مدیر اجرای طرح‌های احیای دریاچه ارومیه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی گفت: از زمان آغاز به کار ستاد احیای دریاچه ارومیه تاکنون 176 هزار و 500 میلیون ریال برای مهار ریزگردهای نمکی از سوی این اداره کل هزینه شده است.
کد خبر: ۴۴۴۵۳۲
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۸ 19 June 2017
به گزارش تابناك آذربايجان غربي:مجید موسی‌زاده روز دوشنبه افزود: با صرف این میزان هزینه چندین کانون گرد و غبار در شهرستان‌های ارومیه، سلماس و میاندوآب شناسایی و مهار شده‌ است.
وی اضافه کرد: کانون های بحرانی میاندوآب به خاطر عملیات احیای دریاچه ارومیه مهار شده و این نوید بخش احیای دریاچه ارومیه است.
وی با تاکید بر اینکه در صورت احیای کامل دریاچه ارومیه، کانون‌های گرد وغبارخود به خود مهارمی شود، ادامه داد: هم اکنون در بسیاری از کانون‌های ریزگرد، رطوبت کافی در کف زمین وجود دارد که مانع از بلند شدن طوفان‌های نمکی می‌شود.
وی با اشاره به راه اندازی 6 ایستگاه هواشناسی در حوزه دریاچه ارومیه گفت: ایستگاه سنجش و پایش فرسایش بادی در شهرستان‌های سلماس، ارومیه و میاندوآب احداث می‌شود تا کار پالایش و سنجش گرد و غبار را انجام دهند.
موسی زاده اظهار کرد: عملیات کاشت و نگهداری بوته‌های گیاهی شورپسند نیز در حدود یکهزار و 418 هکتار از اراضی اطراف دریاچه ارومیه انجام و در 417 هکتار نیز نهال کاری شده است.
به گزارش ایرنا، ارتفاع بارش های کشور از ابتدای مهر سال گذشته تا 15 خرداد سال جاری (سال آبی 96 – 95) به 222 میلی متر رسیده که این میزان بارندگی نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته 2 درصد کاهش داشته است.
حجم آب دریاچه ارومیه با تدبیر دولت روحانی از 500 میلیون مترمعکب در دوران بحرانی و زمان آغاز به کار دولت یازدهم به 2.5 میلیارد مترمکعب در زمان حاضر رسیده است.
ستاد احیای دریاچه ارومیه در گام نخست مطالعاتی برای احیا این دریاچه آغاز کرد اما در سریع ترین زمان ممکن طرح های 44 گانه نهایی برای احیای دریاچه ارومیه بر روی میز اعضای ستاد احیا قرار گرفت و این ستاد کارهای عملیاتی خود را برای احیای بزرگترین پهنه آبی داخلی کشور شروع کرد.
412 کیلومتر لایروبی رودخانه های اصلی منتهی به دریاچه ارومیه، ساماندهی سردهنه های رودخانه ها، انسداد یکهزار و 200 چاه غیرمجاز و اصلاح آبیاری در 6 هزار و 200 هکتار از اراضی کشاورزی از اقدام های زودبازده دولت یازدهم برای تثبیت وضعیت این دریاچه بوده است.
دریاچه ارومیه در قالب طرح احیای دریاچه ارومیه قرار است تا ظرف مدت 10 سال به سطح تراز اکولوژیک خود برسد و یکی از مهمترین مصوبه های این ستاد کاهش 40 درصدی مصرف آب کشاورزی در حوضه آبریز این دریاچه به واسطه انتقال آب با لوله های پلی اتیلنی از منبع تامین تا سر مزرعه است.
در سال های 93 و 94 در مجموع 414 کیلومتر عملیات انتقال آب با لوله پلی اتیلنی به اجرا درآمده و 12 هزار هکتار از زمین های کشاورزی شهرستان های آذربایجان غربی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، تحت پوشش انتقال آب مدرن قرار گرفته است.
طرح تشکیل و تجهیز شبکه سنجش منابع آب سطحی و زیرزمینی استان نیز در راستای اجرای مصوبه های ستاد احیای دریاچه ارومیه در زمان حاضر 68 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
تصفیه خانه گلمان که از دیگر طرح های ستاد احیای دریاچه ارومیه برای احیای نگین آبی آذربایجان است، در سال جاری به بهره برداری می رسد و سالانه 2.5 میلیون مترمعکب آب به دریاچه ارومیه روانه می کند.
تاکنون ستاد احیای دریاچه ارومیه 100 میلیارد ریال برای مقابله با ریزگردهای این دریاچه هزینه کرده است.
منبع/ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار