سی ان ان گزارش داد:
در حالی که تنها یک دیدار میان روسای جمهور روسیه و آمریکا در حاشیه اجلاس گروه 20 در آلمان گزارش شده بود، اکنون رسانه ها از دیدار پنهان یک ساعته میان این دو مقام خبر می دهند.
کد خبر: ۴۶۲۶۳۸
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۲ 19 July 2017

.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، در جریان نخستین دیدار رسمی در روز هفتم ژوئیه (16 تیر)، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه برای بیش از دو ساعت درباره مسائل مختلف از جمله مداخله ادعاییروسیه در انتخابات آمریکا صحبت کردند. این اولین دیدار رو در روی آنها بود؛ دیداری که بنا به گزارش ها از 35 دقیقه مقرر هم فراتر رفت و تلاش چند مقام آمریکایی برای کوتاه کردن آن بی نتیجه ماند.

اکنون روزنامه واشنگتن پست گزارش می دهد که دیدار دومی هم که تاکنون پنهان مانده، صورت گرفته است و طی آن، ترامپ در میان یک مراسم پذیرایی شام صندلی خود را ترک کرده و در یک صندلی خالی در کنار پوتین نشسته است.

بنا به گزارش ها، ترامپ تنها بود و پوتین هم فقط یک مترجم رسمی به همراه داشت.

واشنگتن پست می نویسد که این ملاقات دوم که از دید همه تاکنون پنهان مانده بود، برای حدود یک ساعت ادامه داشت.

افشای دیدار دوم

«یان برمر» رئیس «گروه اوراسیا» نخستین کسی که جریان دیدار دوم را فاش کرده، گفته است ترامپ در میانه شام از صندلی خود بلند شده و نزدیک به یک ساعت «به ‌طور خصوصی» با رئیس جمهور روسیه «تنها در حضور مترجم شخصی پوتین» گفت ‌و گو کرده‌است.

گروه اوراسیا یک گروه بزرگ از مشاوران است که حوزه تخصصی آنها «ریسک سیاسی» است و دفتر مرکزی آن در شهر «نیویورک» قرار دارد.

یان برمر گفته حضور نداشتن مترجم آمریکایی در این گفت‌ و گو توجه حاضران را جلب کرده چرا که این کار می ‌تواند به معنی نادیده ‌گرفتن پروتکل ‌های امنیت ملی باشد.

بیانیه کاخ سفید

کاخ سفید پس از انتشار گزارش آن دیدار دوم در رسانه ها، آن را تایید کرده است.

محتوای این گفتگوی دوم معلوم نیست اما رسانه های آمریکایی گزارش می دهند که این دیدار ساعاتی پس از ملاقات رسمی دوجانبه آنها انجام شد.

اکنون کاخ سفید با صدور بیانیه ‌ای به گزارش‌ ها درباره مخفی نگاه داشتن یک گفت ‌و گو بین ترامپ و پوتین در حاشیه اجلاس گروه 20 واکنش نشان داد و آن را «گپی کوتاه بعد از شام» خواند.

در بیانیه کاخ سفید که دیشب منتشر شد، گزارش‌ ها مبنی بر تلاش کاخ سفید برای مخفی نگاه داشتن ملاقات دوم رئیس ‌جمهور آمریکا و همتای روس او، «کذب، شیطنت ‌آمیز و پوچ» توصیف شده است.

در بیانیه کاخ سفید آمده است در آن میهمانی شام همه رهبران حاضر در سالن با یکدیگر صحبت می‌ کردند و رهبران آمریکا و روسیه هم در همین چارچوب گفت ‌و گویی کوتاه داشتند.

کاخ سفید در بیانیه ‌ای که منتشر کرده، می ‌گوید ترامپ از مترجم روسی بهره برده، چرا که مترجم آمریکایی حاضر در مراسم شام، زبان روسی نمی دانسته است.

یک مقام آمریکایی هم این دیدار دوم را یک «گپ مختصر» و نه یک «ملاقات دوم» توصیف کرده است.

یک مقام ارشد اروپایی هم به واشنگتن پست گفت که غیرعادی نیست که رهبران گاه به یک گوشه بروند و در دیدارهای خصوصی شرکت کنند.

او گفت: «بخشی از منطق این اجلاس ها تماس های دوجانبه ای است که پیش می آید. برای من مساله خیلی مهم نیست، هرچند شاید ترامپ و پوتین کمی فرق داشته باشند.»

واکنش ترامپ

رئیس ‌جمهور آمریکا نیز در تازه ترین پیام خود در حساب کاربری ‌اش در توییتر به این گزارش‌ ها واکنش نشان داده و گفته است: «انتشار اخبار جعلی در مورد دیدار مخفیانه با پوتین بیمارگونه است. همه سران گروه 20 و همسرانشان، از طرف صدراعظم آلماندعوت بودند. رسانه ‌ها این را می ‌دانستند.»

او در توئیت دیگری نوشت: «اخبار جعلی، بیشتر و بیشتر صداقت خود را از دست می ‌دهند. حتی یک مهمانی شام برای رهبران گروه 20 در آلمان، شوم جلوه داده می ‌شود.»

رسوایی ارتباط با مقام های روس

انتشار چنین گزارش هایی هیزم در آتش رسوایی های دولت ترامپ در خصوص ارتباط شماری از اعضای ستاد انتخاباتی ترامپ و مقام‌ های روس در دوره تبلیغات انتخاباتی این کشور می ریزد.

در حال حاضر تحقیقاتی از طرف پلیس فدرال آمریکا و نیز کمیته‌ های کنگره آن کشور، در ارتباط با اتهام‌ های مربوط به دخالت روسیه در انتخابات آمریکا و اتهام ‌های مربوط به ارتباط شماری از اعضای ستاد انتخاباتی ترامپ و مقام‌ های روس در جریان است.

روز سه شنبه سناتور «دایان فینشتاین» دموکرات ارشد کمیته قضایی سنا گفت که «رابرت مولر» دادستان ویژه پرونده روسیه گفته است با شهادت دادن «دونالد ترامپ جونیور» پسر بزرگ رئیس جمهور آمریکا و «پال مانفورت» مدیر وقت ستاد مبارزات انتخاباتی او مشکلی ندارند.

«چاک گراسلی» رئیس این کمیته که فردی جمهوری خواه است پیشتر گفته بود که می خواهد این دو نفر در برابر کمیته شهادت دهند.

مولر که زمانی مدیر اف بی آی بود، چند ماه است به عنوان دادستان ویژه برای تحقیق درباره این پرونده منصوب شده که بعد از اخراج «جیمز کامی» مدیر وقت اف بی آی از طرف ترامپ بود.

اخیرا فاش شده که ترامپ جونیور، پال مانفورت و «جارد کوشنر» داماد ترامپ در ماه ژوئن با یک وکیل و حداقل دو شهروند دیگر روس دیدار کرده بودند که بعد از دریافت ای میلی بود که می گفت دولت روسیه می خواهد به کمپین ترامپ کمک کند.

به علاوه کمیته اطلاعاتی سنا هم سه شنبه تایید کرد که اکنون درباره آن دیدار هم تحقیق می کند. «ریچار بر» رئیس این کمیته، ایمیل های مربوط به آن ملاقات را جنبه خیلی مهمی از تحقیقات توصیف کرده است.

دونالد ترامپ موکدا اتهام وجود ارتباط میان اعضای کارزار انتخاباتی ‌اش و مقام‌ های روس را رد کرده‌ است. «ولادیمیر پوتین» رئیس‌ جمهور روسیه، نیز اتهام‌ های مربوط به دخالت دولتش در انتخابات سال گذشته آمریکا، هک ‌کردن ایمیل‌ های کمیته ملی حزب دموکرات آن کشور و درز آن به بیرون، را رد کرده‌ است.

تلاش برای بهبود روابط

این در حالی است که برخلاف دولت «باراک اوباما»، دولت ترامپ به دنبال بهبود روابط با مسکو است. در همین راستا روز دوشنبه «توماس شانون» معاون وزیر خارجه آمریکا و «سرگئی ریابکوف» همتای روس او در محل وزارت خارجه در شهر واشنگتن دیدار و گفت ‌و گو کردند؛ گفت ‌و گویی که وزارت خارجه آمریکا آن را «سخت» توصیف کرده است.

وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه در بیانیه ‌ای مطبوعاتی با اعلام این که دو طرف درباره حوزه‌های مورد علاقه مشترک به گفت ‌و گو نشستند، این گفت ‌و گوها را «سخت، صریح، و سنجیده» توصیف کرد که نشان دهنده تعهد هر دو طرف برای رسیدن به راه حل است.

در این بیانیه گفته شده که آمریکا و روسیه به دنبال راه حلی بلندمدت برای مسائلی هستند که نگرانی‌ های مشترک در مورد آنها وجود دارد و موجب تیرگی روابط شده است. «در این مذاکرات حسن نیت دو طرف نمایان بود، هرچند واضح است کارهای بیشتری باید انجام شود.»

روابط واشنگتن و مسکو در چند سال اخیر به دلیل اختلاف نظر بر سر برخی مسائل عمده بین المللی مانند بحران اوکراین و جنگ داخلی سوریه رو به سردی گذاشت و پس از گزارش نهادهای اطلاعاتی آمریکا درباره تلاش مسکو برای دخالت در روند انتخابات پائیز گذشته سردتر هم شد.


منبع: جماران

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار