مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه :
تقریباً از 20 تا 15 سال گذشته آب دریاچه ارومیه روند کاهشی داشته اما در سال 92 که دولت تدبیر و امید روی کارآمد و خواسته مردم آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی احیاء دریاچه ارومیه بود این روند متوقف شد تا راهکارهای احیا آن عملیاتی شود.
کد خبر: ۴۶۰۷۳۲
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۹ 16 July 2017

تابناک آذربایجان غربی: مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی گفت: فقط ۱۰ درصد از کل دریاچه ارومیه در زمان تشکیل ستاد احیا در دسترس بود و وسعت آن از ۵ هزار کیلومترمربع به ۵۰۰ کیلومترمربع کاهش یافته بود.

فرهاد سرخوش با تشریح روند تشکیل ستاد احیا دریاچه ارومیه اظهار کرد: دریاچه ارومیه  بزرگ‌ترین دریاچه شور ایران و دومین دریاچه شور جهان است که از چندین سال پیش دچار بحران آبی شده است.

سرخوش گفت: به خاطر همین بحران آب، تقریباً از 20 تا 15 سال گذشته آب دریاچه ارومیه روند کاهشی داشته اما در سال 92 که دولت تدبیر و امید روی کارآمد و خواسته مردم آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی احیاء دریاچه ارومیه بود این روند متوقف شد تا راهکارهای احیا آن عملیاتی شود.

وی با یادآوری وعده آقای روحانی در دوران تبلیغات ریاست جمهوری یازدهم افزود: رئیس جمهور محترم در دوره گذشته قول احیای دریاچه ارومیه را به مردم آذربایجان داده بود و نجات دریاچه ارومیه اولین مصوبه‌ای بود که در دولت یازدهم مطرح و مورد برسی قرار گرفت.

سرخوش بیان کرد: ریاست جمهوری اسلامی ایران دستور ویژه‌ای برای انجام مطالعات احیاء دریاچه ارومیه صادر کرد و در این راستا تقریباً 600 تا 700 نفر از متخصصین داخلی و خارجی تحقیقات خود را در دانشگاه شریف شروع کردند و مطالعات در 6 ماه به طول انجامید و در آبان ماه 93 در دولت یازدهم راهکارهای 27 گانه تصویب و به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد.

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی به تسنیم گفت:  بعد از ابلاغ مصوبات احیاء دریاچه ارومیه دستگاه‌های اجرایی وظایف و پروژه‌های ابلاغی را شروع کردند که برای تسریع و سرعت بخشیدن به روند اجرایی پروژه‌های دستگاه‌های اجرایی ستاد احیا دریاچه ارومیه نیز تشکیل شد.

سرخوش با اعلام نحوه توزیع اعتبارات ستاد احیا اظهار کرد: ستاد احیاء دریاچه ارومیه اعتباراتی را که برای احیا دریافت می‌کند در بین دستگاه‌های اجرایی و پروژه‌ها تقسیم می‌کند تا به نقشه راه 10 ساله که در دولت تصویب‌شده در زمان مقرر برسد.

وی افزود: ستاد احیاء دریاچه ارومیه زمانی تشکیل شد که دریاچه ارومیه در شرایط بحرانی قرار داشت و وسعت دریاچه ارومیه از 5 هزار کیلومترمربع بود به 500 کیلومترمربع رسیده بود بنابراین تقریباً 10 درصد از کل دریاچه ارومیه در زمان تشکیل ستاد احیا در دسترس بود.

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی به تسنیم گفت:  برای نجات سریع دریاچه ارومیه پروژه‌هایی که توانایی آب‌رسانی سریع را داشتند در اولویت قرارگرفت و شرکتهای آب منطقه‌ای آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و کردستان به‌عنوان 3 استان حوزه آبریز دریاچه ارومیه اولین دستگاههای اجرایی بودند که پروژه‌های خود را در رابطه با احیای دریاچه ارومیه آغاز کردند.

سرخوش اظهار کرد:  اولین اقداماتی که شرکتهای آب منطقه‌ای حوزه آبریز دریاچه ارومیه انجام دادند لایروبی انهار و رودخانه‌های اصلی منتهی الیه به دریاچه ارومیه بود و ساماندهی تمامی حق آبههایی که در بخش آب شرب و کشاورزی در پشت سدها ذخیره‌شده بود را تنظیم شد که از اولین حرکاتی بود که شرکتهای آب منطقه‌ای برای تثبیت تراز آب دریاچه ارومیه انجام داده اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار