نخستین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در صنعت برق با حضور جمعی از متخصصان و صاحب‌نظران این حوزه در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی آغاز به کار کرد.
کد خبر: ۵۳۶۹۹۹
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۲ 11 December 2017

به گزارش خبرنگار آنا، دکتر بابک مظفری دبیر اجرایی این همایش و رئیس دانشکده فنی و مهندسی واحد علوم و تحقیقات، هدف از برگزاری این کنفرانس را معرفی توانمندی‌ها و قدرت علمی دانشگاه آزاد اسلامی به جامعه مهندسین صنعت برق و جامعه دانشگاهی، ایجاد همبستگی علمی و همفکری با متخصصین صنعت برق کشور در پیشبرد اهداف تحقیقاتی گوناگون و گسترش دانش فنی از طریق ایجاد محیط مناسب برای تبادل نظر علمی دانست.

وی اشتراک‌گذاری مسائل روز صنعت برق و جامعه دانشگاهی و پژوهشگران، انتقال نتایج تحقیقات و یافته‌های پژوهشی با رویکرد حل مسئله و توجه به مسائل آینده پژوهشی در صنعت برق را از دیگر اهداف این دوره از کنفرانس ملی رویکردهای نوین در صنعت برق اعلام کرد.

دکتر سودابه سلیمانی دبیر علمی این کنفرانس نیز با تاکید بر این مطلب که این رویداد علمی برای اولین بار در سطح واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران در گرایش مهندسی برق قدرت در حال برگزاری است، ابراز امیدواری کرد با تکیه بر خروجی این رویدادهای علمی– تخصصی، گام‌های مثبتی در همسویی محققان دانشگاه و صنعت و به دنبال آن، رشد و توسعه علم در کشور برداشته شود.

این عضو هیأت علمی واحد علوم و تحقیقات، ادامه داد: 160 مقاله به دبیرخانه این کنفرانس ارائه شده است که از میان آنها 84 مقاله مورد پذیرش قرار گرفته و 65 مقاله برای ارائه بصورت شفاهی برگزیده شده است.

اورعی: ساخت خودروهای بدون سرنشین، اینترنت حمل و نقل، اینترنت اشیاء، چاپ سه بعدی، خدمات پزشکی از راه دور با دقت بسیار بالا و ... از جمله برنامه‌های نرم‌افزاری است که تغییرات زیادی را در حوزه‌های مختلف، نظیر خودروسازی، کشاورزی، پزشکی، تغذیه و حتی دیدگاه افراد در جامعه ایجاد خواهد کرد
 
 

دبیر علمی کنفرانس ملی رویکردهای نوین در صنعت برق با اشاره به اینکه برای این دوره از کنفرانس، 15 محور اساسی همچون بازار برق، سیستم توزیع انرژی، انرژی‌های تجدیدپذیر، خودروهای برقی، سیستم قدرت و ... در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: مقاله‌های برگزیده شده در روزهای برگزاری این کنفرانس (20 و21 آذر) در قالب هشت نشست و کارگاه تخصصی مورد نقد و بررسی قرار خواهند گرفت.

دکتر سید مهدی حسینی عضو هیأت اجرایی کنفرانس ملی رویکردهای نوین در صنعت برق نیز در این همایش به مباحث مربوط به سرمایه‌گذاری در صنعت برق و رویکردهای پیرامون آن اشاره کرد و گفت: در برنامه ششم توسعه، در خصوص تأمین و افزایش ظرفیت برق کشور، هدفگذاری‌هایی صورت گرفته است که تولید 5 هزار مگاوات برق توسط نیروگاه‌های تجدیدپذیر صورت می‌گیرد.

حسینی از جمله برنامه‌های تشویقی در نظر گرفته شده برای سرمایه‌گذاران تولید برق از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر را خرید تضمینی آن به مدت 20 سال از سوی دولت دانست.

یکی از مهمترین ملزومات توسعه و پیشرفت تکنولوژی کشور، مسائل فرهنگی است

دکتر سید هاشم اورعی رئیس انجمن علمی انرژی بادی ایران نیز در این همایش به ویژگی‌های نادر و ارزشمند این کنفرانس از جمله نگاه آن به آینده اشاره کرد و گفت: صرف معطوف شدن به گذشته از جنبه‌های علمی، فرهنگی و ... از نقاط ضعف بوده که خشک شدن دریاچه ارومیه به دلیل فقدان برنامه و چشم‌انداز مناسب زیست محیطی از نمونه‌های بارز آن است.

وی با بیان اینکه کشورهای پیشرفته صنعتی به دنبال بسترسازی مناسب برای ورود به انقلاب صنعتی سوم هستند، تصریح کرد: اگر نتوانیم خود را برای ورود به انقلاب صنعتی سوم آماده کنیم، به دلیل ناتوانی در تطبیق با پیشرفت‌ها و تحولات، دچار عقب‌ماندگی خواهیم شد.

اورعی، قدرت نرم‌افزاری را در 5 تا 10 سال آینده، موجب تحولات ساختاری و بنیادی شگرف در بسیاری از صنایع دانست و خاطرنشان کرد: ساخت خودروهای بدون سرنشین، اینترنت حمل و نقل، اینترنت اشیاء، چاپ سه بعدی، خدمات پزشکی از راه دور با دقت بسیار بالا و ... از جمله برنامه‌های نرم‌افزاری است که تغییرات زیادی را در حوزه‌های مختلف، نظیر خودروسازی، کشاورزی، پزشکی، تغذیه و حتی دیدگاه افراد در جامعه ایجاد خواهد کرد.

به گفته رئیس انجمن علمی انرژی بادی ایران، این تغییرات به نحوی خواهد بود که نه تنها بسیاری از مشاغل در آینده از بین خواهند رفت بلکه تعداد زیادی از برنامه‌ها و طرح‌هایی که در قرن 21 کاربردی هستند، در قرن 21 منسوخ خواهند شد.

استاد دانشگاه صنعتی شریف در این همایش با طرح این سوال که آیا پویایی لازم و احساس نیاز به توسعه تکنولوژی‌های گوناگون در جامعه ما احساس می‌شود یا خیر، ادامه داد: معتقدم آماده شدن و گام نهادن به آینده، توسعه و پیشرفت تکنولوژی نیازمند پیش‌شرط‌هایی بوده که مهمترین آن الزامات فرهنگی است.

وی ادامه داد: حاکمیت قانون، احترام به حق مالکیت، ارج نهادن به فعالیت‌های اقتصادی، ارزش بودن کار و از همه مهم‌تر برقراری امنیت اجتماعی از مهمترین الزامات فرهنگی برای همگام شدن با پیشرفت جهان صنعتی است.

منبع:انا 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار