آیت الله امامی کاشانی:
آیت الله امامی کاشانی حداقل زکات فطره برای هر فرد را بین ۶ تا ۷ هزار تومان اعلام و تاکید کرد: زکات فطره از اول شب عید فطرکه هلال ماه رؤیت شد بر فردی که شرایط را دارد واجب می‌شود و باید تا قبل از عید فطر پرداخت شود.
کد خبر: ۴۴۷۵۳۷
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۶ 24 June 2017
آیت الله امامی کاشانی امام جمعه موقت تهران در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، افزود: مقدار فطریه یک صاع حدود سه کیلو از قوت غالب است مانند گندم، جو، برنج، ذرت، خرما، کشمش که خوردن آن‌ها متداول است، معمولا مردم نان گندم می‌خورند و لذا نیز باید روی گندم تکیه کنیم و قیمت گندم در جاهای مختلف متفاوت است، تهران یک قیمت دارد و حتی مناطق مختلف تهران متفاوت است و شهرستان‌ها و خارج از کشور نیز قیمت‌های متفاوتی دارد.

وی گفت: در تهران ملاک قیمت گندم مغازه‌هاست و قیمت‌ها متفاوت است در برخی مناطق مرکزی تهران گندم کیلویی ۱۸۰۰ تومان است و اگر بسته بندی کنند ۲ هزار تومان و در مناطق بالای تهران ممکن است به کیلویی ۲۵۰۰ یا ۲۳۰۰ برسد و در شهرستان‌ها هم ممکن است کیلویی ۲۰۰۰ هزار تومان و یا کمتر باشد.

آیت الله امامی کاشانی افزود: در خارج از کشور ممکن است خیلی از این مبلغ بیشتر شود و بنابراین می‌توانیم این طور بگوییم که مثلا در برخی مناطق تهران ۶ هزار تومان، ۶۵۰۰ تومان و برخی جا‌ها ۷ هزار تومان است.

این استاد برجسته حوزه علمیه گفت: بنابراین اگر بخواهند احتیاط کنند همان ۷ هزار تومان را حساب کنند، البته این حدود ۷ هزار تومان و یا زیر ۷ هزار تومان ممکن است در شهرستان‌ها و روستا‌ها متغیر باشد و با قیمت گندم آن مناطق محاسبه می‌شود.


آیت الله امامی کاشانی افزود: اگر قوت غالب فردی برنج بود مستحب است که احتیاط قیمت برنج یا خود برنج را به فقیر بدهد.

وی همچنین با بیان اینکه سادات می‌تواند به غیر سادات فطره بدهد، اما غیر سادات نمی‌تواند به سادات فطره بدهد، گفت: فطره سادات به سادات می‌رسد و ملاک در این باره مسئول خانواده است.

وی با تاکید بر اینکه زکات فطره باید تا قبل از نماز عید پرداخت بشود افزود: زکات سرباز‌ها به عهده خود آن‌هاست هر چند غذای دولت را خورده اند.

امام جمعه موقت تهران گفت: فطره مهمان اگر قبل از مغرب به خانه میزبان آمده باشد و غذا خورده باشد بر عهده صاحب خانه است.

وی همچنین درباره کفاره افزود: اگر کسی عذر شرعی مثل مسافر و مریض باشد کفاره ندارد و باید قضای روزه را تا سال آینده بجای آورد و کفاره ندارد و مریض اگر بعد از ماه خوب شد باید روزه را ادا کند.

آیت الله امامی کاشانی گفت: اگر فردی مسامحه کرد و روزه نگرفت تا ماه مبارک سال آینده علاوه بر اینکه باید قضای روزه را بجا آورد، باید کفاره آن را که یک چارک نان و یا غذاست به فقیر بدهد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار