سید حسن نصرالله:
از دیگر نشانه‌ها این است که ارزش همپیمانان آمریکا در جهان عرب چقدر است؟ همه ملت‌های عرب باید بفهمند که آنها برای ترامپ و آمریکا هیچ ارزشی ندارند. کسانی که طی سال‌های اخیر به آمریکا می‌رفتند تا ارزش اسرائیل را نزد آمریکا پایین بیاورند کاملا آشکار شد که این سخنان آنها هیچ ارزشی نداشته است. آمریکا به جز اسرائیل برای هیچ کس دیگری ارزشی قائل نیست. ما در برابر دشمنی آشکار آمریکا علیه قدس و مردم آن و مقدسات وهویت آن قرار داریم و ظلم تاریخی بزرگی به مقدسات و امت انجام شده است
کد خبر: ۵۳۵۲۱۵
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۴ 07 December 2017

دبیر کل جنبش حزب‌الله لبنان سخنرانی خود در مورد تحولات اخیر فلسطین و تصمیم رئیس جمهور آمریکا در مورد قدس را آغاز کرد.

به گزارش تابناک، سید حسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله لبنان در ابتدای سخنرانی خود گفت: موضوع سخنرانی امروز من درباره اقدام روز گذشته دونالد ترامپ در برسمیت شناختن شهر قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی است.

سید حسن نصرالله گفت که صهیونیست‌ها به قطعنامه‌های سازمان ملل، درخواست‌های جامعه جهانی، قدرت‌های بزگی مثل چین، روسیه و اتحادیه اروپا توجهی ندارند.

سید مقاومت گفت که به رغم گذشت 100 سال از اعلامیه بالفور، امروز شاهد بالفور جدید هستیم.

دبیر کل حزب‌الله لبنان اضافه کرد: تمایل دارم درباره 3 موضوع صحبت کنم. نخست درک کردن خطرات، دوم برخی از نشانه‌های این اقدام آمریکا و سوم درباره موضع مناسب در قبال این اقدام. صداهایی در جهان عرب شنیده می‌شود که گفته می‌شود اقدامی که ترامپ انجام داده ارزشی ندارد. در واقع آنها این سخنان را مطرح می‌کنند تا خطرات این اقدام ترامپ را ناچیز جلوه دهند.

وی در ادامه سخنرانی خود گفت: همگان می‌دانیم که رژیم صهیونیستی هیچ احترامی برای قوانین بین‌المللی قائل نبوده و تنها به منافع خود می‌اندیشد. برای اسرائیل کشورهای عربی، اروپایی، روسیه یا چین اهمیتی ندارد و فقط موضع آمریکا برایش مهم است.

دبیر کل حزب‌الله لبنان افزود: چندین دهه است که دولت‌های اسرائیل در تلاش برای یهودی‌سازی قدس بوده اما گاهی اوقات دولت‌های آمریکا محدودیت‌هایی قائل شده و گاهی نیز مانع از گام‌های یهودی‌سازی قدس می‌شدند. مواضع آمریکا تنها مانع اسرائیلی‌ها در قدس بود و اینجاست که خطرات موضع جدید آمریکا درک می‌شود.

اقدام ترامپ «بالفور جدیدی» است/ ترامپ آخرین گلوله را به روند سازش شلیک کرد/قدس قلب مسئله فلسطین است

نصرالله گفت: در حال حاضر و پس از موضع اخیر آمریکا، دولت اسرائیل هیچ مانعی در برابر خود نمی‌بیند و اینجاست که وارد خطرات می‌شویم: نخست آنکه سرنوشت ساکنان فلسطینی که در قدس هستند چه می‌شود؟ سرنوشت املاک فلسطینیان در قدس چه می‌شود؟ آیا این املاک مصادره یا تخریب می‌شود؟ سوم، اگر اسرائیل تا پیش از این شهرک‌هایی با تعداد اندک می‌ساخت از این پس شاهد عملیات ساخت و ساز بدون ضابطه خواهیم بود.

وی افزود: چهارم، قدس به سوی کرانه باختری گسترش خواهد یافت و در همین راستایی که اسرائیلی‌ها طی چندین دهه گذشته عمل کردند در اندک زمان کوتاهی و با حجم زیادی انجام خواهد شد. پنجم، سرنوشت مقدسات در قدس در حالی که اسرائیل بر آنها سیطره یافته و هر آنچه که می‌خواهد می‌تواند آزادانه انجام دهد، چه می‌شود. صداهایی شنیده می‌شود که گفته می‌شود هم اکنون زمان ساختن هیکل ایجاد شده است.

نصرالله هشدار داد: مقدسات در خطر شدید قرار دارند و مسجد الاقصی در خطر است و هیچ جای تعجب نخواهد بود که یک روز از خواب برخیزیم و شاهد آن باشیم که مسجد الاقصی ویران شده است. زمانی که تمام فلسطینیان را از قدس بیرون برانند چه چیزی از موضوع فلسطین باقی خواهد ماند؟ ترامپ می‌گوید که از به بعد چیزی به نام موضوع فلسطین وجود ندارد و این نتیجه کسانی که به مذاکرات اعتقاد دارند.

وی گفت: فلسطینیان معتقدند که پایتخت دولت آنها باید قدس شرقی باشد و امروز آمریکا بر روی این موضوع خط کشید این در حالی است که قرار بود آمریکا ضامن توافقات باشد. امروز آمریکا این موضوع را به اتمام رساند که قدس خارج از هرگونه مذاکرات قرار دارد.

نصرالله افزود: کسانی که به مذاکرات اعتقاد داشتند روز گذشته گفتند که ترامپ آخرین تیر را به مذاکرات شلیک کرد.  موضوع خطرناک دیگر، این است زمانی که آمریکا جرات پیدا می‌کند تا درباره عزیزترین مکان نزد اعراب و مسلمانان اینگونه اقدام کند فردا سرنوشت کرانه باختری، بلندی‌های جولان و تل‌های کفرشوبا چه خواهد شد. تمام موضوعاتی که با اسرائیل بر روی آن اختلاف وجود دارد در خطر قرار خواهد داشت. 

وی اضافه کرد: سکوت در برابر این اقدام ترامپ خطرات زیادی به همراه خواهد داشت. امتی که در برابر غصب قدس از تاریخ خود سکوت کند می‌تواند در برابر هر چیز دیگری که دولت آمریکا بدان طمع دارد سکوت پیشه کند.

دبیر کل حزب‌الله لبنان در ادامه سخنرانی خود به نشانه‌ها اشاره کرد و گفت: به حسب ظاهر همه کشورهای جهان این تصمیم ترامپ را رد کرده و آن را تایید نکردند و این بدان معناست که کشورها به ترامپ می‌گویند که ما این اقدام را رد می‌کنیم. این در حالی است که ترامپ برای هیچ کسی چه همپیمانانش و چه جامعه بین‌الملل احترامی قائل نیست. احترام آمریکا به جامعه بین‌الملل کجاست؟ آن چیزی که شاهد آن بودیم توهین به همه دولت‌های جهان بود. ترامپ به خوبی می‌داند که در این اقدام، به احساسات یک میلیارد و نیم مسلمان و صدها میلیون مسیحی توهین و تجاوز کرده است.

وی افزود: مسلمانان و مسیحیان احساس اهانت کردند چون شهری که بیانگر تاریخ آنها بوده به دولتی ساختگی داده شد. ما در برابر مردی قرار داریم که وجدان صدها میلیون انسان در سرتاسر جهان برایش اهمیتی ندارد.

نصرالله گفت: آن چیزی که ترامپ انجام داد نقض توافق‌های بین‌المللی بوده و این بدان معناست که ما در برابر دولتی قرار داریم که هیچ ارزشی برای توافق‌های بین‌المللی قائل نبوده و خواستار این است که دنیا به آن احترام بگذارد.

دبیر کل حزب‌الله لبنان گفت: ما در برابر دولتی هستیم که هیچ ضمانتی نمی‌دهد و این بدان معناست که هیچ امنیت و استقراری در جهان وجود نخواهد داشت و جهان محکوم به خواسته‌های مردی است که در کاخ سفید زندگی می‌کند.

وی افزود: از دیگر نشانه‌ها این است که ارزش همپیمانان آمریکا در جهان عرب چقدر است؟ همه ملت‌های عرب باید بفهمند که آنها برای ترامپ و آمریکا هیچ ارزشی ندارند. کسانی که طی سال‌های اخیر به آمریکا می‌رفتند تا ارزش اسرائیل را نزد آمریکا پایین بیاورند کاملا آشکار شد که این سخنان آنها هیچ ارزشی نداشته است. آمریکا به جز اسرائیل برای هیچ کس دیگری ارزشی قائل نیست. ما در برابر دشمنی آشکار آمریکا علیه قدس و مردم آن و مقدسات وهویت آن قرار داریم و ظلم تاریخی بزرگی به مقدسات و امت انجام شده است.

نصرالله گفت: در برابر این تجاوز آمریکایی ما مسئولیت‌هایی داریم. روز گذشته شنیدیم که تحلیلگران برجسته اسرائیلی درباره واکنش‌ها به اقدام ترامپ گفتند که این واکنش‌ها هیچ ارزشی نداشته و اتفاقی در جهان عرب و اسلام نخواهد افتاد.چون در واقع کشورهای عربی فلسطین را فراموش کردند و هر کشوری به خود مشغول بوده و کسی وقت ندارد که به اتخاذ موضع یا واکنش بپردازد. تردیدی وجود ندارد که مراکزی وجود دارد که به بررسی مواضع در قبال این تصمیم آمریکا پرداخته و به همین دلیل جرات اتخاذ چنین تصمیمی را داشتند. این برآورد آمریکا و اسرائیل بود که آنها را به سوی اتخاذ چنین تصمیم دیوانه‌واری برد.

دبیر کل حزب‌الله لبنان افزود: چند پیشنهاد داریم. نخست: اعتراضات، محکوم کردن و رد کردن این دشمنی آمریکا و اعلام همبستگی با فلسطین و ملت آن. رد کردن اقدام آمریکا کمترین کاری است که می‌توان انجام داد و کسی این موضع‌گیری را دست کم نگیرد. دولت آمریکا باید در سرتاسر جهان شاهد انواع اعتراضات باشد. امروز به طور مثال شبکه‌های اجتماعی ساده‌ترین چیزی است که می‌توان طی آن تصمیم ترامپ را محکوم کرد. زمانی که حجم اعتراض‌ها در شبکه‌های اجتماعی انعکاس یابد خوشحالی اسرائیلی‌ها با دیدن حجم گسترده‌ای از محکومیت‌ها به اندوه تبدیل خواهد شد. کسانی که این شبکه‌های اجتماعی را اداره می‌کنند زمانی که شاهد آن باشند که میلیون‌ها نفر این اقدام را محکوم می‌کنند نمی‌توانند همه آنها را مسدود کنند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار