به همت سازمان فرهنگی تفریحی تولید شد
مستند مسابقه بومرنگ به همت سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری مشهد تولید شده و از شبکه سوم سیما در 42 قسمت از 4 شهریور هر شب پخش می شود.
کد خبر: ۴۸۴۱۱۲
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۷ 26 August 2017
به گزارش تابناک رضوی، جعفر رئیسیان زاده قائم مقام سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری مشهد با اعلام این خبر گفت: دبیرخانه فرهنگ شهروندی بر اساس رویکردهای که دارد و در ادامه اکرانهای طرحهای گرافیکی با محوریت موضوعات شهروندی و نظر به مصوبه شورای راهبردی شهروندی، شهرداری مکلف شد تا نسبت به تولید برنامه ای تلویزیونی با هدف پوشش حداکثری مخاطب اقدام نماید.
رئیسیان زاده افزود: در ابتدا با رصد ظرفیت های موجود استانی و ملی و بررسی پیشینه های تولید شده در حوزه های مرتبط و پس از برگزاری جلسات متعدد کارشناسی مقرر شد تا با ظرفیت هنرمندان مشهد برنامه ای دارای کیفیت ملی با محوریت آموزش های شهروندی در قالب یک مستند مسابقه تولید شود.
وی با اشاره به قالب برنامه تلویزیونی که برای تولید در نظر گرفته شده، گفت: پس از رایزنی های گوناگون به قالب مستند مسابقه رسیدیم، این قالب از جنس شهر و زندگی است و همه مفاهیمی که می خواهیم به مخاطب منتقل کنیم در این قالب وجود دارد و با رویکردهای شهرداری هم همخوانی دارد. 
رئیسیان زاده با بیان اینکه روند تولید برنامه سختیهای فراوانی به دنبال داشت، تصریح کرد: همه عوامل تولید این برنامه از مشهد هستند و این برنامه بر اساس قابلیت های بومی و شهری مشهد ساخته شده است و با همکاری اعضای دبیرخانه و هیأت اندیشه ورزی دبیرخانه فرهنگ شهروندی و سایر سازمانهای شهرداری تولید این مجموعه امکان پذیر شد.
قائم مقام سازمان فرهنگی تفریحی در ادامه اظهار داشت: فاز اول این برنامه از اسفند ماه سال 95 شروع شد. طراز این برنامه بر اساس اذعان مدیر شبکه 3 ، مدیر گروه اجتماعی شبکه 3 ، تهیه کننده برنامه شما و سیما، ملی است.
وی به روند ضبط برنامه اشاره کرد و اظهار داشت: در رسانه ها و روزنامه های کثیر الانتشار فراخوان عمومی دادیم از زوجهای جوان به همراه 2 عضو از خانواده دعوت کردیم. در مرحله اولیه 900 نفر اعلام آمادگی کردند و از بین 900 نفر در غربال اولیه به 350 نفر رسیدیم و در مرحله بعدی 180 نفر منتخب شدند و بر اساس شاخص هایی که تعیین شده بود به 38 نفر رسیدیم و از این تعداد نیز 12 نفر در مرحله بعدی انتخاب شدند و بین این 12 نفر پیش آزمون برگزار شد و در نهایت 6 گروه شرکت کننده وارد بخش اصلی مسابقه بومرنگ شدند. 
موضوعات شهروندی موضوع تولید بوده است
رئیسیان زاده به تشریح مراحل برگزاری مسابقه پرداخت و گفت: مستند مسابقه بومرنگ در سه بخش مقدماتی، نیمه نهایی و نهایی با حضور گروههای متشکل از زوجهای جوان مشهدی به همراه دو عضو خانواده اجرا شد که در هر بخش دو تا از گروهها حذف شدند در مرحله اول 8 آیتم و نیمه نهایی 6 آیتم و مرحله نهایی هم 5 آیتم یکسان برگزار گردید. همه آیتمها بر مبنای موضوعات فرهنگ شهروندی طراحی شده بود و در آن از موضوعات جانبی هم استفاده شده بود. 
وی از موضوعاتی همچون اخلاق عمومی و شهروندی، ترافیک، حمل و نقل عمومی، سبک زندگی ایرانی اسلامی، استفاده از دوچرخه و مترو، همسایه داری، تفکیک زباله و ... به عنوان محورهای اصلی آموزشی شهروندی در این برنامه یاد کرد.
قائم مقام سازمان فرهنگی تفریحی در تشریح بخش های برنامه اظهار داشت: تقریبا اکثر قسمت ها در موقعیت های مختلف اجتماعی همچون بازار، پارکینگ ها، خیابان های پر تردد مجتمع های مسکونی و ... با محوریت آموزه های فرهنگ شهر نشینی برنامه ریزی و ضبط شده، البته این تصویر برداری جنبه مستند نیز داشت.
بومرنگ به مدت 42 شب پخش می شود
رئیسیان زاده به فرایند پخش برنامه اشاره کرد و گفت: مستند مسابقه بومرنگ در دو بخش استودیویی و میدانی تولید شد، در بخش میدانی مسابقه برگزار می شد و در بخش استودیویی نظر داوران پخش می شود و این برنامه در 42 قسمت، از شبکه سوم سیما از 4 شهریور ماه هر شب از ساعت 19:30 تا 20:30 پخش می شود.
وی به تبیین عوامل تولیدی این برنامه پرداخت و گفت: محمد حسین رضوی تهیه کنندگی این برنامه و مهدی محمدی بدر آباد کارگردانی آنرا بر عهده داشت و آقای عبدالله روا نیز مجری این برنامه هستند و از همان ابتدا سعی شد رایزنی هایی صورت بگیرد تا این برنامه با ظرفیت های هنرمندان مشهدی اما با کیفیت و امکان پخش در شبکه های سراسری تولید شود.
خلاقیت؛ مهمترین ویژگی این مستند مسابقه است
رئیسیان زاده ویژگیهای مستند مسابقه بومرنگ را برشمرد و اظهار داشت: این برنامه در طراز خودش متفاوت است و گزینه هایی همچون ریتم برنامه، طراحی آیتمها به لحاظ خلاقیت، تکنیک تولید برنامه، فضا سازی برنامه و طراحی لایه های پنهان، این برنامه را از برنامه های شبیه خودش متمایز می کند و مورد توجه مدیران صدا و سیما واقع شده است.
قائم مقام سازمان فرهنگی تفریحی در ادامه تأکید کرد: یکی دیگر از مهمترین ویژگیهای مستند مسابقه بومرنگ این است که شعاری نیست و مهمترین مأموریتی که برای این برنامه در نظر گرفته شده شعاری نبودن آن است. به عنوان مثال شما با همسایه تان در مورد تفکیک زباله صحبت نمی کنید اما این موضوع به گونه ای پرداخته شده که ضمن جذابیت به دغدغه خانواده ها تبدیل گردیده است.
وی تصریح کرد: شاخصه هایی همچون هوش هیجانی بالا، روابط عمومی خوب، قوای جسمانی و ... برای افرادی که در مستند مسابقه بومرنگ شرکت کردند در نظر گرفته شده بود و برای انتخاب آنها گروهی با مخاطبان مصاحبه های عمیق اکتشافی برگزار کردند تا ذهنیت و شخصیت فرد نمایان شود و بر همین اساس امتیازاتی به هر گروه تعلق می گرفت و در مجموع افرادی که بیشترین امتیاز را دریافت کرده بودند برای حضور در این برنامه دعوت شدند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار