کد خبر: ۴۴۴۰۰۴
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۱ 19 June 2017


نگاه روز

ائلیار قدری-مهندس حوزه عمران و شهرسازی

ترافيك یکی از معضلات و مشكلات اجتماعی  گریبانگیر جوامع انسانی در سطح معابر  عمومی و به ویژه مناطق پر تردد شهریست  كه مستاثرانه  به دلیل عدم برنامه ریزی های اصح میدانی ،فنی و نبود نظارت جامع و تخصصی بر روی پروژه های عمرانی و آبادانی ومعماری پیاده شده در سطح شهر و  سو مدیریت برخی مسئولان، بسیاری از کلانشهر ها با پدیده ای به نام ترافیک مواجه هستند این در حالیست که  ترافیک روزانه باعث تولید بسيارى از  آفت ها من  جمله اتلاف وقت ،  ناهنجارى های ذهنی-  روحی و روانی و نیز غبار آلود شدن یا هباء هوا  ميشود

شهرهای بزرگ و پر جمعیت دنیا با استفاده از قطارهای زیرزمینی و روزمینی توانسته‌اند نیاز به استفاده از خودروی شخصی در سفرهای درون‌شهری را برطرف کنند و این اتفاق در حالی رخ داده است که ساکنان این شهرها نیازی به استفاده از خودروی شخصی در سفرهای درون شهری احساس نمی‌کنند و مشکل آزاردهنده‌ای به نام ترافیک ندارند و در این راستا مردم از آلودگی هوا رنج نمی‌برند و به انواع بیماری‌های شناخته شده و ناشناخته  مبتلا نمی‌شوند

استاندارد نبودن برخی خودروهای تولیدی، وجود خوردوهای فرسوده، بی التفاتی به نصب و تعویض کاتالیز از جمله مواردی است که توجه به هر کدام از آنها در کنترل آلودگی هوا میتواند تاثیر بسزایی داشته باشد.

  بیش از 80 درصد سهم آلودگی هوا، ناشی از سوخت خودروها و وسائط حمل و نقل عمومی است. جایگزینی خودروهای فرسوده به ویژه خودروهای کاربراتوری اعم از تاکسی و خودروهای شخصی که بنا بر آمار رسمی حداقل 40 درصد آلودگی ذرات معلق آلاینده ناشی از این نوع خودروها بوده و نیز از رده خارج کردن مینی‌بوس‌های دیزلی و فرسوده میتواند در بهبود کیفیت  شاخص های آب و هوایی نقش موثری داشته باشد

استفاده از حمل و نقل ریلی بیشترین کارآیی و بهره‌وری را نسبت به سایر حمل ونقل دارد و همینطور کمترین آسیب را به محیط زیست وارد می‌کند. با توجه به سهم عمده منابع متحرک در آلودگی هوای کلانشهر ها مانند خودروهای فرسوده و موتورسیکلت‌ها، توسعه سیستم حمل و نقل ریلی به عنوان روش بهینه انتقال مسافر یک گزینه اجتناب‌ناپذیر است.

براساس نسبت ضریب سرنشین می‌توان گفت هر قطار برابر 11 اتوبوس بی‌آرتی یا 37 اتوبوس درون شهری یا 562 تاکسی و 1125 خودروی شخصی مسافر در خود جای می‌دهد که با مقایسه این اعداد می‌توان به اهمیت هر چه فزون تر قطار شهری در کاهش حجم ترافیک و آلودگی هوا پی برد

  توسعه حمل و نقل عمومی در بازگشت سرمایه نیز نقش بسزایی دارد به طوری که در آمریکا به ازای هر یک دلاری که در حمل و نقل عمومی سرمایه‌گذاری می‌شود، 6 دلار بازگشت سرمایه وجود دارد.

 

مديريت شهرى از جمله شهردارى ها و نهادهاى برنامه ريز میتوانند  با تخصيص بودجه و تسهیلات اعتباری  برای نوسازی، تجهیز یا تعمیر  زيرساختهاى ناوگان حمل ونقل عمومی  بسيارى از مشكلات زیر بنایی و بنیادی ناوگان حمل ونقل عمومی شهری رامرتفع كنند و از طرفی منابع مالی تخصیصی برای ايجاد خط مترو ميتواند هزينه های جاری شهر رابا سپری شدن مدت زمان کوتاهی تقلیل دهد

 ايجاد دپارتمان و سازمانها در مناطق مختلف شهر باعث پخش شدن ترافيك ،عدم تجمع وسائط نقلیه و تشکیل بار ترافيكی شدید در نقاط خاص به ویژه مناطق پر ازدحام وپر تردد شده و جریان ترافیکی را به طور محسوس و با گذشت زمان امحا میکند

 فرهنگ اصح استفاده از  وسایل حمل و نقل عمومى در موسسات آموزش عالی،دانشگاه ها و مدارس به جهت ایاب و ذهاب  (با برگزاری کلاس ها و دوره های آموزش حرفه ای با عنوان  فرهنگ اصح استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی در سطح شهر وراه حل های خنثی سازی ترافیک شهری) باید به گونه ای بارور و ترویج شود تا قشر دانشجویان و دانش آموزان با پدیده شوم مابانه و پر محنت ترافيك و معضل آلودگى هوا كه سر رشته ی  ابزارهای تهدیدی بر حیات جوامع انسانی و عاملی برای دست اندازی تلاطم آمیز زندگی بشری ( مرگ دراز مدت) میباشند ، آشنا گردند

راه اندازی سیستم و سامانه هوشمند مديريت الكترونيكى خود میتواند در تقلیل بغرنج ها و تلاطم های ترافیکی در سطح جوامع موثر باشد به گونه ای که راه اندازی این سامانه هوشمند از جانب مسئولین ذیربط باعث عدم مراجعت مردم به ارگانها وسازمان های دولتی و غیر دولتی و نیز بانی تقلیل تردد و ایجاد ترافیک وسایل حمل و نقل عمومی در سطح معابر شهری به ویژه در کلاشنهر هایمان خواهد شد 

پارلمان های محلی باید اهتمام مضاعفی را در راستای تشکیل كار گروه یاکمیته تخصصی  تحت عنوان <<رسیدگی به آفات اجتماعی ترافيك شهری>> در دایره فعالیت ها و سیاست گذاری ها  سه جانبه (کوتاه مدت-میان مدت وبلند مدت)خود در  حوزه مدیریت شهری داشته و از سویی باید تیم یا شورایی  متشکل از( کارشناسان مهندسی ترافیک ،سیستم اطلاعات مکانی و طراحی شهری ،مهندسین عمران و شهرسازی و اساتید دانشگاهی نبوغ،زبده و متخصص در حوزه طراحی و عمرانی شهری) در کمیته یا کارگروه مشار جهت مرتفع کردن معضلات عدیده ترافیک شهری با اتخاذ تدابیر وبرنامه ریزی ها و تصمیم گیری های جهت دار،علمی و فنی ،حضور داشته باشند

ارائه سياستهاى تشويقى وتنبيهى از جانب مدیران ارشد شهری  میتوانددر زمینه مرتفع کردن بحران های ریشه دار ترافیکی  به جهت ارتقای ضریب سلامت روانی و جسمانی افراد،بهبود کیفیت شاخص های آب و هوایی وتقلیل گاز های آلاینده شهری   کارآمد و مفید واقع گردد به عنوان مثال ارائه كارت اتوبوس رايگان يا كم بهاء به قشر پر رفت وآمد (قشر دانشجويان و كارمندان و...) و یاارائه دوچرخه سوارى به صورت اقساطی برای قشر دانشجویان و دانش آموزان در سطح شهر خود بانی ترغیب این اقشار به انجام فعالیت های مستمر ورزشی و ممارسات  مکرر تربیت بدنی افراد و از طرفی کاهش آلودگی هوا شود

 باید بپذیریم که امروزه معضل اجتماعی و غریبانگیر ترافيك و آلودگی هوا جزء مسائل چالشی و بیماری زا برای جوامع بشری مبدل گشته است  واین معضلات در همه شريانهای اقتصادى و اجتماعى و ...به عنوان بیماری های حاد شهری تأثير گذار است  

 معضل آلودگی هوا تنها منوط به تصمیم گیری از سوی یک سازمان نیست بلکه به جهت کلان بودن موضوع و حساسیت در مورد آن باید مجموعه دولت وارد میدان شده و راهکاری برای رفع آن در نظر بگیرند. دلایل بروز تشدید آلاینده ها و همچنین اتخاذ راهکارهایی برای رفع آن، نیازمند همکاری وتعاملات جدی سازمان محیط زیست، وزارت صنعت، معدن و تجارت ، نمایندگان شوراهای اسلامی شهر، شهرداری ها و سازمان های تابع آن  در سطح خرد و كلان ،  قانونگذارى  با اتخاذ برنامه های جامع و تخصصی برای پیشگیری یا  تقلیل امر آلودگی های هوایی و زیست محیطی(اکولوژیکی) میباشد  که باید مسئولین ذیربط در این حوزه اهتمام مجدانه ای داشته باشند.

  

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار