پیمانه اقتصادی؛
این پیمانه تیترهایی همچون در تجارت با روسیه از برنامه تعیین شده عقب‌ مانده‌ایم، ایران ۳۰ هزار تن برنج از هند خریداری می‌کند، ثبات قیمت نفت با تعادل نسبی میان عرضه و تقاضا، قیمت طلا در آستانه معرفی رئیس جدید فدرال رزرو افزایش یافت، ترامپ پاول را جایگزین یلین در فدرال رزرو میکند، گرانی هزار تومانی سکه طرح قدیم، سهام آسیایی بالا رفت و تاثیر ۶۰۰ پوندی برگزیت بر جیب مردم بریتانیا را در بر دارد.
کد خبر: ۵۱۸۸۱۴
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۲ 03 November 2017
فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه در خصوص حذف دلار در مبادلات تجاری به تیتر یک بخش خبری اقتصادی خبرگزاری Russia Today تبدیل شد.                                                   
به گزارش تابناک اقصادی به نقل از Russia Today، رهبر معظم انقلاب اسلامی اذعان داشته اند که بهترین راه برای مقابله با تحریم های آمریکا علیه ایران و روسیه، تلاش مشترک این دو کشور برای حذف دلار در مبادلات تجاری دو جانبه است.

شمارش معکوس برای مرگ سلطه ی دلار پس از سخنان رهبر انقلاب

این خبرگزاری به نقل از رهبر انقلاب اسلامی ایران در دیدار با ولادیمیر پوتین بیان میدارد که " بدون توجه به تبلیغات منفی دشمنان برای تضعیف روابط کشورها، میتوانیم تحریمهای آمریکاییها را با روشهایی از جمله حذف دلار و جایگزین کردن پول ملی در معاملات اقتصادیِ دو یا چندجانبه، بیاثر و آمریکا را منزوی کنیم".

بر اساس بیانات رهبر انقلاب، ارتباطات تجاری میان ایران و روسیه هنوزجای زیادی برای پیشرفت دارد. " در زمینه ی حمل ونقل، استفاده از محور مهم بندر چابهار تا بندر سنپطرزبورگ، و دیگر عرصه های اقتصادی میتوانیم همکاری گستردهتری داشته باشیم". 

در جریان ملاقات یک ساعت و ربعه ی ولادیمیر پوتین با رهبر انقلاب اسلامی، رییس جمهور روسیه بیان داشته است که روسیه ایران را " شریکی استراتژیک و همسایه ای بزرگ میداند و ما از هر زمینه و فرصتی برای گسترش و تحکیم همه جانبه ی روابط استفاده میکنیم". 

همچنین، رییس جمهور روسیه  در تایید فرمایشات رهبری گفته است که آمریکا قصد دارد در تمامی مسائل دنیا و منطقه دخالت کند و چنین کاری را اغلب با نادیده گرفتن منافع هم پیمانان خود انجام می دهد. افزون براین، ولادیمیر پوتین بیان داشته است که از سال ۲۰۱۴ "ما منابع مالی خود را به پیشرفت علمی و تکنولوژیک اختصاص داده ایم و رشد چشمگیری را در زمینه ی بیوتکنولوژی، فناوری اطلاعات، کشاورزی و هوافضا شاهد بوده ایم. علیرغم نگرانی های ابتدایی، اکنون به این نتیجه رسیده ایم که هر آنچه را که تصمیم بگیریم می توانیم انجام دهیم".

این در حالی است که در ابتدای سال 2017 میلادی، دولت چین تصمیم خود را مبنی بر انعقاد قرارداد آتی نفت خام به یوان و قابل تبدیل به طلا اعلام نمود. این تصمیم اهداف گسترده ی دولت چین مبنی بر استفاده از ارز ملّی را در مبادلات بازرگانی بین المللی تحقق خواهد بخشید. به موجب این قراردادها، این امکان برای شرکای تجاری چین وجود خواهد داشت تا یوان را بدون نیاز به تبدیل به دلار یا نگهداری یوان تحت دارایی های چینی به طلا تبدیل کنند. بنابراین،  این قرارداد جدید به صادرکنندگان نفت خام از جمله روسیه، ایران، و ونزوئلا اجازه می دهد تا با تجارت نفت به وسیله ی یوان، تحریم های ایالات متحده آمریکا را دور بزنند.

افزون بر این، کشورهای چین و روسیه قصد دارند تا دلار را از مبادلات آتی تجاری خود حذف کنند. تحلیلگران بر این باورند که به موجب این اقدام ارزش دلار در یک دهه ی آینده افول کرده و آمریکا را وارد چالش های عمیق اقتصادی و سیاسی خواهد کرد . این امر منجر به پایان سلطه ی دلار در عرصه ی اقتصاد جهانی خواهد شد. همچنین، این امکان وجود دارد که نهادهای مالی بین المللی، سایر ارزهای معتبر بین المللی را در کنار دلار به رسمیت بشناسند. علاوه بر این، کاهش ارزش دلار به معنی کاهش توان اقتصادی آمریکا در برابر اروپا و در نتیجه هزینه ی بیشتر این کشور در مبادلات خود با این اتحادیه خواهد بود. افزایش مشکلات اقتصادی اینچنینی، بازیگری آمریکا را برای اعمال تحریم علیه کشورهای مختلف به شدت کاهش خواهد داد. همچنین، پیش بینی می شود که آمریکا برای مقابله با آثار سوء حذف دلار از مبادلات تجاری بین المللی و تامین مالی خود، چشم به دلارهای نفتی عربستان سعودی و فروش تسلیحات به این کشور خواهد دوخت. با آغاز شمارش معکوس برای حذف انحصار دلار در بازارهای جهانی، جهان ممکن است شاهد ظهور نهادهای پولی و مالی جدید بین المللی باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار