای شهر ادامه داد: البته در همان جلسه چهارشنبه پیشنهادی مطرح شد که جهت بررسی در دستور جلسه آتی که فردا برگزار می‌‌شود، قرار گرفته است. این پیشنهاد هم‌راستا و مشابه میثاق‌نامه شورای عالی است و جهت اطمینان دادن به مردم و رفع دغدغه‌های جامعه مطرح شده است. با این مضمون که هیچ‌ کدام از منتخبان شورای پنجم، نمی‌توانند برای تصدی هیچ سمتی از شورا استعفا دهند.

اتهام‌ اردوغان علیه ایران

رئیس جمهور ترکیه در یک گفت‌وگوی تلویزیونی، ایران را به «توسعه‌طلبی فارسی و فرقه‌ای» در خاورمیانه متهم کرد.«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه علی‌رغم به رسمیت شناختن نقش ایران و همکاری‌هایش در حل بحران‌های سوریه و عراق، تهران را به توسعه طلبی در خاورمیانه متهم و آن را محکوم کرد. اردوغان طی مصاحبه با شبکه آرتی‌پی پرتغال، گفت: «آیا سوریه صحنه بازی برای توسعه طلبی فرقه‌ای ایران است؟ بله هست. آیا عراق نیز چنین صحنه‌ای است (برای ایران)؟ بله هست. من این مسأله را توسعه طلبی فارسی می‌دانیم تا توسعه طلبی فرقه‌ای. باید بطور خاص بگویم که من توسعه طلبی فارسی را تأیید نمی‌کنم.»

توئیت‌ تازه سیدعباس صالحی درباره «آتش به اختیار»

سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در تازه‌ترین توئیت خود، باز هم درباره «آتش به اختیار» مطالبی را نوشت. او معتقد است: «سوءاستفاده از "آتش به اختیار" را باید جدی گرفت. در مواردی کفن‌پوشی، تهدید به اقدام جزایی مستقیم و ... دیده میشود. قوه قضاییه نادیده نینگارد.» صالحی همچنین در توییت دیگری که به‌مناسبت ایام شهادت حضرت علی (ع) نوشته، آورده است: «علی (ع) شهید خشونت و جهالت. با تیغ تزویر و تکفیر، عدالت و کرامت قربانی شد. از یاد نبریم که ابن ملجم‌ها در راهند.» در دیگر توییت صالحی هم آمده است: «مردم‌سالاری، یعنی حکومت مخاطب بایدها، میوه شیرین این تخاطب، دولت پاسخگو و ملت مشارکت‌جو خواهد بود.»

روایت یک اصلاح طلب از پاسخ دندان‌شکن به آمریکا

سهیلا جلودارزاده عضو حزب اسلامی کار پیرامون موافقت سنای آمریکا با تشدید تحریم‌ها علیه ایران، اظهار داشت: گروهی در مجلس قرار است این اقدام سنای آمریکا را پیگیری کنند و پاسخ دندان‌شکنی بدهند. این نماینده اصلاح طلب مجلس ادامه داد: این اقدام آمریکا نشان‌دهنده خلقیات رییس جمهور جدیدشان است و به تعهدات کشورش در برجام پایبند نیست، باید داوری بین المللی درخصوص این اقدام، قضاوت‌های لازم را بکند.نماینده مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: اگر تحریم‌هایی که وضع می‌کنند از چارچوب برجام فراتر باشد مسلما برجام نقض شده است.

توصیه وزیر احمدی‌نژاد به روحانی

پرویز کاظمی،‌ وزیر دولت احمدی نژاد در گفت و گو با نامه‌نیوز با اشاره به شرایط سیاسی کشور بعد از انتخابات ریاست جمهوری، گفت: معتقدم اکنون شرایطی فراهم شده که به عبارتی روحانی عبایش را باز کند و در زیر عبایش بتواند گروه‌های مختلف با عقاید متفاوت را جمع کند و به سمت هدف تعیین شده حرکت کند. وی ادامه داد:‌ ما می‌دانیم که مباحثی مانند رکود و عدم اشتغال در کشور وجود دارد و دولت باید در جهت رفع این نیازها هر آنچه در توان دارد را انجام دهد‌،‌ زیرا این حق مردم خوب ما نیست که بخواهند با مشکلات رو به رو باشند. خوشبختانه در کشور مزیت‌‌های خوب و مناسبی داریم و بحث برجام هم به یک سرانجامی رسیده است که همین سرانجام باعث شده تا ما بتوانیم نفتمان را از لحاظ کمی صادر کنیم و درآمد ارزی هم داشته باشیم؛ بنابراین، با جمع‌بندی همه این موارد روحانی باید عزمی را برای اصلاحی که قرار است در دولت انجام دهد، جزم کند.

تفسیر علم الهدی از «آتش به اختیار»

خطیب جمعه مشهد مقدس تصریح کرد: اینکه مقام معظم رهبری فرمودند "آتش به اختیار" به معنای این نیست که کسی خودسرانه عملی انجام دهد، مقام معظم رهبری نسبت به جوانان ولایی آن قدر اطمینان دارند که می‌فرمایند شما بدون الهام از قرارگاه فرماندهی آتش به اختیار می‌توانید عمل کنید، زیرا هم دشمن را می‌شناسید و هم می‌توانید دشمن براندازی داشته باشید.آیت الله علم‌الهدی افزود: رزمنده افسر جنگ نرم آتش به اختیار است زیرا به همه چیزش اطمینان است. آتش به اختیار یعنی منتظر کسی و جایی نباشید. این آتش به اختیار تعیین تکلیف برای تمام دستگاه‌های مسئول اعم از اجرایی و قضایی است.وی گفت: این کلمه معنای بسیاری دارد و برای همه تعیین تکلیف است، وقتی فرمانده از قرارگاه می‌گوید "آتش به اختیار" یعنی به همه چیز این رزمنده اطمینان دارد و می‌داند وی صف دشمن را عوضی نمی‌گیرد و در مقاومت کوتاه نمی‌آید و می‌داند این رزمنده با ایمان و عقیده در خط براندازی دشمن قدم برمی‌دارد. آتش به اختیار به معنای خودسر عمل کردن نیست. با ابتکار در خط آرمان‌ها بایستید و با دشمن نبرد کنید.

 از «آتش به اختیار» سوءاستفاده‌ها کردند

آيت‌الله ایمانی، نماینده ولی‌فقیه در استان فارس و امام‌جمعه شیراز در خطبه‌های امروز نماز جمعه که در شبستان امام خمینی(ره) سومین حرم اهل‌بیت(ع) برگزار شد، گفت: نکته‌ای که خیلی در این ایام مورد توجه قرار گرفت یک سخنی بود که رهبر معظم انقلاب در جمع دانشجویان مطرح فرمودند و آن جمله آتش به اختیار بود.وی در ادامه افزود: عده زیادی که قلبِ بیماری داشتند سوءاستفاده‌ها کردند، عده‌ای که از بیگانگان الگو می‌گرفتند بر مسائل مختلف و مشکلات زیادی در این جمله ایجاد کردند که مطلب گم بشود و حقیقت امر از بین برود چون از نتیجه آن وحشت داشتند.آيت‌الله ایمانی اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند آن هنگامی‌ که دستگاه‌های ذی‌ربط فرهنگی، سیاسی و دستگاه‌های مؤثر در جامعه اختلال پیدا کردند و نتوانستند کار خودشان را انجام بدهند اینجا نباید دست روی دست گذاشت.وی ادامه داد: نباید جوانان فهمیده، اساتید دانشگاه و شخصیت‌های فرهیخته گوشه‌ای بنشینند و بگویند آن‌هایی که وظیفه دارند انجام نمی‌دهند ما هم وظیفه‌ای نداریم، این غلط است. امام‌جمعه شیراز بیان کرد: در اینجا باید همه آن‌هایی که فکر و اندیشه دارند، شناخت موضوع دارند، دوست و دشمن را می‌شناسند، خوب و بد را درک می‌کنند وظیفه خودشان را انجام بدهند، یک مسأله عقلانی است.وی ادامه داد: همان‌گونه که فرماندهی قرارگاه در میدان نبرد اگر ببیند دیگر رابطه با مرکز قرارگاه برقرار نیست به افسران خودش که مورد اعتمادش هستند می‌گوید مواظب جبهه دشمن باشید، هرگاه تشخیص دادید دشمن تحرکی دارد او را بکوبید و آتش به سر او بریزید، این یک چیز عقلی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار