قائم‌مقام انجمن سواد رسانه‌ای ایران بابیان اینکه بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته نمره سواد رسانه‌ای مردم ایران ۱۲ از ۱۰۰ است گفت: نمره مردم استان فارس در حوزه سواد رسانه‌ای از میانگین کشوری پایین‌تر است و این‌یک زنگ خطر برای مسؤولان آموزشی و فرهنگ محسوب می‌شود.
کد خبر: ۵۱۹۹۳۰
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۳ 05 November 2017
تابناک فارس به نقل از فارس:سجاد خسروانیان اظهار داشت: داشتن آگاهی کامل در خصوص استفاده از رسانه‌ها، برخورد منتقدانه با محتوای رسانه‌ها، تحلیل زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی محیط رسانه و جانب‌داری از رسانه و استفاده از آن برای تغییرات اجتماعی جزو مراحل و مهارت‌های سواد رسانه‌ای است که هر فرد باید این مهارت‌ها را به‌خوبی کسب کند.

وی به موضوع شایعات و تهمت‌های بی‌پایه و اساس در رسانه‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: با گسترش شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی هرروز شاهد انتشار پیام‌های بدون منبع هستیم که گاهی برخی از این پیام‌ها دروغ است و امنیت ملی کشور را هدف قرار می‌دهد، لذا در این شرایط، توجه به بحث افزایش سواد رسانه‌ای یک اصل مهم تلقی می‌شود که باید مدنظر تمامی بخش‌های جامعه قرار گیرد.

قائم‌مقام انجمن سواد رسانه‌ای ایران بابیان اینکه اگر افکار عمومی سواد رسانه‌ای را فرانگیرند امپریالیسم خبری ایجاد می‌شود، تأکید کرد: باید مسئله مهارت‌های پردازش اطلـاعات جدید و بازیافت اطلـاعات ذخیره‌شده و تجهیز مخاطبین به ابزار درک و پردازش پیام‌ها و اطلـاعات رسانه‌ای جدی گرفته شود.

خسروانیان گفت: افزایش سواد رسانه‌ای به معنای رسانه هراسی نیست بلکه استفاده هوشمند و برنامه‌ریزی‌شده از رسانه است و به‌طورقطع اگر خطرات استفاده نادرست از رسانه‌ها و به‌خصوص شبکه‌های اجتماعی برای مردم تبیین شود قطعاً آنان در جهت کسب مهارت‌های سواد رسانه‌ای گام برمی‌دارند.

وی ادامه داد: به‌عنوان‌مثال یکی از موضوعاتی که مردم به دلیل نداشتن سواد رسانه‌ای نسبت به آن بی‌توجه هستند بحث رده‌بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای است که مشاهده می‌کنیم برخی خانواده‌ها، بازی‌های مخصوص رده‌بندی سنی بالای 20 سال را در اختیار کودکان پنج یا 6 ساله خود قرار می‌دهد که این اقدام اثرات جبران‌ناپذیری را به دنبال دارد.

قائم‌مقام انجمن سواد رسانه‌ای ایران همچنین به اهداف تأسیس این انجمن اشاره کرد و گفت: این انجمن با حضور جمعی از پیشکسوتان و متخصصان حوزه سواد رسانه‌ای راه‌اندازی شده و به دنبال آن است تا توانایی افراد جامعه را در مواجهه با رسانه‌ها و پیام‌های رسانه‌ای افزایش دهد تا در برابر پیام‌های رسانه‌ای واکنشی فعالانه، هوشیارانه و نقادانه داشته باشند.

خسروانیان در پاسخ به این سؤال که برنامه انجمن سواد رسانه‌ای ایران در استان فارس چیست؟ اظهار کرد: استان فارس وضعیت مطلوبی به لحاظ نمره سواد رسانه‌ای ندارد و با یک شرایط بحرانی در این استان مواجه هستیم.

وی ادامه داد: تأسیس شعب انجمن سواد رسانه‌ای ایران در استان‌های کشور در دستور کار هیئت‌مدیره انجمن قرار دارد و به‌زودی شاهد راه‌اندازی دفتر این انجمن در شیراز خواهیم بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار