مدیرکل آبفای آذربایجان غربی گفت: طرح جامع تامین آب شرب روستایی بوکان تا قبل از عید به تصویب شرکت مهندسی استان می‌رسد و عملیات اجرایی آن در سه ماهه نخست سال آینده آغاز می‌شود.
کد خبر: ۵۴۷۵۳۱
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۸ 03 January 2018

به گزارش تابناک آذربایجان غربی کاظم محمدی اقدم عصر امروز در جلسه‌ای که با مسئولین شهرستان بوکان در محل آبفایی روستای این شهر داشت، اظهار داشت: : برای اجرای طرح تامین آب شرب 153 روستایی بوکان مبلغ 150 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که امید در مدت سه سال این طرح به اتمام برسد.
محمدی اقدم در باره این طرح بیان کرد: برای انجام طرح تامین آب شرب روستایی برای سال آینده مبلغ 12 میلیارد و 300 میلیون تومان تا کنون در نظر گرفته شده و تا پایان سال به تصویب می‌رسد و در سه ماهه نخست سال آینده عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.
وی افزود: نگهداری روستاها نیاز به اعتبارات و ردیف بودجه مستقل دارد و بحث مدیریتی مطرح نیست بلکه بحث تخصیص اعتبارات مطرح است و با این وضعیت هم شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان غربی جزء سرآمدهای کشور بوده و بسیاری از مشکلات را خودمان حل کرده‌ایم.
محمدی اقدم گفت: اجرای طرح تامین آب شرب روستایی بوکان بیش از 95 درصد جمعیت روستایی را تحت پوشش قرار می‌دهد.
مدیرکل آبفای روستایی آذربایجان غربی تصریح کرد: نه تنها برای شهرستان بوکان بلکه برای تمام شهرستان‌های استان طرح جامع تامین آب شرب روستایی تهیه شده و روستاهایی اولویت دار مطالعه شده‌اند به طوری‌که حدود 31 روستا شناسیی شده که به ترتیب اولویت در صورت تامین اعتبار عملیات اجرایی آن‌ها آغاز می‌شود.
73 روستای بوکان مشکل کیفیت آب دارند‌
فرماندار بوکان نیز گفت: 29 روستا با 6 هزار خانوار و 20 هزار نفر جمعیت با افت شدیدی کمی آب مواجهه هستند و 44 روستا هم یعنی حدود 4 هزار و پانصد خانوار با بیش از 16 هزار نفر جمعیت با افت شدید کیفی آب روبه‌رو هستند.
جمال خسروی با بیان این که وضعیت آب شرب روستای بوکان بحرانی است اظهار داشت: با توجه به بازدیدهایی که به روستاهای شهرستان داشته‌‌ایم کمتر روستایی بوده که معضل آب را مطرح نکرده باشند و متخصصان پیش‌بینی‌های خوشحال کننده‌ای از وضعیت روستاها ندارند و به طور قطع این قضیه امنیتی می‌شود.
خسروی با توجه به وضعیت بحرانی حاشیه سیمنه رود بیان کرد: از یک طرف بیشتر چاه‌های آب روستایی در حاشیه سیمینه رود واقع شده و از طرف دیگر هم قطب کشاورزی است و کشاورزی هم آب زیادی مصرف می‌کند.
وی با اشاره به افت شدید کمی و کیفی آب شرب در روستاهای بوکان افزود: 29 روستا با 6 هزار خانوار و 20 هزار نفر جمعیت با افت شدیدی کمی آب مواجهه هستند و 44 روستا هم یعنی حدود 4 هزار و پانصد خانوار با بیش از 16 هزار نفر جمعیت با افت شدید کیفی آب روبه‌رو هستند.
فرماندار بوکان گفت: اگر این وضعیت ادامه داشته باشد و چاره‌ای برای طرح جامع تامین آب 153 روستایی بوکان اندیشیده نشود به طور قطع در آینده نزدیک شاهد مهاجرت گسترده جمعیتی حدود 40 هزار نفر از روستا به شهرها می‌شویم و بر همین اساس بخش عمده مطالبات در این حوزه است چون روستاهایی وجود دارند که در صورت ادامه این وضعیت سال آینده دچار بحران می‌شوند.
خسروی تصریح کرد: در کنار تمام مسایلی که در بوکان وجود دارد با ادامه وضعیت موجود آب یک گره کوری را ایجاد می‌کند که امید است با زنده شدن و از سرگیری پروژه‌های مجتمع رحیم خان و قشلاق مشکل عمده این حوزه رفع شود.
خسروی با اشاره به مشکلات حوزه فاضلاب روستایی اظهار داشت: مطالعه و تصویب طرح جمع‌آوری فاضلاب روستاهای حاشیه شهر بسیاری ضروری است چرا که 8 هزار خانوار جمعیت روستایی در حاشیه شهر بوکان قرار دارند و معضل دفع فاضلاب و تامین سلامت عمومی باید انجام شود و در این حوزه هم اقداماتی صورت بگیرد.
چشمه‌های آب روستایی بوکان نفس‌های آخر را می‌کشد
بخشدار مرکزی بوکان هم در این در این جلسه اظهار داشت: آب‌های روستایی هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی افت شدیدی کرده است.
محمد یزدان‌پناه با اشاره به میزان بارندگی امسال و اهمیت آن در حل بحران آب روستایی بیان کرد: سال گذشته حدود 120 میلی لیتر بارندگی وجود داشت اما امسال این میزان 78 میلی لیتر است و به طور کلی بارندگی امسال نصف بلند مدت است.
یزدان‌پناه افزود: چاه‌ها و چشمه‌های آب روستایی بوکان نفس آخر را می‌کشند بنابراین انتظار این است برای پیشگیری از روند مهاجرت روستاییان به شهر هم که شده در اجرای طرح تامین آب شرب روستایی تسریع و فکری اساسی کرد.
بخشدار مرکزی بوکان تصریح کرد: در روستاهایی مانند کهریزه محمود آباد و کوسه که یک روستای گردشگری است با بحران تامین آب شرب و نیز دفع فاضلاب آن‌ها مواجهه هستیم و در وضعیتی اورژانسی قرار دارند و باید هرچه سریع‌تر اقدامات اساسی در مورد آن‌ها اجرا شود.
انتهای پیام/‌

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار