در مراحل اولیه انتخابات، ترامپ رقبای خود را مسخره می‌کرد که ادلسون در قبال پرداخت پول درخواست‌هایی خواهد داشت. ترامپ از جمله در اکتبر 2015 در توئیتی در این باره مدعی شد: «ادلسون به دنبال این است که به روبیو کلی پول بدهد، زیرا احساس می‌کند که می‌تواند به خوبی از وی یک آلت دست بسازد.»
کد خبر: ۵۰۲۵۳۶
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۵ 03 October 2017
سخنان ترامپ علیه برجام در مجمع عمومی سازمان ملل، کمتر کسی را متعجب کرد. در واقع ترامپ از اولین روزهای نامزدی برای ریاست جمهوری آمریکا منظم به برجام حمله کرده است. ولی با توجه به در پیش بودن مهلت پانزده اکتبر برای اعلام پایبندی ایران به برجام و ادامه پایبندی آمریکا به تعهدات خود، نگرانی فزاینده‌ای در خصوص خروج آمریکا از برجام شکل گرفته است.

به گزارش «تابناک»؛ ترامپ در حالی این راه را در پیش گرفته که برآورد نهادهای اطلاعاتی و نظامی آمریکا و همچنین گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای از پایبندی ایران به تعهدات خود حکایت دارد. همچنین خروج از برجام بعید است، سبب تمایل ایران به مذاکره بر سر نگرانی‌های آمریکا یعنی برنامه موشکی ایران و حمایت ایران از حزب‌الله و متحدان خود در یمن شود.

ترامپ در این مسیر قرار گرفته است تا به یکی از وعده‌های انتخاباتی خود جامه عمل بپوشاند و بخش دیگری از میراث باراک اوباما را از بین ببرد.


سه میلیاردر یهودی که سیاست ضد ایرانی ترامپ را می نویسند

الی کلیفتون که به طور ویژه بر پرداخت‌های مالی در حوزه سیاسی آمریکا تحقیق می‌کند، در مطلبی برای لوبلاگ نوشته است" مروری بر اظهارات و فعالیت‌های برخی افراد کلیدی در کمک مالی به کارزار تبلیغات ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری، نشان می‌دهد که چرا ترامپ تا این حد در حمله به برجام جدی است. تعدادی از این افراد که در حمایت مالی از تبلیغات ترامپ و همچنین در پرداخت هزینه‌های حقوقی پرونده‌های ترامپ و پسرش نقش مهمی دارند، سابقه قابل توجهی در طرفداری از اقدامات افراطی و حتی حمله هسته‌ای به ایران دارند.

برای مثال، میلیاردری به نام برنارد مارکوس را در نظر بگیرید. او از جمله کمک‌کنندگانی است که از طریق یک حساب مربوط به جمهوری‌خواهان هزینه‌های وکلای ترامپ و پسرش در پرونده دخالت روسیه در انتخابات آمریکا را پرداخت کرده است. او که به همراه پنج تن دیگر، اصلی‌ترین تأمین‌کنندگان این هزینه‌های هستند، 101700 دلار برای این کار پرداخت کرده است.


سه میلیاردر یهودی که سیاست ضد ایرانی ترامپ را می نویسند

مارکوس همچنین یکی از مخالفان صریح برجام بوده و در سال 2015 در مصاحبه با شبکه فاکس، اظهار داشت: «وقتی با شیطان معامله می‌کنی، با مشکلی بزرگ مواجه می‌شوی و من فکر می‌کنم ایران شیطان است.»

وی در ادامه افزود: برجام یک معاهده است و تا جایی که من می‌دانم، معاهده‌ای بسیار مرگبار است و چون معاهده است، کنگره باید در یک جلسه عمومی درباره آن رأی‌گیری کند.

با این اوصاف، مارکوس باید از هزینه کردن پولش برای تقویت گروه‌های مخالف مذاکرات هسته‌ای خوشحال باشد. در سال 2015، بنیاد وابسته به وی، یک میلیون دلار به یکی از شاخه‌های آیپک به نام بنیاد آمریکایی- اسرائیلی آموزش، سه و نیم میلیون دلار به بنیاد حمایت از دموکراسی‌ها (FDD)، هفتاد و پنج هزار دلار به Israel Emergency Alliance، 250 هزار دلار به The Israel Project، 350هزار دلار به مؤسسه یهودی برای امور امنیت ملی (JINSA) و 250هزار دلار به سازمان صهیونیستی اسرائیل (ZOA) کمک کرده که همه این مؤسسات و گروه‌ها مخالف برجام هستند.

شلدون ادلسون: مارکوس ولخرج‌ترین مخالف برجام نیست. شلدون ادلسون، میلیارد کازینودار به همراه همسرش میریام، بزرگترین حامی مالی کارزار انتخاباتی ترامپ بودند و برای این کار 35 میلیون دلار هزینه کرده‌اند.

در مراحل اولیه انتخابات، ترامپ رقبای خود را مسخره می‌کرد که ادلسون در ازای پرداخت پول درخواست‌هایی خواهد داشت. ترامپ به خصوص به مارکو روبیو سناتور جمهوری‌خواه فلوریدا و از نامزدهای اولیه جمهوری‌خواهان برای ریاست‌جمهوری کنایه می‌زد که سعی داشت حمایت ادلسون را جذب کند. ترامپ از جمله در اکتبر 2015 در توئیتی در این باره مدعی شد: «ادلسون به دنبال این است که به روبیو کلی پول بدهد، زیرا احساس می‌کند که می‌تواند به خوبی از وی یک الت دست بسازد، موافقم!»

ترامپ از استفاده‌ای را که ادلسون قصد داشت، از روبیو بکند، چیزی نمی گوید، ولی نیوت گینگریچ، رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا، در سال 2012 اظهار داشت: مهم‌ترین مسأله برای ادلسون، حمایت بی قید و شرط از اسرائیل و به ویژه دولت دست راستی حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهوست.

وقتی که نتانیاهو در سال 2015 و بر خلاف میل رئیس جمهور وقت آمریکا در کنگره علیه توافق هسته‌ای با ایران سخنرانی کرد، شلدون ادلسون، یکی از مهمانان افتخاری کنگره بود.

ادلسون همانند مارکوس و پل سینگر در پرداخت پول به مخالفان برجام دست و دلباز بوده است. وی در سال 2011، حداقل 1.5 میلیون دلار به بنیاد حمایت از دموکراسی‌ها داده است. در سال 2015 نیز، وی 400هزار دلار به اتحادیه مسیحی برای اسرائیل (CUFI) پرداخت کرده، پنجاه هزار دلار به مرکز آزادی دیوید هورویتز، صدهزار دلار اعانه برای حقیقت خاورمیانه (EMET)، 7.45 میلیون یورو به شورای آمریکایی اسرائیلی(Israeli American Council)، 250هزار دلار به مؤسسه یهودی برای امور امنیت ملی (JINSA)، 1.47 میلیون دلار به شبکه ارزش‌های جهانی یهودی شمولی باتیچ و یک میلیون دلار به ZOA کمک کرده است که همگی از مخالفان برجام هستند.

ادلسون البته از بیان نسخه‌ای که برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران توصیه می‌کند نیز ابایی ندارد. وی در سخنرانی در مدرسه مذهبی یهودیان در سال 2013، اظهار داشت: طرف آمریکایی باید به عنوان یک تاکتیک مذاکراتی یک سلاح هسته‌ای به سوی ایران شلیک کند.

سه میلیاردر یهودی که سیاست ضد ایرانی ترامپ را می نویسند

پل سینگر: هرچند سینگر در آغاز از مخالفان نامزدی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری بود، این میلیاردر یهودی نیز بعدها سر کیسه را شل کرد و یک میلیون دلار برای هزینه‌های کمیته سوگند ریاست جمهوری ترامپ پرداخت.

بنا به گزارش پولتیکو، وی در جلسه اصلی‌ترین حامیان مالی ترامپ در ماه ژوئن نیز حاضر بوده و همزمان تأمین مالی تعدادی از گروه‌های مخالف برجام را بر عهده داشته است.

بنیاد متعلق به پل سینگر در سال 2015، دو میلیون دلار به یکی از شاخه‌های آیپک به نام بنیاد آمریکایی ـ اسرائیلی آموزش، 150 هزار دلار به Israel Emergency Alliance، و 118982 دلار به مؤسسه یهودی برای امور امنیت ملی (JINSA) کمک کرده است. سوابق مربوط به سال 2011 نشان می‌دهد که سینگر 3.6 میلیون دلار نیز به بنیاد حمایت از دموکراسی‌ها(FDD) پرداخت کرده که اصلی‌ترین اندیشکده مخالف برجام است.

دور برگردان ترامپ

ترامپ در دسامبر 2015 در جلسه خود با اتحادیه یهودیان جمهوری‌خواه که ادلسون، سینگر و مارکوس از جمله اعضای آن هستند، اظهار داشت: «شما قرار نیست از من حمایت کنید، چون من پول شما را نمی‌خواهم. شما قصد دارید سیاستمداران را به کنترل خود درآورید؛ خوب؛ من حتما خواستار حمایت شما هستم، ولی من پول شما را نمی‌خواهم».

ولی وی فورا از حرف خود کوتاه آمد و همین که نامزدی وی از سوی جمهوری‌خواهان قطعی شد، حمایت این گروه را هم کسب کرد.

مارکوس، ادلسون و سینگر اولین حامیان مالی نیستند که همان گونه که ترامپ اعتراف کرده، در ازای پولی که هزینه می‌کنند، درخواست‌هایی دارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار