شاید بهترین روش برای مربیان و بازیکنان تیم ملی این باشد که حقیقت را بگویند. یعنی مربی تیم ملی اگر حقوق اش را نگرفت در رسانه ها اعلام کند که حقوق اش را نگرفته و بازیکنان تیم ملی اگر پاداش می خواهند بگویند پاداش می خواهند. اینکه در دریافت حقوق و پاداش از کمبود امکانات و توجه در کلاس بین المللی صحبت می کنند بیشتر شبیه به فریب افکار عمومی است تا مطالبه حقوق حقه شان.
کد خبر: ۴۸۸۲۷۹
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۱ 03 September 2017
عصرایران - مهدی نیک پندار : هنوز 24 ساعت از انتشار بیانیه مشترک ملی پوشان در مورد کمبود توجه به تیم ملی نمی گذرد. یک بیانیه اینستاگرامی که در نگاه اول کاملا به حق هم به نظر می رسد. اما با مروری کوتاه به جملات بیانیه به نظر می رسد که بازیکنان تیم ملی به نوعی از این موفقیت گروکشی می کنند شبیه به کاری که بعضی اوقات سرمربی تیم ملی هم انجام می دهد. 

قبل از پرداختن به موضوع باید به چند نکته اشاره کنیم . نکاتی که نویسنده به آنها تاکید دارد
تیم ملی ایران به موفقیتی بی نظیر دست پیدا کرده است. موفقیتی که سبب شده رسانه های بین المللی به ستایش از ایران و کی روش بپردازند.

 پس از دیدار ایران و کره جنوبی توییتر فیفااز ایموجی 0: که نشان شگفت زدگی استفاده کرد و سایر رسانه های بین المللی هم به ستایش از ایران پرداختند. قبل تر از آن هم زمانی که 12 مربی برتر سال 2017 توسط فیفا معرفی شدند عکس العمل ESPN   نشان داد که ارزش کار ایران در رسانه های بین المللی به صورت کامل دیده شده است. 

این رسانه در گزارشی به انتقاد از فیفا پرداخت و گزارشگرش در تحلیل منتخبان فیفا گفت که جای کی روش در این فهرست خالی است. آن هم به خاطر کار ویژه ای که تیم ملی ایران در مسابقات مقدماتی کرده و بی دغدغه به جام جهانی رسیده است.

عکس العمل رسانه های بین المللی در مورد تیمی است که همه رکوردها را جا به جاکرده آن هم با کمترین امکانات  . شاگردان کی روش این روزها نزدیک به 5 سال است به هیچ تیمی در بازی های رسمی آسیا نباخته اند ، بهترین نتیجه تاریخ فوتبال ایران در مقدماتی جام جهانی را گرفته اند و رکورد گل نخوردن در تاریخ مسابقات را شکسته اند.

کمی ریزتر که بشویم معدل سنی تیم ملی ایران غیرقابل قیاس با هیچ دوره ای است و اینقدر از بازیکنان مختلف در ترکیب بازی ها استفاده شده که مصدومیت هیچ کدام از بازیکنان به چشم نیامده . برای مثال در روزی تیم ملی مقابل کره جنوبی قرار گرفت که جلال حسینی روی نیمکت و پژمان منتظری مصدوم بود. با این حال محمد انصاری در اولین بازی ملی اش نمایشی فوق العاده داشت . 

این تیم کی روش در حالی 12 بازی بدون گل خورده را پشت سر گذاشته که در 9 بازی اخیر خود فقط 8 بار به حریفان اجازه شوت به دروازه داده است. این دژ آهنین چیزی است که تاریخ فوتبال ایران نداشته و باید تاکید کرد که خوابش را هم نمی دید که داشته باشد. 
'
حالا همه اینها در شرایطی مهم می شود که تیم ملی ایران در این 5 سال تدارکاتی متوسط و ضعیف داشته و تاسف آور است که بگوییم یک زمین چمن درست و حسابی برای تمرینش در کشور وجود ندارد.

 امکانات فوتبال حرفه ای ایران در رده باشگاهی را اگر نگاه کنیم ایران امکانات هفتم آسیا را دارد و عدم موفقیت در صعود به فینال در لیگ قهرمانان آسیا را در طول 10 سال  اخیر در نظر بگیریم متوجه می شویم که کار کی روش و شاگردانش بیشتر به معجزه شبیه بوده است. 

این موفقیت ها اما هیچ کدام دلیل مناسبی برای گروکشی نیست. رفتاری که سرمربی تیم ملی عموما در مورد دستمزدش انجام می دهد و حالا بازیکنان برای گرفتن پاداش هایشان پیش گرفته اند. 

به بازیکنان تیم ملی پس ازصعود قول هایی داده اند که عملی نشده و کی روش هم معمولا در تمام این سالها در گرفتن دستمزدش با تاخیرهای زمانی مواجه بوده. اما روش پیگیری حقوق بازیکنان همیشه روش گروکشی بوده است. یعنی در تمام این سال ها نه کی روش گفته که حقوق ام را نداده اند و بازیکنان هم در بیانیه اخیرشان نگفته اند که پاداش شان پرداخت نشده است. 

رویترز امروز در خبری کوتاه بیانیه بازیکنان تیم ملی را از اینستاگرام دژآگه نقل کرده است. رویترز نوشته که مسوولان بازیکنان تیم ملی به عدم اجرای تعهد دولت در برابر تیم ملی معترض بوده اند. 
این مدل برداشت از اعتراضات مربی تیم ملی هم وجود داشته است. او همیشه عادت دارد که در این بره های زمانی از کمبود امکانات گله کند و رسانه ها هم به دنبالش راه بیافتند. 

یک حقیقت بدون تغییر وجود دارد که امکانات فدراسیون به هیچ وجه به اندازه قابل قبول برای تیم ملی نبوده است.  کسی نمی داند که مانع ساخت یک زمین چمن برای تیم ملی چیست که در طول 6سال کسی این کار را نکرده. حتی مشخص نیست به کدام دلیل تیم ملی ایران نمی تواند بازی تدارکاتی بزرگ داشته باشد. 

فدراسیون فوتبال ایران دوماه و نیم است که می داند ایران به جام جهانی رسیده و به غیر از بازی مقابل سوریه هیچ بازی تدارکاتی ای فراهم نشده. یعنی تاقبل را هم که کنار بگذاریم الان می شود از دولت انتظار داشت که برای تیم ملی فوتبال هزینه میلیاردی هم بکند تا بازیکنان ایران بدن به بدن بازیکنان درجه یک دنیا بگذارند و آماده شوند. 

پس در این شرایط هر وقت که سرمربی تیم ملی حرفی در مورد امکانات بزند همه رسانه ها به جان وزارت ورزش و فدراسیون می افتند. اما حقیقت غیرشفاف این است که سرمربی تیم ملی همیشه از امکانات کم فدراسیون به عنوان گروکشی برای گرفتن حق و حقوقش استفاده می کند. 

البته که ملی پوشان ایران حق شان تقدیر ویژه است و کی روش هم اگر یک روز حقوقش دیر بشود باید تاسف خورد به حال وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال اما کی روش و شاگردانش در مدل برخورد کاری می کنند که شفافیت از بین ببرند. کی روش 6 سال است که به کمبود امکانات اعتراض می کند و استعفا نمی دهد. دلیلش چیست؟ او فقط زمانی به امکانات اعتراض می کند که حقوق اش عقب افتاده و وقتی حقوقش را می گیرد تیغ تند انتقادش کمی کندتر می شود. 

این گروکشی سرمربی در نهایت حالا به بازیکنان سرایت کرده و در حالی که پاداش صعود میخواهند که حق شان هست اما از بی توجهی و بی تعهدی و شادی ای که وجود ندارد حرف می زنند. 

این مدل رفتار حالا هم مردم را گیج کرده و هم در انتشار دقیق اطلاعات فاصله انداخته است . تیم ملی امکانات ندارد و نخواهد داشت و پاداش و حقوق بازیکنان سرمربی تیم ملی هم در گروکشی پرداخت می شود ؛ لکه سیاهی برموفقیت بی بدیل کی روش و شاگردانش. 

شاید بهترین روش برای مربیان و بازیکنان تیم ملی این باشد که حقیقت را بگویند. یعنی مربی تیم ملی اگر حقوق اش را نگرفت در رسانه ها اعلام کند که حقوق اش را نگرفته و بازیکنان تیم ملی اگر پاداش می خواهند بگویند پاداش می خواهند. اینکه در دریافت حقوق و پاداش از کمبود امکانات و توجه در کلاس بین المللی صحبت می کنند بیشتر شبیه به فریب افکار عمومی است تا مطالبه حقوق حقه شان. 
برچسب ها: کی روش
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار