سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در گفت و گو با «تابناک»؛
بار دیگر موضع توافق هسته ای ایران با کشورهای 5+1 در صدر اخبار سیاسی جهان قرار گرفت؛ از یک سو رئیس جمهور آمریکا، خواستار خروج از توافق است و شرط حضور را در مذاکره دوباره می داند و از سوی دیگر، کشورهای عضو این توافق، مخالف این اقدام آمریکایی ها هستند.
کد خبر: ۴۹۹۹۴۵
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۹ 26 September 2017
مذاکره تصمیم نظام بود، نه تصمیم دولت حسن و محمود!/ مسئول اعلام نظر درباره برجام با هیأت نظارت بر اجرای برجام است    این روزها برجام، مهم‌ترین د‌‌ستاورد‌‌ د‌‌ولت تد‌‌بیر و امید‌‌ د‌‌ر وضعیت نامناسبی است؛ از وضعیت تحریم‌ها گرفته تا لفاظی‌ها و تهد‌‌ید‌‌ات ترامپ که در سخنرانی خود در مقر سازمان ملل، خواستار خروج کشورش از این توافق شد.

به گزارش «تابناک»؛ بار دیگر موضع توافق هسته ای ایران با کشورهای 5+1 در صدر اخبار سیاسی جهان قرار گرفت؛ از یک سو رئیس جمهور آمریکا، خواستار خروج از توافق است و شرط حضور را در مذاکره دوباره می داند و از سوی دیگر، کشورهای عضو این توافق، مخالف این اقدام آمریکایی ها هستند.

موضوع خروج از برجام البته در درون کشور نیز مطرح و با واکنش های بسیاری روبه رو شده است. بسیاری از افراد سیاسی جریان اصولگرایی بر این باورند، برجام به ضرر ایران بوده و هر زمان که از این توافق خارج شود، به نفع ملت خواهد بود.

اما نکته این است که هیچ یک از صاحب نظران پرونده هسته ای ایران در این باره اظهار نظر نکرده و کسانی هم که در این باره صحبت کرده اند، اعتقاد دارند، باید این مسأله از راهکار دیپلماسی حل شود؛ بنابراین، اگر قرار است از برجام خارج شویم، باید هزینه آن را کشورهای دیگر پرداخت کنند.

سید حسین نقوی حسینی در گفت و گو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران برای حل پرونده هسته ای بین دو راهکار مقابله و مذاکره، گزینه دوم یعنی مذاکره را انتخاب کرد، و این انتخاب، انتخاب خود نظام بود و در واقع این انتخاب، انتخاب حسن و محمود نبود.

این نماینده مجلس گفت: وقتی نظام به این نتیجه رسید که مذاکره در این باره انجام شود، سال ها مذاکرات ادامه پیدا کرد و بعد از سال ها به هیچ توافقی نرسید، چون زیاده خواهی های طرف مقابل، مانع نتیجه بخشی بود و موانعی همیشه وجود داشته تا این مذاکرات طولانی شود و بیش از دوازده سال به طول انجامد.

وی همچنین ادامه داد: به هر حال در دولت یازدهم، مذاکرات به نتیجه رسید و توافقی به نام برجام منعقد شد. اعتقاد ما این است که توافق صورت گرفته اشکالاتی داشت؛ نخست اینکه توقعات طرف مقابل، بیش از اندازه رعایت و زیاد از حد به آن امتیاز داده شد و امتیاز کمتری گرفت. دوم آنکه چیزهایی که دادیم، نقد دادیم؛ اما هر آنچه قرار است بگیریم، نسیه کرده اند.

حسینی خاطرنشان ساخت: آژانس انرژی اتمی، هشت بار رسما اعلام کرد ایران به تعهدات خود عمل کرده است. اگر ببینیم طرف مقابل اراده ای در اجرا ندارد، هیأت نظارت باید تصمیم گیری کند. هیأت نظارت بر اجرای برجام، تنها جایگاهی است که می تواند در این باره اظهارنظر کند.

این هیأت باید اعلام کند، اجرای برجام در چه نقطه ای است. آیا ادامه آن به نفع مردم ایران است و یا به نفع ما نیست، این هیأت اگر اعلام نظر کند، دولت و مجلس نیز در این خصوص تصمیم گیری می کنند؛ اما اگر هیأت نظارت اعتقاد دارد که همچنان ایران باید پایبند به اجرا باشد، باید همان را ادامه دهیم و به طرف مقابل فشار بیاوریم تا به تعهدات خود عمل کند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در پایان یادآور شد: ما با امریکا توافق نکرده ایم. ما با 5+1 توافق کرده ایم و تنها یک کشور از این شش کشور آمریکاست و اکنون نیز این کشور است که یاغی گری می کند و چک خود را نقد نمی کند؛ بنابراین، باید تلاش دیپلماتیک خود را در این باره انجام دهیم تا طرف به تعهدات خود پایبند شود.

این نماینده مجلس در پایان گفت: در صورتی که هیأت نظارت بر اجرای برجام اعلام کند، ادامه این توافق به نفع ما نیست، ما سناریوی لازم برای توقف برجام را داریم، ولی با این حال، اعتقاد ما این است که هزینه این توقف نباید بر ایران تحمیل شود. آمریکایی ها اعتقاد دارند که برجام متوقف شود، ولی با هزینه ایران، ولی ما هزینه این توقف را نخواهیم پرداخت و اگر می خواهند خودشان برجام را متوقف کنند، باید هزینه های آن را نیز بپردازند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار