نگاهی به بودجه 18 وزارتخانه برای سال 97؛
بر اساس آنچه در لایحه پیشنهادی دولت آمده است، بیشترین بودجه با رقم 32.560.570.100.000 (سی و دو هزار و پانصد و شصت میلیارد و پانصد و هفتاد میلیون و یکصد هزار تومان) به وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی تعلق گرفته است و وزاتخانه های بهداشت، در مان و آموزش پزشکی، راه و شهرسازی نیرو، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و اطلاعات در رتبه های بعدی از حیث دریافت بیشترین بودجه در سال 97 قرار گرفته اند.
کد خبر: ۵۳۷۰۳۳
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۶:۵۶ 12 December 2017

روز گذشته، «حجت‌الاسلام حسن روحانی»، رئیس جمهور، لایحه بودجه کل کشور در سال ۹۷ را با چهار روز دیرکرد، تقدیم رئیس مجلس شورای اسلامی کرد؛ پیشنهاد سقف بودجه برای سال آینده توسط دولت، یک هزار و ۱۹۴ تریلیون تومان است.

به گزارش «تابناک»؛ در لایحه بودجه ۹۷ مجموع بودجه عمومی دولت حدود ۴۲۹ هزار میلیارد تومان است که در مقایسه با رقم ۳۷۱ هزار میلیارد تومانی لایحه بودجه امسال (۹۶) حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان افزایش دارد.

رئیس جمهور لایحه تقدیمی بودجه برای سال 97 را بسیار دقیق، شفاف و عملیاتی عنوان کرد. بهای نفت در بودجه 97، حدود 55 دلار و قیمت دلار نیز 3500 تومان در نظر گرفته شده است.

در بررسی جدول بودجه پیشنهادی وزارتخانه های هجده گانه هم نکات قابل تأمل و مهمی وجود دارد که با بررسی بودجه این وزارتخانه ها برای سال 97 و همچنین نگاهی به بودجه دو سال گذشته آن، می توان موضوعات مهمی را از آن استخراج کرد.

بر پایه آنچه به عنوان بودجه وزارتخانه های مختلف در جداول لایحه پیشنهادی دولت آمده است، بودجه همه وزارتخانه ها از مجموع هجده وزارتخانه افزایش یافته است، به غیر از بودجه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح.

جدول بودجه وزاتخانه های هجده گانه برای سال 97 و همچنین بودجه آنها در دو سال منتهی به سال 97 یعنی برای سال های 95 و 96 بدین شرح است؛

 پیشنهاد سقف بودجه یک هزار و ۱۹۴ تریلیون تومانی توسط دولت

 بر اساس آنچه در لایحه پیشنهادی دولت آمده است، بیشترین بودجه با رقم 32.560.570.100.000 (سی و دو هزار و پانصد و شصت میلیارد و پانصد و هفتاد میلیون و یکصد هزار تومان) به وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی تعلق گرفته است و وزاتخانه های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، راه و شهرسازی نیرو، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و اطلاعات در رتبه های بعدی از حیث دریافت بیشترین بودجه در سال 97 قرار گرفته اند.

همچنین کمترین بودجه در سال 1397 مطابق با لایحه پیشنهادی دولت به مجلس با رقم 146.488.000.000 ( یکصد و چهل و شش میلیارد و چهارصد و هشتاد و هشت میلیون تومان) به وزارت امور اقتصادی و دارایی اختصاص پیدا کرده است. وزارتخانه هایی نظیر نفت و دادگستری پس از وزارت اقتصاد کمترین بودجه را دریافت خواهند کرد.

در لایحه پیشنهادی دولت برای بودجه سال آینده، بودجه قریب به اتفاق وزارتخانه ها افزایش یافته است. تنها وزاتخانه ای که در مقایسه با سال گذشته بودجه آن کاهش یافته است، وزارت دفاع و پیشتیبانی نیروهای مسلح است که رقم 4.497.135.500.000 معادل با (چهار هزار و چهارصد و نود و هفت میلیارد و یکصد و سی پنج میلیون و پانصد هزار تومان) به عنوان بودجه سال آینده اش پیشنهاد شده، در حالی که نسبت به سال جاری (96) کاهشی حدود 140 میلیارد تومان در بودجه این وزارتخانه دیده می شود.

اگر در قیاس با بودجه سال گذشته هر وزارتخانه محاسبه کنیم، بودجه وزارت نیرو افزایش بسیار چشمگیری را نشان می دهد. افزایش بودجه وزارتخانه های ارتباطات و فناوری اطلاعات، جهاد کشاورزی و راه و شهرسازی هم نسبت به بودجه سال گذشته شان قابل ملاحظه است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار