شهرستان تکاب در جنوب آذربایجان غربی که تا قبل از دولت یازدهم با محرومیت هایی در بخش های راه های ارتباطی و امکانات زیربنایی به ویژه در مناطق روستایی مواجه بوده، در سایه تدبیر دولتمردان اکنون در مسیر پیشرفت قرار گرفته است و توسعه روستایی را می توان ره آورد اصلی دولت تدبیر و امید در این شهرستان دانست
کد خبر: ۴۷۲۷۸۸
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۰ 05 August 2017
به گزارش تابناك آذربايجان غربي،فرماندار تکاب با اشاره به اینکه در این دولت 35 طرح هادی در روستاهای این شهرستان اجرا شده است، گفت: این شهرستان در اجرای طرح هادی و عمران روستایی مقام نخست استانی را کسب کرده و در حال حاضر نیز طرح هادی روستایی در 30 روستای بخش مرکزی و تخت سلیمان در حال اجراست.
ایرج ثقفی افزود: طرح هادی روستایی در حدود 15 روستا به دلیل ساختار فیزیکی منطقه شروع نشده و دلیل آن واقع شدن این روستاها در دره یا مناطق سخت گذر بوده و جابجایی منازل با مشکلات عمده روبروست.
به گفته وی قبل از دولت یازدهم تنها در هشت روستای این شهرستان گاز طبیعی در اختیار اهالی قرار گرفته بود در حالی که در زمان حاضر عملیات گازرسانی به 38 روستای این استان در حال اجراست و تا پایان سال 96 به پایان می رسد.
ثقفی با اشاره به اینکه 90 روستای بالای 20 خانوار در این شهرستان وجود دارد، بیان کرد: تعداد روستاهای برخوردار از گاز تکاب تا پایان سال 97 به 85 روستا می رسد.
وی با اشاره به اینکه تکمیل فاز 2 مجتمع آبرسانی عربشاه با هفت میلیارد ریال هزینه در این دولت انجام شد، بیان کرد: آبرسانی به 10 روستای این شهرستان در دولت تدبیر و امید به اتمام رسیده و آبرسانی مجتمع 'نخود دره' نیز با 5 میلیارد و 200 میلیون ریال انجام شده است
وی با بیان اینکه تامین آب شرب روستای 'قجور' نیز با سه میلیارد ریال در این دولت انجام شد، افزود: مجتمع 11 روستایی این شهرستان نیز با 12 میلیارد ریال در دولت یازدهم انجام شده است.
وی افزود: بیش از 35 کیلومتر از جاده های روستایی که بیشتر مسیرهای سخت گذر را شامل می شود برای اولین بار در سال 1395 با 40 میلیارد ریال آسفالت شده که در نوع خود حائز اهمیت است.
وی با اشاره به اینکه بیشترین میزان آسفالت راه های روستایی آذربایجان غربی در سال گذشته در تکاب اتفاق افتاد، گفت: این امر نشان دهنده توجه ویژه دولت یازدهم به محرومیت زدایی از این شهرستان است و در سال 1396 نیز آسفالت 20 کیلومتر دیگر انجام می شود.
وی با بیان اینکه بهسازی و آسفالت جاده روستایی ' یلقون آغاج '، 2 میلیارد و 900 میلیون ریال از محل اعتبارات ملی انجام شد، گفت: بهسازی و آسفالت جاده روستایی 'تپه بور' نیز با سه میلیارد و 200 میلیون ریال از محل اعتبارات استانی در این دولت انجام شد.
وی به بهسازی جاده ' اغولبیک - قره بلاغ ' با 9 میلیارد و 500 میلیون ریال نیز اشاره کرد و گفت: بهسازی و آسفالت جاده ' یلقون آغاج - قلعه جوق - بدرلو ' با هفت میلیارد و 500 میلیون ریال اعتبار انجام شد.
وی ادامه داد: بهسازی و آسفالت جاده ' یارعزیز - ینگی کند' با 85 درصد پیشرفت فیزیکی و با 2 میلیارد و 500 میلیون ریال اعتبار انجام شد.
وی با اشاره به نبود سیلو قبل از دولت یازدهم در این شهرستان گفت: سیلوی 30 هزار تنی گندم نیز در سال 1395 با 50 میلیارد ریال اعتبار آغاز به کار کرد تا در بخش زیرساخت های کشاورزی تحول عمده ای حاصل شود.
وی با اشاره به اینکه در گذشته کشاورزان مجبور بودند تا گندم خود را در شهرستان های شاهین دژ، بیجار و سقز به فروش برسانند، گفت: این اقدام حمل و نقل محصولات کشاورزی را دچار مشکل می کرد و برای اقتصاد شهرستان نیز ضربه می زد.
فرماندار تکاب بیان کرد: انتقال 24 هزار و 500 متر آب با هدف استفاده بهینه از آب زراعی موجود نیز در این دولت از محل اعتبار احیای دریاچه ارومیه انجام شد.
به گفته ثقفی، فاز اول عملیات اجرایی طرح آبیاری تحت فشار در اراضی پایاب و شبکه فرعی سد ساروق با 82 میلیارد ریال اعتبار که حدود 60 میلیارد ریال آن از محل اعتبارات دریاچه ارومیه است با 90 درصد پیشرفت فیزیکی همراه بوده و حدود 800 هکتار از یکهزار و 250 هکتار آن به اتمام رسیده است.
وی اعلام کرد: احداث چهار واحد خانه بهداشت روستایی با چهار میلیارد و 200 میلیون ریال در این دولت انجام شده است.

**
روند رو به رشد توسعه صنعتی و معدنی تکاب در دولت تدبیر و امید
فرماندار تکاب اظهار کرد: 13 واحد تولیدی در شهرک صنعتی وجود دارد که هفت مورد آنها راکد است که در حال رفع معارض هستند تا با 100 میلیارد ریال تسهیلات تا پایان سال 1396 به چرخه تولید بازگردند.
ثقفی با اشاره به اینکه فاز اول کارخانه تولید طلای زراشوران در سال 1393 شمسی به بهره برداری رسید، گفت: در حال حاضر 500 نفر در این کارخانه طلا مشغول فعالیت هستند.
وی با بیان اینکه فاز دوم این کارخانه طلا در آستانه افتتاح است، گفت: با ایجاد فاز دوم برای بین 250 تا 300 نفر دیگر نیز اشتغال زایی می شود.
وی افزود: در دولت یازدهم کارخانه طلای تخت سلیمان آق دره با هدف استحصال شمش طلا با 100 میلیارد ریال احداث و توسعه یافت و برای 25 نفر اشتغالزایی مستقیم کرد.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از 100 نفر در کارخانه طلای ' کانی کاران' در زمینه طلا فعالیت می کنند، افزود: در آینده نزدیک یک معدن به این کارخانه تحویل دهیم تا اشتغالزایی آن 2 برابر شود.
وی بیان کرد: نخستین واحد فرآوری سنگ به عنوان واحد صنعتی و معدنی با فناوری های مدرن در روستای گنبد تکاب در سال 1395 با سه میلیارد ریال به بهره برداری رسید تا زمینه اشتغال 50 نفر در این کارخانه فراهم شود.
به گفته فرماندار تکاب قرار است در دولت دوازدهم 10 کارخانه سنگبری در این شهرستان شروع به کار کرده و برای حداقل یکهزار نفر اشتغالزایی کند که مقدمات صدور پروانه فعالیت برخی از این واحدها انجام شده است.
وی با اشاره به اینکه 98 درصد معادن سنگ تکاب تراورتن است، افزود: مرمریت و گرانیت از دیگر سنگ های این شهرستان به شمار می رود.
وی با اشاره به اینکه قبل از دولت یازدهم تنها 20 تریلی حمل سنگ معدنی در این شهرستان وجود داشت، گفت: با تشویق های فرمانداری و آگاه سازی مردم نسبت به اهمیت مسئله و اعتبارات بانکی این تریلی ها در دولت یازدهم به 80 دستگاه افزایش یافت.

**
توسعه روزافزون زیرساخت های بهداشتی و درمانی تکاب 
فرماندار تکاب با اشاره به اینکه بیمارستان فعلی تکاب 64 تختخواب دارد، افزود: سازمان گسترش و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران /ایمیدرو/ یک کلینیک تخصصی در کنار این بیمارستان تاسیس می کند تا تعداد تختخواب های بیمارستانی تکاب به 100 افزایش یابد و برای این طرح 120 تا 150 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
ایرج ثقفی با بیان اینکه قبل از دولت یازدهم تجهیزات بیمارستان شهدای تکاب فرسوده بود، افزود: 90 درصد تختخواب ها، تجهیزات آزمایشگاهی و اتاق عمل در این دولت نوسازی شده است.
فرماندار تکاب با اشاره به عملیات اجرایی احداث درمانگاه تخصصی تکاب که با 16 میلیارد ریال اعتبار در حال اتمام است، افزود: این طرح به زودی به بهره برداری می رسد و از مهمترین دستاوردهای طرح تحول سلامت و از خدمات عمده دولت یازدهم به شمار می رود.
به گفته وی اجرای خوب و موفقیت آمیز طرح تحول سلامت در تکاب منجر به تجهیز بیمارستان درمانگاه ها و مراکز درمانی و خانه های بهداشت روستایی شد.
وی ادامه داد: 2 آمبولانس در حال حاضر در این شهرستان وجود دارد که در فصل سرما برای خدمات رسانی به بیماران استفاده می شود.
فرماندار تکاب در ادامه بهسازی و آسفالت راه های مواصلاتی این شهرستان را یادآور شد و گفت: فاز اول احداث و بهسازی هفت کیلومتر جاده تکاب - شاهین دژ با 49 میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی انجام شد.
ایرج ثقفی افزود: بهسازی و آسفالت پنج کیلومتر جاده تکاب - ایرانخواه با 12 میلیارد ریال هزینه در زمان حاضر 95 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی اضافه کرد: آسفالت معابر، کوچه ها و اصلاح میادین این شهرستان با 78 درصد پیشرفت فیزیکی در زمان حاضر، 23 میلیارد ریال هزینه در پی داشته است
وی با اشاره بر اینکه سه هزار تن قیر توسط دولت به تکاب تحویل داده شده است، اظهار کرد: حدود 70 درصد خیابان ها شهری در سال 1395 آسفالت شد و تا پایان سال 96 تمام خیابان های تکاب به اتمام می رسد.
وی اعلام کرد: احداث 12 باب مدرسه شهری و روستایی با 35 میلیارد ریال اعتبار نیز در زمان حاضر 85 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
به گفته وی اولین هتل سه ستاره تکاب با 22 اتاق، سینما و تالار پذیرایی با 800 نفر ظرفیت که 12 سال مشکل داشت با 30 میلیارد ریال تسهیلات در هفته دولت سال جاری افتتاح می شود.
ثقفی افزود: در حال حاضر سه مسافرخانه و یک هتل در این شهرستان به گردشگران ارائه خدمات می کند.

**
افزایش مشارکت های سیاسی و اجتماعی مردم تکاب در دولت یازدهم
فرماندار تکاب گفت: پس از 9 دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی برای نخستین بار یک نماینده از شهرستان تکاب در انتخابات مجلس دهم راهی خانه ملت شد و در این انتخابات میزان مشارکت بالا، نشانه ارتقا امیدواری جامعه بود و این مهم در دولت یازدهم محقق شد.
ثقفی افزود: تفکیک حوزه انتخابیه پس از آغاز به کار مجلس دهم اتفاق افتاد و در این زمینه دولت یازدهم تلاش های بسیاری انجام داد.
وی اظهار کرد: بعد از انقلاب برای اولین بار در دولت دکتر روحانی زمینه تفکیک حوزه انتخابیه تکاب فراهم شده است تا مشارکت های اجتماعی و سیاسی در این شهرستان افزایش یابد.
ثقفی بیان کرد: تمام روستاهای بالای 20 خانوار برای اولین بار در انتخابات اخیر در دولت یازدهم دارای شورا شدند.
وی با اشاره به اینکه قبل از دولت یازدهم هیچ سازمان مردم نهادی در این دولت وجود نداشت، گفت: مجوز تشکیل چهار سمن در دولت تدبیر و امید در راستای افزایش مشارکت های اجتماعی در حال صدور است.
وی با بیان اینکه قبل از دولت تنها یک حزب غیرفعال در تکاب وجود داشت، افزود: در حال حاضر چهار حزب فعال در این شهرستان وجود دارد
وی با اشاره به اینکه در سال های 1385 تا 1390 جمعیت این شهرستان حدود چهار هزار نفر کاهش پیدا کرده است، گفت: افزایش جمعیت 2 هزار نفری در مقایسه با سرشماری 1390 تا 1395 در ابن شهرستان رقم خورد که نشانگر افزایش امید در جامعه است.

**
انتخاب تکاب به عنوان شهرستان پایلوت در اقتصاد مقاومتی
فرماندار تکاب با اشاره به اینکه یکی از گام های مهم دولت تدبیر و امید در بدو تحویل دولت بازگرداندن سیستم برنامه ریزی و عقلانیت در برنامه ریزی های کلان کشوری بود، گفت: ایجاد ثبات در تصمیم گیری و دوری از تصمیم های غیرکارشناسی، ایجاد هماهنگی بین مسئولان و مردم، توجه به منافع ملی و راه گشایی از درآمدهای ارزی و فروش نفت از دیگر اقدام های دولت یازدهم بوده است.
ایرج ثقفی با اشاره به اینکه این شهرستان در سال 1395 برای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی به عنوان شهرستان آزمونه انتخاب شد، اظهار کرد: بیش از 40 طرح و برنامه اقتصاد مقاومتی برای اجرا در تکاب در حوزه های راه، کشاورزی، صنعت، معدن، تجارت و میراث فرهنگی تصویب شده است.
وی با اشاره به اینکه تکاب یک شهرستان معدنی به شمار می رود و وجود کارخانه های سنگبری در آن می تواند اقتصاد آن را دچار تحول جدی مثبت بکند، گفت: راه اندازی 10 کارخانه سنگبری جزو این 40 طرح اقتصاد مقاومتی است و اگر در هر کارخانه 100 نفر مشغول به کار شوند برای 1000 نفر اشتغالزایی می شود.
وی افزود: عملیاتی شدن این طرح ها اشتغالزایی و تحول اقتصادی در بخش های مختلف این شهرستان محروم را به همراه خواهد داشت.
وی گفت: تکاب از برخی زیرساخت ها محروم و عقب مانده است و برخی مزیت های گردشگری و معدن و کشاورزی دارد
وی افزود: برای رفع محرومیت و رهایی از عقب ماندگی و استفاده از ظرفیت های آن، این شهرستان به درستی به عنوان پایلوت انتخاب شده است.
وی گفت: با استفاده از اعتبارهای اقتصاد مقاومتی می توان 40 طرح در بخش های مختلف اجرا کرد تا در سال های آینده الگویی برای دیگر شهرستان های استان در زمینه توسعه باشد.
وی افزود: با برنامه ریزی مدون می توان بعد از یک دهه محرومیت زدایی، اشتغالزایی را در این شهرستان شاهد بود.
وی با اشاره به اینکه سالانه حدود پنج تن طلا در تکاب تولید می شود، اظهار کرد: کارخانه های طلا و جواهرسازی باید در این شهرستان رونق پیدا کند.
وی با اشاره به اینکه 58 معدن ثبت شده در تکاب وجود دارد که از این میان 30 معدن فعال است، ادامه داد: حل مشکلات معادن باید در اولویت برنامه های این شهرستان قرار بگیرد به طوری که اگر تولید معادن هشت تن شود اشتغالزایی 2 برابر می شود.
وی گفت: اگر طلای تکاب را به صورت خام و فله ای به فروش برسانیم، سود خیلی کمی عاید منطقه می شود و باید راه اندازی کارگاه های طلاسازی در دستور کار قرار گیرد
وی همچنین بیان کرد: این شهرستان در زمینه تولید عسل نیز ظرفیت های کم نظیری دارد و صنایع تبدیلی و بسته بندی این محصول می تواند در رونق اقتصادی منطقه مفید باشد
وی با اشاره به اینکه مسیرهای چهارگانه تکاب را به چهار استان متصل می کند و رسیدگی به آنها حائز اهمیت است، گفت: از مسیر شاهین دژ - تکاب - میاندوآب به آذربایجان غربی، از مسیر بیجار به کردستان و زنجان، از مسیر دندی و تخت سلیمان به زنجان و از مسیر ایران خواه و سقز به کردستان متصل می شویم.
وی باتاکید بر بهسازی راه های ارتباطی این شهرستان اظهار کرد: بهسازی و آسفالت راه های روستایی و شهری تکاب به 40 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد و این میزان، 50 درصد اعتبار تکاب را شامل می شود.
فرماندار تکاب همچنین به ظرفیت فرش افشار این شهرستان اشاره کرد و گفت: مردم با شناخت فرش افشار در قالب کارگاه ها و جشنواره ها با اعتبار فرش آشنا می شوند و کسب درآمد از قالیبافی را کسر شان نخواهند دانست.
وی افزود: کارگاه های جدید با نقشه های منطبق با ذائقه های مخاطبان باید عملی شود چون نقشه های تکاب سنتی مانده است.
وی درباره نحوه حمایت از فرش بافان نیز گفت: در نظر داریم فرش تکاب را بیشتر در نمایشگاه های تهران به فروش برسانیم تا در سراسر جهان شناسایی شود.
وی با اشاره به اینکه میراث فرهنگی نباید مدیریت پروازی کند، گفت: میراث ظرفیت های تکاب را شناسایی کند در حالی که در حال حاضر در این شهرستان تنها 2 کارمند در اداره میراث فرهنگی وجود دارد.
وی افزود: کارشناسان سرمایه گذاری و گردشگری باید در این شهرستان مستقر شوند و ظرفیت های تخت سلیمان را برای سرمایه گذاری ارزیابی کنند.
شهرستان تکاب با 78 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار