مدیر جهاد کشاورزی بوکان خبر داد
مدیر جهاد کشاورزی بوکان گفت: 45 درصد تولید گندم در بوکان کاهش یافته است.
کد خبر: ۴۷۴۸۳۹
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰ 08 August 2017
به گزارش تابناک آذربایجان غربی،

صلاح الدین حق‌گو  بیان کرد: 10 درصد محصولات کشاورزی استان در بوکان تولید می‌شود و این شهرستان یکی از مهم‌ترین قطب‌های تولید محصولات کشاورزی در جنوب استان می‌باشد.

وی افزود: امسال از اولویت‌های برنامه‌ وزارت جهادکشاورزی، افزایش تولید محصولات زراعی و توجه ویژه به تولید محصولات استراتژیک بوده است و آذربایجان غربی از استان‌هایی است که پتانسیل بسیار مناسبی در بخش کشاورزی دارد و باید از این پتانسیل استفاده بهینه داشته باشیم.  

مدیر جهاد کشاورزی بوکان اشاره کرد: تا حدودی از این پتانسیل‌ها استفاده شده و گواه تلاش در این زمینه رتبه‌های برتری است که استان ما در بحث تولید محصولات استراتژیک در سطح کشور کسب کرده است که کسب رتبه اول کشوری در تولید محصولاتی مانند انگور، چغندر قند و عسل نمونه‌هایی از پتانسیل‌های استان در زمینه کشاورزی است که به خوبی از آن‌ها استفاده شده است.  

حق‌گو تصریح کرد: بوکان از ظرفیت‌ مناسبی در زمینه کشاورزی برخوردار است، رتبه اول در تولید گندم، رتبه دوم تولید نخود، در تولید چغندر قند رتبه سوم و تولید علوفه رتبه چهارم را در سطح استان کسب کرده است.

مدیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: با توجه به اهمیت توجه به شبکه‌های آبیاری تحت فشار برای احیای دریاچه ارومیه که از اولویت‌های ستاد احیا نیز بوده است، بوکان نیز اهتمام ویژه‌‌ای برای تحقق این امر داشته است تا جایی که این شهرستان در بحث ایجاد و تجهیز شبکه‌های آبیاری تحت فشار با اجرای 13 هزار و 800 هکتار سیستم آبیاری نوین رتبه اول استان را به خود اختصاص داده است.

وی متذکر شد: سال گذشته برای اولین بار توانستیم بیش از 120 هزار تن گندم در بوکان برداشت کنیم  و 113 هزار تن گندم توسط مراکز خرید از کشاورزان خریداری شد.

حق‌گو گفت: متأسفانه امسال به دلیل کاهش بارندگی در سال زراعی شاهد کاهش 45 درصدی تولید گندم در بوکان هستیم که علی رغم این کاهش 45 درصدی تا امروز 57 هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان خریداری شده است؛ بوکان در سال‌های قبل به عنوان انبار غله استان شناخته می‌شد اما متأسفانه با کمبود فضای انبار گندم مواجه هستیم و هرساله مشکلات عدیده‌ای برای ادارات متولی خرید از جمله تعاون روستایی، غله وخدمات بازرگانی ایجاد می‌شود که امیدواریم با بهره‌برداری از سیلوی 75 هزار تنی بوکان این مشکل رفع شود، این سیلو 85 درصد پیشرفت فیزیکی دارد به هر حال امسال نیز با تلاش‌های بسیار مشکل خرید گندم در این شهرستان حل شد.

وی ادامه داد: فضای کل انباری گندم این شهرستان حدود 24 هزار تن است در صورتی که سال‌های گذشته نیز بارندگی مناسب بود حدود 120 هزار تن گندم در این شهرستان تولید می‌شد و این ظرفیت انبار برای گندم تولیدی بوکان بسیار محدود است؛ سال زراعی 95-96 ، 57 هزار هکتار از اراضی بوکان به کشت گندم اختصاص داده شد تا این تاریخ 56 هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده است.  

وی با اشاره به اهتمام جهاد کشاورزی این شهرستان در جذب اعتبار، عنوان کرد: 4 میلیارد و 350 میلیون تومان اعتبار سال گذشته بوکان بود که بیش از 176 درصد جذب اعتبار داشتیم یعنی با همت جهاد کشاورزی توانستیم که 8 میلیارد و 150 میلیون تومان اعتبار کسب کنیم و با این اعتبار کسب شده 46 دستگاه تراکتور سبک و سنگین، 10 دستگاه کمباین و بیش از 200 دستگاه ادوات خریداری و در اختیار کشاورزان قرار داده شد.  

حق‌گو به اهمیت پیوند صنعت و کشاورزی اشاره و تصریح کرد: اگر بتوانیم صنعت و کشاورزی را با هم پیوند دهیم در بحث اشتغالزایی موفق خواهیم بود هم در بحث پیشرفت کشاورزی گام‌های محکمی خواهیم برداشت.

منبع/فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار