کد خبر: ۴۹۱۸۷۱
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۹ 10 September 2017
وقتی از بهزاد نبوی درخواست کردیم که میزبان ما برای یک جلسه دوستانه و صمیمی باشد، او از این دیدار استقبال کرد و دو هفته پس از گفت‌وگوی اولیه در خصوص برگزاری این جلسه، میزبان ما در منزل خود شد و ما عصر یک روز خنک شهریوری مهمانش شدیم.

به گزارش ایسنا، فضای جلسه همانطور که برای ما قابل پیش‌بینی بود در یک فضای دوستانه برگزار شد. بهزاد با چای و شیرینی و خشکبار از ما استقبال کرد و اصرار ما برای کمک به او در پذیرایی بی‌نتیجه بود و خودش به دقت و با وسواس تمام از ما پذیرایی کرد.

بهزاد نبوی: افراد را بت نکنید/  بعضی عوام فریبی می‌کنند که دستاوردهایی برجام کجاست؟

وقتی درباره دلیل این دیدار سوال کرد به او گفتیم: بهزاد نبوی پس از سال‌های متمادی حضور در سیاست و دیدن فراز و فرود آن، تجربیات خوبی برای نسل جدیدی دارد که در حال ورود به عرصه سیاسیت هستند تا از راه و رسم درست سیاست‌ورزی بگوید. دوم این‌که در آشفته بازار سیاست ایران، بهزاد نبوی فردی است که بر اصول خود پایبند مانده و با هر بادی مسیرش را عوض نمی‌کند. به او گفتیم علاقه‌مندیم توصیه‌های پیر سیاست را بشنویم. وقتی به او گفتیم پیر، واکنش نشان داد و به برگزاری دادگاه سال 88 اشاره کرد که وکیلش را برکنار کرده بود بخاطر این‌که به دادگاه گفته بود به دلیل سن و سال نبوی، رعایتش را داشته باشید. البته وقتی به او گفتیم منظور ما از پیر، جهان دیده است سوء‌تفاهم ها حل شد.

بهزاد در جواب ما گفت که آن‌قدر افراد را بزرگ نکنید، بلکه دنبال تقویت کارهای جمعی باشید. افراد می‌آیند و می‌روند اما این فعالیت‌های جمعی است که می‌ماند.

او یکی از آسیب‌های سیاست ورزی در ایران را برجسته کردن افراد به جای جریان‌ها دانست و توصیه کرد که از افراد بت نسازید. خاطره‌ای از امام (ره) نقل کرد که وقتی فخرالدین حجازی در شعری  ایشان را مدح کرد، امام خطاب به او گفت که داشتم باور می‌کردم آن‌چه درباه من گفتی درست است.

نبوی پس از اشاره به فعالیت‌های سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی پیش از انحلال درباره فعالیت احزاب سیاسی می‌گوید: احزابی که پایگاه اجتماعی نداشته و اعضای آن به 200 نفر هم نمی‌رسد نباید ادعایی برای اداره کشور داشته باشد.

وی از فراگیر نبودن احزاب انتقاد می‌کند و اسم چند حزب معدود را می‌برد که فعالیت نسبتا خوبی دارند. او مجددا بر لزوم تقویت فعالیت احزاب و فاصله گرفتن از برجسته‌سازی افراد تاکید می‌کند.

وقتی از او درباره فعالیت‌های سیاسی این روزهایش سوال می‌پرسیم می‌گوید: طبق قانون جدید فعالیت احزاب کسانی که سابقه محکومیت داشته باشند، نمی‌توانند در قالب احزاب و تشکل‌های سیاسی فعالیت داشته باشند؛ بنابراین من هم فعالیت سیاسی ندارم اما در همین منزل خود دیدارها و جلسات دوستانه‌ای مانند جلسه همین امروز داریم که در محضر خدا برگزار می‌شود.

می‌گوید بیشتر وقتش را برای رسیدگی به فضای سبزی که در بالکن منزلش دارد می‌گذراند و به زندگی شخصی و خانوادگی خود مشغول است.

بهزاد نبوی: افراد را بت نکنید/  بعضی عوام فریبی می‌کنند که دستاوردهایی برجام کجاست؟

درباره نحوه بازداشتش در سال 88 که می‌پرسیم به وقایع آن روزها اشاره کرده و اظهار می‌کند: من فعالیتی در زمان انتخابات سال 88 نداشتم. پس از انتخابات یک روز عده‌ای در یکی از میادین نزدیک منزل ما تجمع کرده بودند که من و همسرم رفتیم ببینیم چه خبر است اما وقتی برگشتیم جلو در منزل بازداشت شدم.

از او می‌خواهیم با توجه به این‌که دولت دوازدهم در روزهای آغازین کار خود است، توصیه‌ای داشته باشد که بهزاد نبوی در پاسخ ما می‌گوید: دولت از من توصیه‌ای نخواسته است، وقتی ما اصرار می‌کنیم درباره لزوم فعالیت دولت برای جذب سرمایه صحبت می‌کند.

بهزاد نبوی اظهار داشت: « پس از پیروزی روحانی در سال ۹۲، نامه‌ای برای رئیس جمهور فرستادم و در ضمن تبریک به او، تاکید کردم که دولت باید تمام وقت خود را برای سیاست خارجی و اقتصاد بگذارد. در حال حاضر نیز مشکل کشور مسائل اقتصادی است و اقتصاد هم در گرو سیاست خارجی است. قبل از دولت روحانی، برخی مشعل‌های بزرگی به دست گرفتند و جنگل اقتصاد کشور را آتش زدند. کاری که روحانی کرد این بود که این مشعل‌ها را زمین گذاشت ولی هنوز این جنگل در حال سوختن است. سرمایه‌گذاری همچون آبی است که این آتش را خاموش می‌کند. اقتصاد کشور به سرمایه نیاز دارد ولی دولت فاقد سرمایه کافی است. بخش خصوصی داخلی هم یا سرمایه ندارد یا جرات سرمایه‌گذاری ندارد و اول باید یکی پیدا شود و خط شکنی کند تا سایرین هم وارد این مسیر شوند.

او ادامه می‌دهد: توافق برجام دستاورد خوب دولت اول روحانی بود. بعضی عوام فریبی می‌کنند که دستاوردهای برجام کجاست؟ در حالی‌که برجام فی نفسه کاری نمی‌کند بلکه جاده‌ای را آماده می‌کند تا در آن مسیر حرکت کنیم. ما قبل برجام هیچ ارتباط اقتصادی با دنیا نداشتنم اما الان تحریم‌ها رفع شده، امکان سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی و گشایش ‌اعتباری ایجاد شده، امکان داد و ستد با دنیا را داریم و کشتی های ما در بنادر سایر کشورها پهلو می گیرند. در واقع برجام راه را برای عادی شدن نه دوستانه و برادرانه شدن رابط ما با دنیا باز کرد و ما هم باید از این فرصت استفاده کنیم. 

پس از توافق برجام هیات‌های مختلفی نه از کشورهای آفریقایی بلکه از کشورهای دارای سرمایه به ایران آمدند اما با اجرای برخی اقدامات در خارج از مجموعه دولت، سرمایه‌گذران را فراری دادیم. 

اوباما می‌گفت که ما مشکلی برای ایران درست نکرده‌ایم اما سرمایه جایی می‌رود که امنیت باشد. با وجود مخالفت‌هایی که با دولت می‌شود، باید دولت بتواند امنیت سرمایه‌گذاری را در کشور تامین کند. گفته می‌شود باید سالی ۶۰ میلیارد دلار در کشور سرمایه‌گذاری کنیم تا میزان اشتغال در سطح فعلی حفظ شود. به دولت توصیه می‌کنم تمام تلاش خود را برای جذب سرمایه به کار ببندد مثل سرمایه گذاری که در بخش نفت انجام شد.»

وقتی ساعت ملاقات ما تمام می‌شود، بهزاد نبوی با روی گشاده و خوش ما را به سمت در خروجی هدایت می‌کند اما ما تا جلو در خروجی صحبت خود را با او ادامه می‌دهیم. وقتی از او می‌پرسم چه زمانی برای مصاحبه تفصیلی مجددا بیاییم گفت که سوالات را بفرست اما آن‌ها را به شکلی تنظیم کن که برای مصاحبه در سال آینده مناسب باشد.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار