سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به شبهاتی که درباره عملکرد این شورا در فتنه 88 مطرح می‌شود، گفت:‌ شورای نگهبان در چارچوب قانون به وظایف خود عمل کرد، هر چند که شورای نگهبان در این موضوع مظلوم واقع شده است.
کد خبر: ۴۷۸۲۹۶
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۱ 15 August 2017
سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به شبهاتی که درباره عملکرد این شورا در فتنه 88 مطرح می‌شود، گفت:‌ شورای نگهبان در چارچوب قانون به وظایف خود عمل کرد، هر چند که شورای نگهبان در این موضوع مظلوم واقع شده است.

به گزارش فارس، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان ظهر امروز دوشنبه در نشست خبری، ضمن تبریک روز خبرنگار و گرامیداشت یاد و خاطره شهید حججی که به دست جنایتکاران داعش به شهادت رسید، اظهار داشت: لایحه حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی در شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مغایر با موازین شرع و قانون اساسی تشخیص داده شد.

وی در توضیح این موضوع گفت: استفاده از منابع صندوق توسعه ملی به صورت عادی مجاز نیست، با توجه به نیازی که مجلس احساس می‌کرد، رئیس مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای به مقام معظم رهبری، از ایشان برای این مورد اجازه خواستند که معظم‌له نیز اجازه دادند در این مورد خاص از منابع صندوق توسعه ملی استفاده شود، با توجه به این اجازه رهبر انقلاب، شورای نگهبان ایرادی از این جهت وارد ندانست وا اما در نامه رئیس مجلس به رهبر انقلاب سود متوسط 6 درصد برای بازپرداخت منابع برداشت شده از صندوق توسعه ملی پیش‌بینی شده بود اما در مصوبه مجلس در لایحه مذکور اشاره شده که تعیین میزان سود بر عهده آئین‌نامه‌ای است که بعداً تعیین می‌شود، با توجه به اینکه این آئین‌نامه تعیین‌کننده همه مراحل است فلذا احتمال اینکه میزان سود دیگری را تعیین کنند، از این جهت مشکل وجود داشت و اعضای شورای نگهبان این مصوبه را مغایر اصول 57 و 110 قانون اساسی تشخیص دادند.

کدخدایی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ایراد شورای نگهبان در زمینه لایحه پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی، گفت: در تبصره 9 این مصوبه همه مؤسسات آموزش عالی و حوزه‌های علمیه به نوعی زیرمجموعه وزارت علوم مطرح شده بودند در حالی که حوزه‌های عملیه زیرمجموعه وزارت علوم نیستند فلذا مقر شد مجلس شورای اسلامی در این زمینه رفع ابهام کند تا شورای نگهبان بعداً نظر خود را درباره لایحه مذکور اعلام کند.

وی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا شورای نگهبان در جریان بررسی صلاحیت نمایندگان مجلس موضوع برخی رفتارهای نامناسب عده‌ای از نمایندگان مانند برخورد فیزیکی نماینده بیجار با مأمور راهنمایی و رانندگی و یا عکس سلفی گرفتن تعدادی از وکلای ملت با خانم موگرینی مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا را مورد بررسی قرار می‌دهد؟ توضیح داد: بنده الان نمی‌توانم در این زمینه اظهارنظر قطعی داشته باشم چرا که تا کنون در شورای نگهبان بحثی در این زمینه مطرح نشده است.

کدخدایی اضافه کرد: به هر حال اینگونه حرکت‌ها از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی نامناسب بود و همه مردم ایران و افکار عمومی انتظار دارند رفتارهای بهتری را از نمایندگان مجلس شاهد باشند و امیدواریم اینگونه رفتارها دیگر تکرار نشود.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگار مهر که از شبهات مطرح شده پیرامون عدم حضور به تعداد کافی اعضای شورای نگهبان در مراسم تحلیف ریاست جمهوری پرسیده بود، گفت: مراسم تحلیف ریاست جمهوری از جهت قانون اساسی هیچگونه اشکالی نداشت و تنها شبهه‌ای که در این باره تا به حال مطرح شده است مربوط به مراسم سال 80 است که بعضی از اعضای شورا هنوز تعیین نشده بودند، اما حضور اعضای شورای نگهبان در مراسم تحلیف که در قانون اساسی مطرح شده است تحقق یافته و نظر بر این است که اگر حداقل اعضا نیز در مراسم باشند، اشکالی ندارد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری بسیج که پرسید اخیراً مجدداً شبهاتی درباره قانون‌شکنی اعضای شورای نگهبان در فتنه 88 مطرح می‌شود، توضیح داد: شورای نگهبان در سال 88 در چارچوب قانون به وظایف خود عمل کرده است و اگر کسی در این باره ادعاهایی دارد می‌تواند با مستندات اعلام کند؛ شورای نگهبان در این موضوع مظلوم واقع شده است و شما رسانه‌ها باید از شورای نگهبان دفاع کنید.

کدخدایی در پاسخ به سؤالی درباره تصویب قانون کاهش مجازات قاچاقچیان مواد مخدر در مجلس و در دستور کار بودن اعطای سهمیه مواد مخدر به معتادان، گفت: مصلحت‌سنجی اولیه و تشخیص ضرورت تصویب با مجلس است، قطعاً نمایندگان بر اساس مصالحی تصمیماتی اتخاذ می‌کنند و اگر مغایر با قانون اساسی و موازین شرع نباشد ما هم همراهی می‌کنیم ولی اگر مغایرتی ببینیم کوتاه نخواهیم آمد.

وی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره میزان پیشرفت بررسی موضوع رجل سیاسی مذهبی در شورای نگهبان، تصریح کرد: هفته گذشته اولین جلسه شورای نگهبان برای رسیدگی به این موضوع برگزار شد که به صورت کامل به تبیین عبارت رجل سیاسی پرداختیم و گزارش‌های نهادهای مختلف از جمله پژوهشکده شورای نگهبان را نیز مورد بحث قرار دادیم که 4 ساعت این جلسه ادامه داشت و احتمالاً یک یا دو جلسه دیگر نیز ادامه خواهد داشت؛ این مبحث در دستور کار این هفته شورای نگهبان نیز قرار دارد و به محض به نتیجه رسیدن برای افکار عمومی اعلام می‌کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه اطلاعات که خواستار توضیحات بیشتری درباره واسطه قرار دادن غلامحسین الهام جهت اعلام انصراف محمود احمدی‌نژاد از کاندیداتوری در ریاست‌جمهوری و علت ارسال پیغام برای او پرسیده بود، گفت: در موضوع ریاست جمهوری موضوع احراز صلاحیت مطرح است و صلاحیت ایشان برای کاندیداتوری احراز نشد.

وی ادامه داد: موضوع ردّ صلاحیت مربوط به داوطلبان کاندیداتوری در انتخابات مجلس است و در کل اگر کسی مراجعه کند دلایل ردّ صلاحیت و یا عدم احراز صلاحیت وی را اعلام خواهیم کرد، اما رسمی داریم که افراد محترم را مستقیماً‌ یا با واسطه در صورت عدم احراز صلاحیت یا ردّ صلاحیت مطلع می‌کنیم که در این مورد تلفنی به آقای الهام گفتیم که  اگر آقای احمدی‌نژاد می‌خواهد خود انصراف دهد اما خبری نشد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی درباره بار مالی طرح مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه گفت: اینکه بار مالی طرح از کجا تأمین شود را مجلس باید اعلام کند که هنوز این طرح به دست ما نرسیده است و با وصول طرح آن را اعلام خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره قانون جامع انتخابات گفت:‌ در این باره جلساتی با رئیس مجلس، وزیر کشور و رؤسای کمیسیون‌ها‌ی مجلس داشته‌ایم و قرار شد که کارگروه مشترکی در این باره تشکیل شود، ما هم نمایندگانمان را معرفی کرده‌ایم که البته باید موضوع به مجلس برود تا اعلام‌نظر کنند. ولی همکاری میان مجلس، دولت و شورای نگهبان در جریان است.

کدخدایی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه شرق اظهار داشت: آنچه شورای نگهبان درباره تعیین مصادیق رجل سیاسی بر عهده دارد، سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی رهبری، تعیین شاخص‌ها در رجل سیاسی و مدیر و مدبر بودن است.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی درباره زمان آغاز به کار شوراهای جدید شهر و روستا، گفت: این موضوع مربوط به شورای نگهبان نیست، اما با توجه به زمان‌بر بودن مراحل اعلام رسمی قانون، وزارت کشور گفته است که زمان آغاز به کار شورای جدید اول شهریور ماه است.

همچنین در این نشست کدخدایی با معرفی آقای علیرضا رضازاده به عنوان مدیرکل جدید روابط عمومی شورای نگهبان از زحمات آقای شیرمحمدی، مدیرکل سابق این نهاد تشکر کرد و گفت: آقای رضازاده از فعّالین عرصه رسانه بوده و در حوزه رسانه ها قلم می زنند و دوستان حوزه رسانه با فعالیت‌های ایشان آشنا هستند. آقای شیر محمدی نیز از همکاران مخلص ما در شورای نگهبان بودند که از زحمات ایشان نیز تشکر می‌کنیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار