سد چپرآباد اشنویه، کانال انتقال آب جلدیان و سد مخزنی سیلوه در پیرانشهر، از جمله سدهای آذربایجان غربی هستند که با آماده سازی و تکمیل آنان، بخشی از امید دریاچه ارومیه برای نجان جان خویش، تحقق خواهد یافت.
کد خبر: ۵۰۲۹۸۴
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۸ 04 October 2017

به گزارش تابناک آذربایجان غربی؛ طی بازدید خبرنگاران از سدهای در دست ساخت جنوب آذربایجان غربی، که از سوی شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی صورت گرفت، موقعیت و اهداف پروژه ها در معرض دید قرار گرفته و توضیحات لازمه برای اصحاب رسانه داده شد.
سد مخزنی اشنویه، سفر نخست تور خبری بود؛ این سد در جنوب استان در فاصله حدودا به طول جغرافیایی 45/8 شرقی و عرض جغرافیایی 36/58 شمالی در دست اجرا می باشد؛ هدف از اجرا شد اشنویه، این سد خاکی با هسته رسی به جهت تامین آب زیست محیطی دریاچه ارومیه و تامین آب شرب شهرهای نقده، اشنویه و نالوس و در مرحله دوم تامین آب اراضی حق آب بر کانی رش به میزان یک هزار و 53 هکتار است.
سعید تقی پور، مجری طرح سد چپرآباد، در جمع خبرنگاران با بیان مشخصات قراردادی این پروژه گفت: مبلغ قرارداد آن، 252 میلیارد و 339 میلیون ریال می باشد که از تاریخ بیستم شهریور 90 آغاز و فاز نخست پروژه در همان روز سال 92 خاتمه یافته بود.
وی افزود: نوع سد، خاکی با هسته رسی قائم است؛ موقعیت تونل انحراف، جناح راست بدنه سد بوده و تراز کف ورودی (ارتفاع از سطح دریا) یک هزار و 464 متر مربع، تراز ناج فرازبند 1471.7 متر مربع، تراز نرمال 1490.30 و تراز ماکزیمم 1491.50 متر مربع می باشد.
تقی پور در پایان به پیشرف فیزیکی سد مخزنی اشنویه اشاره و اظهار کرد: پیشرفت فیزیکی کلی طرح تا انتهای شهریور 96 برابر با 93.37 در صد می باشد.
قاسم بهنام، مجری طرح کانال انتقال آب جلدیان، شبکه جلدیان و سروکانی و سد مخزنی سیلوه شهرستان پیرانشهر در بازدید میدانی خبرنگاران گفت: 95 میلیون متر مکعب آب از سد سیلوه به دریاچه ارومیه، انتقال خواهد یافت.
وی با بیان این که مسیر کانال از خروجی تونل جلدیان پایین دست سد سیلوه به طرف مخزن سد چپرآباد در مجاورت روستاهای قبه، کولیچ، جلدیان و صوفیان است عنوان کرد: تامین آب کشاورزی بخشی از اراضی دشت جلدیان و سروکانی به مساحت حدود دو هزار و 606 هکتار، هدف این طرح می باشد.
باتوجه به بازدیدهای صورت گرفته، دریافتیم که علاوه بر انتقال 95 میلیون متر مکعبی آب به دریاچه، تولید برق در نیروگاه جلدیان با هد خالص 45 متر و ظرفیت نصب 3.5 مگاوات از دیگر اهداف ساخت سد مخزنی سیلوه است.
میانگین بارندگی سالانه منطقه طرح، بالغ بر 650 میلی متر است؛ میانگین تعداد روزهای یخبندان در محدوده طرح، حدود 94 روز در سال بوده و دوره یخبندان از اوایل آبان ماه شروع و تا اوایل فروردین ماه ادامه دارد.
باتوجه به گفت و گوهای صورت گرفته به مجری طرح، بر اساس گزارش هواشناسی حداقل بارندگی ماهانه در محدوده طرح، در ماه های مرداد و شهریور، و حداکثر آن در ماه های بهمن و اسفند می باشد.
گفتنی است که این سد در 12 کیلومتری پیرانشهر- 2/5 کیلومتری روستای سیلوه قرار داشته و لاوین (سرچشمه اصلی رودخانه کلاس) نام رودخانه قرار گرفته در این سد است.
همچنین توسعه بخشی از اراضی دشت پیرانشهر به وسعت چهار هزار و 680 هکتار، تامین آب آشامیدنی پیرانشهر در افق توسعه به میزان 17/9 mcm در سال، توسعه اراضی دشت جلدیان و سروکانی با تونل جلدیان به وسعت دو هزار 600 هکتار، انتقال آب به دریاچه ارومیه از طریق کانال جلدیان و سد چپرآباد به میزان 95 mcm در سال، جاذبه های توریسی در منطقه و تولید برق 13/2 گیگا وات ساعت در سال، از اهداف مهم و اساسی این طرح می باشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار