مدیرعامل بانک خاورمیانه در کنفرانسی در سوئیس اعلام کرد:
مدیرعامل یک بانک خصوصی پیش بینی کرده که طی 6 سال آینده، نیمی از بانک‌های ایرانی منحل یا در بانک‌های بزرگتر، ادغام خواهند شد. پول نیوز با بررسی تحقیق‌های دانشگاهی، اعتبار این نظریه را مورد بررسی قرار داده است.
کد خبر: ۵۰۳۵۴۰
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۹ 04 October 2017
مدیرعامل بانک خصوصی خاورمیانه با شرکت در همایش دو روزه اقتصادی ایران و اروپا در زوریخ سوئیس، مطالب مهمی در مورد بانک های ایرانی بیان کرد.

به گزارش پول نیوز، پرویز عقیلی کرمانی در این کنفرانس گفته است: تعداد زیادی از بانک‌های ایران یعنی حداقل نصفی از آنها باید طی 6 سال آینده متوقف یا ادغام شوند به این دلیل که طی سال‌های گذشته با ارائه وام‌های بد، این بانک‌ها نیاز به به روزرسانی دارند.

بر اساس آنچه فارس به نقل از رویترز منتشر کرده، عقیلی همچنین ادامه داده که «چندین برنامه برای اینکه صنعت بانکداری ایران را با استانداردهای (بازل3) جهانی مطابقت بدهیم، انجام داده‌ایم.»

مدیرعامل بانک خاورمیانه در این کنفرانس اعلام کرد که برای بهبود این ترازنامه مالی، حداقل سه سال زمان لازم است.

وی همچنین با ارائه شاخص‌هایی اعلام کرد که چرا برخی بانک‌ها در ایران نیاز هست که فعالیت‌شان یا با دیگر بانک‌ها ادغام شوند.

عقیلی که در نشستی با حضور بیش از 200 نفر ار کارشناسان و مقامات بانکی اروپایی و ایرانی صحبت می‌کرد، گفت: طی این دوره شش ساله از 35 بانکی که در کشور وجود دارد تقریباً 13 بانک باید باقی بمانند.

به اعتقاد عقیلی، دولت باید این جسارت را به خرج دهد که اگر بانکی لازم است بسته شود، آن را ببندد و مهم نباشد که کسی خوشش می‌آید یا نمی‌آید، چرا که این بانک‌ها وضعیت قابل قبولی ندارند. بانک‌های ایرانی در حال حاضر با استانداردهای بین‌المللی بازل مطابقت ندارد.

به گزارش پول نیوز، در بعضی موارد، ادغام‌ها رایج‌ترین روش افزایش کارایی نهادهای مالی هستند.

سعید عیسی‌زاده، دانشیار گروه اقتصاد و مریم مظهری آوا، کارشناس ارشد اقتصاد دانشگاه بوعلی همدان در پژوهشی با عنوان «اثر کارایی مدیریتی در کاهش هزینه‌ها بعد از ادغام بانک‌ها در ایران» نوشته اند که تحقیقات نشان می‌دهند وجود صرفه‌های مقیاس و کارایی مدیریتی از مهمترین دلایل کاهش هزینه‌های بانک هاست.

نتایج برآورد مدل در این تحقیق، نشان می دهد که ادغام فرضی بین دو بانک تجارت و ملت، به‌دلیل وجود کارایی مدیریتی باعث کاهش هزینه می‌شوند. ادغام این دو بانک، می‌تواند از طریق انتقال کارایی مدیریتی سبب کاهش هزینه‌های بانک ادغامی شود.

امیررضا سوری و احمد تشکینی، دکترای اقتصاد و اعضای هیئت علمی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی و همچنین محمدرضا سعادت، کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی و عضو هیئت علمی این موسسه در پژوهشی با عنوان «بررسی تاثیر گسترش فضای رقابتی، ادغام بانک های رقیب و گسترش بانکداری الکترونیک بر کارایی بازار پولی در ایران» نیز در مدل های فرضی، برخی بانک های کارآ و ناکارآ را با یکدیگر ادغام کردند. نتایج مدل نشان داده که کارایی بانکِ حاصل از ادغام، افزایش یافته است.
منبع: پول نیوز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار