کد خبر: ۴۹۰۰۴۵
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۸ 06 September 2017
«باراک اوباما» با انتقاد شدید از تصمیم رئیس جمهور آمریکا برای لغو یک فرمان مهاجرتی که از کودکان مهاجر غیرقانونی حمایت می کند، آن را اقدامی «ظالمانه» و «محکوم به شکست» خواند.

به گزارش مهر به نقل از سی اِن اِن، «باراک اوباما» رئیس جمهور پیشین آمریکا روز سه شنبه با انتقاد شدید از تصمیم «دونالد ترامپ» جانشین جمهوریخواه خود برای لغو یک فرمان مهاجرتی مربوط به کودکان مهاجر غیرقانونی، آن را اقدامی «ظالمانه» و «محکوم به شکست» خواند.

این در حالی است که این فرمان مهاجرتی از کودکان مهاجر غیرقانونی در برابر اِخراج آنها از کشور حمایت می کند.

ساعاتی پس از اعلام تصمیم رئیس جمهور آمریکا و دادستان کل این کشور مبنی بر لغو این فرمان مهاجرتی، باراک اوباما در پیامی بر صفحه فیس بوک خود نوشت: «هدف قرار دادن این جوانان اقدامی اشتباه است—چون آنها هیچ کار اشتباهی مرتکب نشده اند. این اقدام محکوم به شکست است— چون آنها می خواهند کسب و کارهای جدیدی را به راه بیاندازند، در آزمایشگاههای ما مشغول به کار شوند، در ارتش ما خدمت کنند و به هر شکلی به کشوری که ما دوست داریم کمک نمایند. و این [لغو فرمان] ظالمانه است».

گفتنی است که این بیانیه نسبتاً طولانی اوباما یکی از شدید اللحن ترین اظهارات وی از زمان خروج از کاخ سفید است. وی با انتقاد شدید از انگیزه های ترامپ، بر این نکته پافشاری کرد که لغو این برنامه- موسوم به «اقدام معوق برای کودکان مهاجر [غیرقانونی]» (DACA)- به لحاظ قانونی ضرورتی نداشت».

اوباما در ادامه نوشت: «این یک تصمیم سیاسی و یک پرسش اخلاقی است. هرچقدر هم که مردم آمریکا پیرامون موضوع مهاجرت نگرانی و شکایت داشته باشند، ما نباید آینده این گروه از جوانان را که در آمدنشان به اینجا [آمریکا] هیچ گناه و تقصیری نداشته و بی خطر هستند، تهدید کنیم».

«جو بایدن» معاون رئیس جمهور پیشین آمریکا نیز با انتقاد از این تصمیم ترامپ در یک پیام توئیتری نوشت: «این بچه ها بدون آنکه خود انتخاب کرده باشند، توسط والدینشان به آمریکا آمده اند. حالا آنها به کشورهایی برگشت داده می شوند که هرگز آن را نمی شناسند. این اقدامی ظالمانه است».

گفتنی است که فرمان مهاجرتی «اقدام معوق برای کودکان مهاجر [غیرقانونی]» (DACA) در سال ۲۰۱۲ با ابتکار عمل باراک اوباما به تصویب رسید. طبق این فرمان مهاجرتی، برخی از کودکان مهاجر غیرقانونی مشمول معافیتی دو ساله و قابل تمدید از بازگشت به موطن اصلی خود و واجد شرایط برای دریافت اجازه کار می شوند.

شایان ذکر است که «جف سشنز» دادستان کل آمریکا روز سه شنبه در یک کنفرانس خبری با حضور خبرنگاران گفت که دونالد ترامپ به زودی طرح «داکا» را لغو خواهد کرد. وی همچنین اعلام کرد که لغو این طرح ۶ ماه پس از اعلام آن عملی می شود تا کنگره فرصت لازم را برای اتخاذ تدابیر مناسب در اختیار داشته باشد.

جف سشنز در ادامه افزود طرح «داکا» که ایده اوباما بود، اساساً با قانون آمریکا همخوانی ندارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار