سرنوشت مبهم آثار سینمایی که ظاهراً رفع توقیف شدند؛
کیانوش عیاری کارگردان «خانه پدری» به تازگی درباره اکران محدود فیلمش در گروه هنر و تجربه گفته است: «احتمالا حوزه باز هم سینماهای خودش را در اختیار فیلم قرار نخواهد داد، بار دیگر فیلم در سینماهای محدودی اکران خواهد شد و باز هم با تهدید فیلم از پرده پایین کشیده می‌شود. بعد هم مسئولان می‌گویند از شر این فیلم خلاص شدیم»
کد خبر: ۵۲۹۵۳۵
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۳ 25 November 2017

این سه فیلم توقیفی در صف اکران مانده‌اند یا ماجرا چیز دیگری است؟!پس از آنکه خبرهایی درباره رفع توقیف چندین فیلم سینمایی منتشر شد، اکنون سه فیلم از این پنج با چالش‌هایی در اکران مواجه شده‌اند و برخی رسانه‌ها مدعی شده‌اند موانع نانوشته‌ای در مسیر اکران این آثار وجود دارد؛ چالشی که البته پخش کننده این فیلم سینمایی تایید نمی‌کند و وعده داده در هفته‌های آینده شاهد اکران یکی از این فیلم‌ها خواهیم بود اما آیا باید این وعده را جدی گرفت؟

به گزارش «تابناک»؛ «آشغال‌های دوست داشتنی»، «عصبانی نیستم» و «خانه پدری» سه فیلم از مجموع پنج فیلم رفع توقیفی سرنوشت مشخصی ندارند. تصور می‌شد این فیلم‌های سینمایی به فاصله اندک از خبر رفع توقیف در گروه‌های اصلی سینمایی اکران شود اما چنین به نظر می‌رسد که قرار نیست این آثار اکران گسترده‌ای داشته باشد و با افزایش مدت زمانی که از رفع توقیف این آثار سخن به میان آمد، حتی درباره اصل اکران این آثار نیز تردیدهایی به وجود آمد.

کیانوش عیاری کارگردان «خانه پدری» به تازگی درباره اکران محدود فیلمش در گروه هنر و تجربه گفته است: «احتمالا حوزه باز هم سینماهای خودش را در اختیار فیلم قرار نخواهد داد، بار دیگر فیلم در سینماهای محدودی اکران خواهد شد و باز هم با تهدید فیلم از پرده پایین کشیده می‌شود. بعد هم مسئولان می‌گویند از شر این فیلم خلاص شدیم، آن را اکران کردیم اما شرایط برایش فراهم نبود و از نظر ما فیلم آزاد شد. نمی‌دانم تعداد فیلم‌های توقیفی چند تا است مثلا اگر ١٥ تا است می‌گویند با اکران «خانه پدری» شد ١٤ فیلم توقیفی و به این شکل صورت‌مساله پاک می‌شود.»

از سویی دیگر امروز برخی رسانه‌های مدعی شدند که علی رغم اینکه برای این فیلم‌ها پروانه نمایش صادر شده، از ثبت قرارداد این فیلم‌ها با سینماها برای آغاز روند اکران جلوگیری می‌شود. بر اساس این ادعاها، این اتفاق یک دستور است، تا بدین شکل تا اطلاع ثانوی مانع از اکران این آثار شد و این فیلم‌ها علی رغم آنکه پروانه نمایش دارند، رنگ پرده را نبینند و بدین ترتیب توپ از زمین مدیران خارج شده باشد و عدم اکران این فیلم‌ها به وضعیت اکران در سینماها نسبت داده شود.

این سه فیلم توقیفی در صف اکران مانده‌اند یا ماجرا چیز دیگری است؟!

پس از طرح این ادعاها، غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش، مدعی شد: «هر فیلمی که پروانه نمایش گرفته می‌تواند همراه با پروانه نمایش و همچنین قرارداد اکران با سالن‌های سینمایی به شورای صنفی نمایش مراجعه کند و ما نیز موظفیم براساس آیین‌نامه قرارداد را ثبت کنیم. اینکه گفته می‌شود ارشاد به ما فشار آورده است که قرارداد فیلم‌های عصبانی نیستم، آشغال‌های دوست داشتنی، پارادایز و خانه پدری که پروانه نمایش دارند را ثبت نکنیم یا برای نمایش آنها منتظر دستور و یا نظر ارشاد بمانیم، صحت ندارد.»

علی سرتیپی پخش کننده «عصبانی نیستم» نیز در واکنش به این موضوع از ارائه قرارداد اکران این فیلم سینمایی به شورای صنفی نمایش خبر داد و سخنگوی این شورا هم در مصاحبه‌ای اعلام کرد که مشکلی برای نمایش فیلم‌های رفع توقیف شده وجود ندارد. سرتیپی که نوع فعالیتش حواشی خاصی داشته، مدعی شده است: «فیلم عصبانی نیستم پروانه نمایش گرفته است و مشکلی خاصی برای اکران ندارد. قرارداد نمایش فیلم احتمالا این هفته یا هفته آینده در شورای صنفی نمایش ثبت می‌شود.»

باید صبر کرد و دید آیا بالاخره این فیلم‌ها رنگ پرده را می‌بینند، یا روایت‌هایی که درباره وجود موانعی بر سر اکران این سه فیلم وجود دارد، رنگ واقعیت می‌گیرد؟ به نظر می‌رسد تا زمان اکران آخرین فیلم در گروه‌های اصلی سینمایی، نمی‌توان به ابهاماتی که امروز در فضای رسانه‌ای مطرح شد، پاسخ قطعی داد.

گفتنی است؛ شمار قابل توجهی از فیلم‌های توقیفی در سال‌های اخیر در صف بررسی و بازنگری برای اکران هستند اما در مجموع تنها همین پنج فیلم سینمایی مورد توجه قرار گرفتند و سایر آثار همچنان بلاتکلیف هستند. «خیابان‌های آرام»، «زمهریر»، «ارادتمند؛ نازنین، بهاره، تینا»، «وقت داریم حالا»، «کاناپه»، «گزارش یک جشن» و «خرس»، از جمله فیلم‌های توقیفی هستند که پرونده‌شان بایگانی شده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار