در روزهای اخیر، هر که اعتباری دارد، از هزینه کردن آن برای کمک به مردم کرمانشاه دریغ نکرده است؛ کمک هایی که گاه از سوی هنرمندان، ورزشکاران و حتی برخی چهره های سرشناس سیاسی جمع آوری شده و در نوع خود در تاریخ پرحادثه کشور بی نظیرند و رکوردی تازه به ثبت رسانده اند.
کد خبر: ۵۲۹۵۳۴
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۱ 25 November 2017

هر کس زور زیادی دارد، بودجه بیشتری می گیردوقوع زلزله در غرب کشور و سیل کمک های مردمی برای حمایت از مردم دردمند این مناطق ـ که بیش از هر کس دیگری، شاید نیاز به کمک داشته باشند ـ باعث شده است تا همه توجهات به این سمت متمرکز شود.

به گزارش «تابناک»؛ در روزهای اخیر، هر که اعتباری دارد، از هزینه کردن آن برای کمک به مردم کرمانشاه دریغ نکرده است؛ کمک هایی که گاه از سوی هنرمندان، ورزشکاران و حتی برخی چهره های سرشناس سیاسی جمع آوری شده و در نوع خود در تاریخ پرحادثه کشور بی نظیرند و رکوردی تازه به ثبت رسانده اند.

اما این کمک کردن ها و ورود چهره های سرشناس برای کمک به زلزله زدگان، برخی زخم های کهنه را هم باز کرده است و این نگرانی وجود دارد که این کمک ها به مقصد نرسد. شاید در نگاه اول، این نوع نگرش به نظر بسیار بدبینانه باشد، ولی با مرور اتفاقات گذشته، به نمونه های بسیاری از این موارد برخواهیم خورد؛ از جمع آوری کمک برای ساخت هنرستان موسیقی در بم، تا ساخت فرهنگسرا در مناطق زلزله زده بم، نمونه هایی از این دست اقدامات هنرمندان است که با وجود کمک های فراوان مردم، هرگز به نتیجه مشخصی نرسیدند!

اما ماجرای ورزقان و ساخت فرهنگسرا در این شهر، ماجراهای بسیاری دارد که در زمان خود با حاشیه های بسیاری همراه شد، به گونه ای که در دوره ای نیز باعث جدل میان نماینده این شهر با هنرمند معروف سینما شد؛ هر چند در آن زمان، همه حق را به پرستویی دادند، آثار این جدل همچنان بر خرابه های ساختمان نیمه کاره و ستون های زنگ زده فرهنگسرای ورزقان نمایان است.

اما ماجرای این فرهنگسرا از این قرار بود: ستاد کمک‌رسانی سینماگران به زلزله‌زدگان آذربایجان شرقی مردادماه ۱۳۹۱ اقدام به جمع‌آوری کمک کردند؛ کاری که به واسطه همزمانی با حضور برخی سینماگران در برنامه‌ای دولتی با نقدهای نیز همراه شد و در دو روز گردهمایی مقابل سینمای آزادی تهران، مبالغ قابل توجهی جمع آوری شد.



آن زمان مقرر شد با افتتاح حسابی با سه امضا‌ی پرستویی، میرکریمی و تبریزی، موقعیت این کمک‌ها در این حساب تا زمان مشخص شدن محل هزینه کرد برای مردم آذربایجان شرقی، محفوظ بماند، تا اینکه سرانجام قرار بر این شد، این کمک‌ها صرف ساخت یک خانه فرهنگ در مناطق زلزله زده شود.

پس از این تصمیمات، هنرمندان سفرهایی نیز به مناطق زلزله زده داشتند که رسانه‌ای شد؛ اما سرانجام مشخص نشد که برنامه هنرمندان به کجا رسید تا اینکه عباس فلاحی باباجان، نماینده وقت مردم هریس و اهر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با یک وب‌سایت محلی، اتهاماتی را متوجه شخص پرویز پرستویی درباره کمک‌های جمع‌آوری شده کرد که البته بلافاصله در سایت‌های دارای مخاطب ملی بازتاب یافت.

پرستویی نیز در یادداشتی در شرق، پاسخ این نماینده مجلس را به تفضیل داد که ‌نکات جالبی داشت و این تعبیر را به وجود می‌آورد که این نماینده مجلس در پی آن بوده تا در این پروژه ورود کند و چون هنرمندان، قصد انجام مستقل این پروژه را داشته‌اند و این نماینده را وارد بازی‌شان نکرده‌اند، منجر به این مصاحبه‌ شده است؛ موضوعی که پرستویی در گفت‌و‌گو با «تابناک» بر آن تأکید می‌ورزد و البته نماینده مردم هریس، سخنان دیگری می‌گوید.

در آن زمان، فلاحی در بخشی از گفت و وی خود با تابناک اظهار داشت: بحث اصلی این است که چرا این پول‌ها تاکنون در حساب آقایان ‌یا در هر جایی مانده؟ این غیرموجه است و نباید در حساب کسی می‌ماند و هیچ سازمانی نیز نمی‌توانست تا به حال این میزان پول را نگه دارد. بحث دیگر، وظیفه نظارتی من است. حال ایشان می‌گوید من فلاح را ندیدم، ما قبولش داریم، من هم کاری با ایشان نداشتم که ببینم، ولی این کار را باید انجام دهم تا این پول را برای مردمی که در سرما در کانکس زندگی می‌کنند، هزینه کنند.

فلاحی به کمک‌های جمع شده توسط دیگر قشرها نیز اشاره کرد و گفت: ‌پول‌های دیگری نیز توسط اشخاص دیگری جمع شده که منتظرم ببینم کجا هزینه می‌کنند؟ من اخبار و اطلاعاتی دارم که سازمان‌ها و نهادهای دیگر، ‌پول‌هایی را که حتی برای مساجد تخصیص یافته شده بود، در بخش‌های دیگر هزینه کرده‌اند. من فعلا نام یکی از سازمان‌ها را فاش نمی‌کنم. می‌خواهیم این آقایان سر عقل بیایند و این پول میلیاردی را که جای دیگر هزینه کردند، به سازمان جدیدی که کارش را برای ساخت مساجد در منطقه آغاز کرده، برگردانند. مردم ما صدای فریادشان درنمی‌آید، ولی توقع داریم افراد، سازمان یا افراد حقیقی و حقوقی که دینی بر گردنشان است، بیایند و تحویل بدهند تا در اختیار عموم مردم قرار بگیرد.

اما پرستویی در آن زمان با رد تماس نماینده در بخشی از گفت وگوی خود با تابناک گفته بود: ایشان هم گفتند یا ما را در جلساتتان دعوت کنید یا شما بیایید مجلس. گفتم اگر لازم شد به شما خبر می‌دهیم، چون من نه ضدنظامم، نه ضددولتم، ولی ‌این کار را خودجوش انجام دادیم، چون همیشه معتقدیم باید باری از دوش دولت برداریم و بیاییم وسط و از مردم کمک بگیریم و با توجه به موقعیتی که داریم و مردم هم به ما لطف دارند و کمک می‌کنند، یک کاری بکنیم، باقیات صالحات. دولت، خانه و مدرسه می‌سازد، ما هم کار فرهنگی (ساخت خانه فرهنگ) بکنیم که به سهم خودمان ادای دین کرده باشیم.

اکنون پس از گذشت نزدیک به پنج سال و با وقوع زلزله کرمانشاه، تابناک این موضوع را پیگیری کرده و در مصاحبه با نماینده سابق و فعلی ورزقان، بار دیگر به موضوع فرهنگسرای ورزقان پرداخت، اما متأسفانه پیگیری ها نشان می دهد، کار در همان زمان متوقف شده است.

در تماسی که تابناک با فلاحی بابا جان، نماینده سابق ورزقان برای پیگیری موضوع فرهنگسرا برقرار کرد، این نماینده سابق، خیلی تمایلی به صحبت در خصوص موضوعات مربوط به ورزقان نداشت و ترجیح داد در این مورد سکوت کند.

با این حال، وی در پاسخ به اینکه وضعیت فرهنگسرای یاد شده تا زمان اتمام دوره نمایندگی شما چگونه بود، گفت: بعد از قضایای پیش آمده با پرستویی و برخی مشکلات دیگر موضوع را پیگیری نکرده است، ولی تا جایی که اطلاع دارد، ساختمان نیمه کاره رها شده بود.

اما بیت الله عبدالهی، نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی و نماینده ورزقان در گفت و گو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: آن زمان من نماینده مجلس نبودم و در جریان ساخته شدن فرهنگسرا توسط هنرمندان بودم اما این فرهنگسرا هنوز ساخته نشده و نیمه کاره رها شده است.

این نماینده مجلس در پاسخ به این که کار تا چه حدی پیش رفته است، گفت: هیچ کاری انجام نشده و در حدی که اسکلت نیمه کاره ای زده باشند، ساخته شده و بعد از آن کامل رها شده است.

وی همچنین در پاسخ به این که پول جمع آوری شده برای این پروژه چه شد، گفت: معلوم نیست. آن زمان هم من مسئولیتی نداشتم و اتفاقا چند وقت پیش، بازدیدی از آنجا داشتیم و به فرماندار ورزقان هم گفتم، اگر آدرسی، چیزی از این افراد دارد پیدا کند تا شاید بتوان پیگیری کرد و حداقل بدانیم مشکل کار کجا بوده که پروژه رها شده است.

این نماینده مجلس در پاسخ به این که آیا می دانید بانیان این کار چه کسانی بودند، گفت: اطلاعات زیادی ندارم؛ اما گمان کنم برخی هنرمندان سرشناس از جمله آقای پرستویی بودند.

وی در پاسخ به اینکه تا کنون چه میزان برای این زمین هزینه شده است گفت: گمان نمی کنم هزینه زیادی برای این زمین شده باشد، چون من محل را دیده ام. چیز زیادی برای این محل هزینه نشده و معلوم نیست، پول جمع آوری شده هم در کدام حساب است و چه بر سر آن آمده است!

این نماینده در پایان یادآور شد: البته ما شاید نتوانیم ادعایی درباره این پول داشته باشیم، ولی به هر حال، پول حق الناس است و برای کار خیر جمع شده بود و نمی توان از عواطف مردم سوءاستفاده کند. این کار درستی نبود و غیر اخلاقی است. باید گفت، یا کاری را نباید شروع کرد یا اگر کردند، آن را به سرانجام برساند. الان این موضوع رها شده و هیچ آبی از آب تکان نخورده است.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار