من این پیام را به ایران و به آمریکا بردم و کشورهای اروپایی نیز انتظار احترام به برجام را دارند. برجام کار می کند و آژانس هسته ای نیز تایید کرده است که تهران به مقررات احترام می گذارد.
کد خبر: ۵۳۲۲۱۴
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۲ 01 December 2017

'فدریکا موگرینی' نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سومین نشست بین المللی گفت و گوهای مدیترانه در رم، ضمن دفاع از توافق هسته ای، تاکید کرد: برجام غیر قابل مذاکره است و نمی توان آنرا تغییر داد، اروپا انتظار احترام به آن را دارد.

به گزارش  ایرنا از رم، نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا در دومین روز از سومین نشست گفت و گوهای مدیترانه که در محل هتل 'پارکو دی پرینچیپی' در رم در حال برگزاری است، افزود: برجام غیر قابل مذاکره است. دشوار است که فکر کنیم بتوان توافق را تغییر داد.

وی تاکید کرد: توافق هسته ای با ایران برای امنیت منطقه اساسی است. ما به عنوان اتحادیه اروپا و هر یک از 28 کشور اروپایی، گفته ایم که حفظ کامل برجام و اجرای آن مهم است. از اینجا شروع می شود و نه برای اینکه دوست هستیم. توافق هسته ای به صورتی مذاکره شده است تا حاوی بسیاری از مقررات و عناصر کنترل با سیستم ارزیابی سرزده باشد، زیرا در لحظه توافق هیچ اعتمادی وجود نداشت.

وی افزود: 104 صفحه با تبصره های مختلف از هر نظر وجود دارد و نمی توان حتی یک پاراگراف آنرا مذاکره کرد، چرا که تمام بخش های آن بهم ربط دارند. این توافق توسط یک تیم عالی مذاکره شده و نمی توان آنرا تغییر داد و کسی که آنرا عنوان می کند، برجام را بخوبی نمی شناسد.

موگرینی گفت: من این پیام را به ایران و به آمریکا بردم و کشورهای اروپایی نیز انتظار احترام به برجام را دارند. برجام کار می کند و آژانس هسته ای نیز تایید کرده است که تهران به مقررات احترام می گذارد.

گفتنی است که روز گذشته موگرینی و محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشستی پشت درهای بسته و در حاشیه اجلاس رم، بر اجرای کامل برجام تاکید کردند.

نشست سه روزه موسوم به 'Forum Rome MED 2017' از روز پنجشنبه توسط وزارت خارجه ایتالیا و موسسه مطالعات سیاسی بین المللی (ISPI) در محل هتل بزرگ 'پارکو دی پرینچیپی' آغاز شده است. در این رویداد بین المللی شمار زیادی از نمایندگان دولتی ایتالیایی و خارجی از جمله روسای جمهوری، نخست وزیران، وزرا و سرمایه گذاران و کارآفرینان، سازمان ها و نهادهای بین المللی و کارشناسان از 56 کشور جهان از جمله ایران حضور دارند.

این نشست به مدت سه روز در 25 نشست و حول چهار محور 'سعادت مشترک'، 'امنیت مشترک'، 'مهاجرت ' و 'رسانه ها، فرهنگ و جامعه' برگزار می شود.

توازن های جدید منطقه، امنیت مشترک، مبارزه با تروریسم پس از آزادی رقه و موصول ، استراتژهای جدید برای اداره جریان مهاجرت ها، انرژی و تجارت بین المللی در منطقه از جمله موضوعات مهم این نشست بین المللی است.

در این نشست تمرکزی ویژه به برخی از کشورهای کلیدی منطقه مانند ایران، عربستان سعودی، قطر، مصر، عراق و لیبی و همچنین به دیدگاه قدرت های بزرگ مانند روسیه، آمریکا، چین و هند از منطقه می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار