در گفت و گو با جماران؛
هنگامی که آقای خاتمی با لفظ تَکرار می کنم و تقاضای از مردم برای رفتن به پای صندوق ها باعث تغییر شرایط انتخابات به نفع جریان اصلاح طلب و اعتدالیون می شود طبیعی است که جناح محافظه کار افراطی از این وضعیت ناخشنود باشد.
کد خبر: ۵۳۷۰۴۵
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۶ 12 December 2017

پایگاه خبری جماران: در ماه های اخیر موضوع فراموشی وعده ها از سوی رئیس جمهور و گرایش او به سمت اصولگرایان، از موضوعاتی داغ در فضای مجازی محسوب می شود. اما آیا به راستی روحانی به وعده های خود با مردم پشت کرده است؟ یا وی  چنان که در برخی رسانه ها منتشر شد گردشی به راست داشته است؟ در همین رابطه به سراغ یکی از فعالان سیاسی اصلاح طلب رفتیم تا نظر او را در این باره جویا شویم. متن گفت و گوی «محمد کیانوش راد» با خبرنگار جماران را در ادامه می خوانید:

در هفته های اخیر درباره آنچه «گردش به راست» روحانی خوانده می شود بحث های زیادی در جامعه و به ویژه فضای مجازی در جریان است. دیدگاه شما در این باره چیست؟ 

آقای روحانی به صراحت گفتند من با برخی جریانات تعامل کردم و معامله ای در کار نیست. ما باید محدودیت های این دولت را درک کنیم و نباید رفتارهای اخیر دولت را به منزله گردش به سمت جریان دیگر ببینم، بلکه این رفتارها، حرکت در همان چارچوب هایی است که همواره از دولت آقای روحانی سراغ داشته ایم به نظر من اتفاق جدید و خاصی صورت نگرفته است که بخواهد بر خلاف انتظارات و تحلیل های جناح اصلاح طلب باشد

در سال 92، مجموعه تحلیل هایی که مبتنی بر واقعیت های سیاسی جامعه ایران بود، منجر به حمایت از آقای روحانی شد و در سال 94 نیز با همین دلایل و با همین شناخت از دولت آقای روحانی حمایت صورت گرفت بدون شک مشی و منش آقای روحانی میانه روانه است و میانه روی را به عنوان یک روش برگزیده است و قاعدتا در این روش هم گرایش به چپ هم گرایش به راست و گرایش به اصلاح طلبان را می توانیم شاهد باشیم

در این میان خبرهایی مبنی بر اعمال محدودیت های بیشتر برای برخی چهره های سیاسی منتشر می شود. به نظر شما نتیجه این تنگ نظری ها در جامعه چه خواهد بود؟

ایجاد محدودیت ها در زمان معاصر به افزایش محبوبیت حصر شدگان منجر خواهد شد کسانی که در جریان اصولگرایی بیشتر طرفدار حصر هستند باید بهتر بدانند که «الانسان حریص علی ما منع» یعنی هرچه که شما موانع را زیادتر کنید مردم ایران در حمایت از آقایان خاتمی، موسوی و کروبی حریص تر خواهند شد. راه منطقی این است که اجازه بدهند آقایان خاتمی، موسوی و سایر شخصیت های سیاسی بتوانند حرف های خود را بزنند.

کشور ما جامعه ای رشد یافته است و می تواند قضاوت کند آنچه احساس می شود این است که جناح اقتدارگرایان از میزان محبوبیت آنها در جامعه نگران هستند و احساس می کنند که در مقام منطق و استدلال حرفی برای گفتن ندارند هنگامی که آقای خاتمی با لفظ «تَکرار می کنم« و تقاضای از مردم برای رفتن به پای صندوق ها باعث تغییر شرایط انتخابات به نفع جریان اصلاح طلب و اعتدالیون می شود. طبیعی است که جناح محافظه کار افراطی از این وضعیت ناخشنود باشد اما هرگونه اقدامی در این زمینه باعث محبوب تر شدن آقای خاتمی در میان مردم خواهد شد.

افکار عمومی نیز ناظر جریانات سیاسی هستند و هنگامی که شاهد محدودیت های بی منطق هستند پذیرش و حمایت آقای خاتمی برای آنها بیشتر خواهد بود

این شائبه که رئیس جمهور، تصمیمات فراکسیون امید را در مجلس جدی نمی گیرد تا چه مقدار قابل اعتناست؟

به نظر من بخشی از اینکه چنین احساس به وجود می آید، بدین خاطر است که این فراکسیون باید تشکیلاتی تر، منسجم تر و با سماجت بیشتری فعالیت های خود را دنبال کند نمی توان انتظار داشت که بدون تشکیل جلسات منظم و پیگیری روزانه برخی از امور سیاسی و حساس کشور، تمامی امور بر وفق مراد فراکسیون امید تمام شود باید از این فراکسیون انتظار فعالیت و جدیت بیشتری را داشت.

این موضوع که مردم یک شهر فردی را انتخاب می کنند اما پس از انتخابات، از عضویت وی در شورا ممانعت به عمل می آید می تواند چه عواقبی داشته باشد؟

مساله ساده ای که در گذشته وجود داشته است و جزو قانون مجلس بوده است حضور سپنتا نیکنام در شورای شهر یزد است وی در دوره گذشته در این شورا حضور داشته است و به دلیل صداقت و درستی کار، بازهم مورد تایید و اقبال مردم این شهر قرار گرفته است و هیچ ضرری نیز برای کسی ندارد. متاسفانه  اقدام بدون دقت شورای نگهبان و بعد اصرار بر یک عمل، موجب شده است که بسیاری از زرتشتیان و مردم پاک اندیش جامعه ایران را دلخور و آزرده کنند.

مردم نباید احساس کنند که رای آنها بی نتیجه بوده است این مساله به سادگی قابل حل است لذا این امید وجود دارد همانگونه که رییس مجلس شورای اسلامی به درستی از مصوبه مجلس دفاع کردند و به طور تلویحی با این تصمیم شورای نگهبان مخالفت کردند مقامات تصمیم گیر دیگر نیز با رایزنی هایی که خواهند داشت نسبت به حل این موضوع اقدام کنند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار