پیمانه اقتصادی؛
این پیمانه تیتر‌هایی همچون تغییر نرخ ارز از نوسانات ارز بدتر است، اختلاف دلار آزاد و مبادله‌ای به ۷۲۲ تومان رسید، دلار از تجارت پاکستان و چین کنار گذاشته شد، افزایش شدید بهای نفت، کاهش قیمت طلا پس از انتشار مذاکرات فدرال رزرو، مقایسه بیت کوین با قمار، احتمال رشد قیمت خانه‌های نقلی تا ۲۵ درصد و واردات ۵۷ هزار خودرو در ۹ ماهه نخست سال را در بر دارد.
کد خبر: ۵۴۷۹۷۸
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۱ 05 January 2018

از «سقوط نرخ سکه در میانه دیماه» تا «افزایش بیکاران با بستن شبکه‌های اجتماعی»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون تغییر نرخ ارز از نوسانات ارز بدتر است، اختلاف دلار آزاد و مبادله‌ای به ۷۲۲ تومان رسید، دلار از تجارت پاکستان و چین کنار گذاشته شد، افزایش شدید قیمت نفت، کاهش قیمت طلا پس از انتشار مذاکرات فدرال رزرو، مقایسه بیت کوین با قمار، احتمال رشد قیمت خانه‌های نقلی تا ۲۵ درصد و واردات ۵۷ هزار خودرو در ۹ ماهه نخست سال را در بر دارد.

تغییر نرخ ارز از نوسانات ارز بدتر است

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت بازار ارز گفت: عدم اطلاع رسانی بانک مرکزی درخصوص نوسانات بازار ارز باعث رونق سوداگری در بازار ارز می شود؛ بنابراین، باید بانک مرکزی با شفافیت به مردم اطلاع رسانی و بازار را بصورت فعال تر مدیریت کند. محمدرضا پورابراهیمی داورانی افزود: موضوع افزایش درآمدهای دولت از محل تغییرات قیمت ارز به نفع دولت و اقتصاد نیست و مجلس و دولت در این خصوص نگاه مشترک دارند. دولت در پی افزایش نرخ ارز نیست چرا که دولت خود مصرف کننده ارز بوده  و رشد قیمت ها باعث تحمیل هزینه ها و افزایش تورم می شود و دستاورد دولت در تک رقمی شدن نرخ تورم را با چالش روبرو می کند. وی با بیان اینکه انتظارات تغییر نرخ ارز از نوسانات ارز بدتر است، یادآور شد: ثبات نسبی بازار ارز در چند سال گذشته وجود داشته و بانک مرکزی با اعمال سیاست های مناسب و مدیریت می تواند ثبات نسبی را در بازار بوجود آورد. /خانه ملت

اختلاف دلار آزاد و مبادله‌ای به ۷۲۲ تومان رسید

در پایان معاملات بازار آزاد روز پنجشنبه، هر دلار آمریکا با افت 78 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 43 هزار و 313 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افزایش قیمت 410 ریال همراه شد و در پایان روز به رقم فروش 52 هزار و 933 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد پایان هفته، 11 هزار و 936 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز چهارشنبه، 91 ریال گران تر فروخته شد. همچنین براساس اعلام بانک مرکزی نرخ هر دلار آمریکا برای روز پنجشنبه چهاردهم دی ماه با ۳۵ ریال افزایش نسبت به روز گذشته ۳۶ هزار و ۹۱ ریال قیمت خورد که نسبت به میانگین قیمت دلار آزاد در بازار امروز، 7222 ریال کمتر می باشد.

دلار از تجارت پاکستان و چین کنار گذاشته شد

بانک دولتی پاکستان طی بیانیه‌ای اعلام کرد، به تجار و بازرگانان اجازه می‌دهد تا از ارز یوآن در مبادلات دوجانبه با چین استفاده کند. این اقدام با هدف افزایش تجارت بین دو کشور چین و پاکستان انجام می‌شود. شرکت‌های خصوصی و دولتی هر دو کشور می‌توانند از یوآن در تجارت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های دوجانبه استفاده کنند. همچنین بانک مرکزی هم قوانین و مقرراتی را برای تسهیل استفاده از یوآن تصویب می‌کند. بر اساس آمارهای پاکستان، میزان واردات این کشور از چین با رشد چشمگیر از ۱۲.۱ میلیارد دلار به ۱۴.۱۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷ افزایش یافته است، ضمن اینکه صادرات به چین هم رشد داشته و از ۱.۵ میلیارد دلار به ۱.۷ میلیارد دلار رسیده است. برخی از اقتصاددانان اعلام کرده‌اند، استفاده از یوآن به عنوان ارز مرجع، میزان ذخایر ارزی خارجی چین را کاهش خواهد داد. 

سقوط نرخ سکه در میانه دیماه

در جریان معاملات بازار آزاد تهران روز پنجشنبه، بهای انواع سکه کاهش چشمگیری داشت و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با حدود ۱۸ هزار تومان کاهش یک میلیون و ۴۵۵ هزارتومان و ۸۳۴ تومان، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با حدود ۴۴ هزار تومان کاهش یک میلیون و ۴۷۸ هزار و ۸۱۶ تومان، نیم سکه با حدود ۱۶ هزارتومان کاهش ۷۳۱ هزار و ۴۱۴ تومان، ربع سکه با حدود ۱۵ هزار تومان کاهش ۴۲۵ هزار و ۶۵۹ تومان و سکه گرمی ۲۸۰ هزار و ۷۷۵ تومان معامله شد. /مهر

افزایش شدید قیمت نفت پس از ناآرامی‌های اخیر در ایران و افزایش تقاضای نفت توسط آمریکا

روز گذشته قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز چهارشنبه یک سنت کاهش یافت و این نفت در بازار بشکه ای ۶۷.۸۳ دلار معامله شد. این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت با افزایشی ۱۵ سنتی بشکه ای ۶۱.۷۸ دلار صورت گرفت. لازم به ذکر است که اوایل روز، قیمت نفت برنت با رسیدن به ۶۸.۲۷ دلار در هر بشکه رکوردی جدید را از ماه می سال ۲۰۱۵ تا کنون به نام خود ثبت کرد. همچنین، رسیدن قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت به سطح نامبرده از بازه ی زمانی مشابه تا کنون سابقه نداشته است. بنا بر اذعان رویترز، برخی تحلیلگران بازار نفت معتقدند که ناآرامی های اخیر در ایران به عنوان سومین تولید کننده ی بزرگ نفت اوپک ریسک ژئوپلیتیک را افزایش داده و به نوبه ی خود باعث افزایش قیمت ها شده است، حال آنکه این ناآرامی ها هیچگونه تأثیری بر کاهش تولید و صادرات نفت توسط ایران نگذاشته است. در این خصوص، یکی از تحلیلگران موسسه جی سی بی انرژی گفته است که بازار بیش از حد لازم و به طور غیرضروری به ناآرامی های اخیر در ایران واکنش نشان داده و قیمت نفت را بالا برده است. همچنین، به گفته ی اولیور یاکوب، یکی از تحلیلگران مؤسسه ی نفت پترومتریکس، سرمای هوا در آمریکا باعث شده که میزان تقاضای این محصول در کوتاه مدت افزایش یابد.

کاهش بهای طلا پس از انتشار مذاکرات فدرال رزرو

بهای طلا که روز چهارشنبه به بالاترین سطح خود از 15 سپتامبر رسیده بود، روز پنجشنبه تحت تأثیر افزایش ارزش دلار با کاهش همراه شد. قیمت هر اونس طلا روز پنجشنبه با 0.3 درصد کاهش به کمتر از 1308 دلار رسید. این در حالی است که قیمت طلا روز چهارشنبه تا 1321 دلار نیز افزایش یافته بود. بر اساس گزارش سی ان بی سی، ارزش دلار آمریکا که پیش از این به پایین ترین سطح خود در 3 ماه اخیر رسیده بود، با افزایش مواجه شد. انتشار متن مذاکرات نشست دسامبر فدرال رزرو گمانه زنی ها درباره افزایش نرخ بهره آمریکا در ماه های آینده را بیشتر کرده و همین موجب تقویت ارزش دلار و کاهش قیمت جهانی طلا شد.

شاخص سهام نیکی ژاپن به بالاترین رقم در 26 سال گذشته رسید

با آغاز سال نو میلادی 2018 و در اولین روزهای کاری و تجاری در بورس ژاپن، شاخص سهام نیکی این کشور به بالاترین رقم در 26 سال گذشته رسید. بر اساس روزنامه ژاپن تودی، شاخص سهام و اوراق بهادار نیکی افزون بر 3 درصد در این هفته و در نخستین روزهای سال نو میلادی افزایش یافت. این گزارش خاطرنشان می کند بهبود شاخص های اقتصادی در آمریکا و همچنین خوش بینی نسبت به رشد اقتصادی چین در این افزایش بی سابقه در 26 سال گذشته تاثیر داشته است. سهام نیکی بر اساس گزارش این نشریه در یک هفته گذشته به طور ناگهانی روندی صعودی گرفته و در بالاترین شرایط رشد 3.26 درصدی داشت که بیشترین رقم از سال 1992 میلادی است. از سال 2016 میلادی شاخص سهام نیکی بخصوص در بخش های صنعتی و همچنین در زمینه نفت و گاز و اوراق بهادار و لوازم الکترونیکی رشد مطلوبی داشته است. با این وصف، بالاترین تجارت و نرخ رشد از روز پنجشنبه یعنی از شروع تجارت در بورس کشور ژاپن پس از تعطیلی روزهای دوشنبه تا چهارشنبه در سال 2018 شروع شد. شرکت سهامی 'میزوهو' ژاپن اعلام کرده است سرمایه گذاران اشتیاق زیادی برای خرید و فروش سهام نشان می دهند و بسیار امیدوارند وضعیت بازار اوراق بهادار در سال جاری میلادی بسیار بهتر شود. /ایرنا

مقایسه بیت کوین با قمار

مفتی بزرگ مصر با صدور فتوایی تجارت با بیت کوین را با قمار مقایسه کرد، در اسلام ممنوع است و گفت: علت آن این است که مسئولیت مستقیم آن منجر به ضرر مالی برای افراد می شود؛ ضمن اینکه بیت کوین می تواند تأثیر منفی بر امنیت قانونی کسانی که آن را تجارت می کنند، داشته باشد و منجر به سهولت در پولشویی و تجارت کالاهای قاچاق شود. البته مفتی مصر به عنوان اولین روحانی مسلمان نیست که بیت کوین را نقد می کند و در ماه دسامبر سال ۲۰۱۷ میلادی هم مفتی عربستان سعودی هم اعلام کرده بود که ارزهای دیجیتال تحت قوانین اسلامی به دلیل وجود ابهام در آنها، ممنوع است. مفتی عربستان گفته بود که وقتی با بیت کوین معامله ای انجام می شود، این ارز به صورت ناشناخته باقی می ماند که این موضوع بستر را برای پولشویی، پول مواد مخدر و پول نامشروع فراهم می کند. بر همین اساس، در ماه نوامبر نهاد مذهبی ترکیه هم خرید و فروش ارزهای دیجیتال را به دلیل نبود مقررات و رابطه نزدیک آن با فعالیت های مجرمانه را نابهنجار اعلام کرد.

احتمال رشد قیمت خانه‌های نقلی تا ۲۵ درصد

عضو کمیسیون عمران مجلس، با اشاره به رشد معاملات مسکن در سال جاری و افزایش 15 درصدی قیمت‌ها در بازار، گفت: کاهش نرخ سود بانکی و تمایل مردم به سرمایه گذاری در بازار مسکن رشد معاملات در این بازار را رقم زد. سیداحسن علوی با بیان اینکه ارایه طرح مسکن اجتماعی در شرایط فعلی راهکار خوبی برای ایجاد ثبات قیمتی در بازار مسکن است، افزود: دولت باید راهکاری برای ممانعت از رشد بی رویه قیمت ها در بازار مسکن ارایه کند، زیرا ادامه شرایط فعلی به صلاح نیست. وی با تاکید بر اینکه ادامه روند فعلی و رها کردن بازار رشد قیمت مسکن به ویژه آپارتمان های نقلی را تا 25 درصد نیز در پی دخواهد داشت، تصریح کرد: دولت باید با ورود به موقع به بازار مسکن تلاطم قیمتی در آن را پایان دهد. /خانه ملت

واردات ۵۷ هزار خودرو در ۹ ماهه نخست سال

بر اساس آمارهای تجارت خارجی کشور در 9 ماهه نخست سال جاری بیش از 57 هزار خودرو  سواری وارد کشور شده است. بر این اساس در مدت مورد اشاره بیش از 25.8 هزار خودرو زیر 2000 سی سی به ارزش 660 میلیون یورو وارد کشور شده که رشد 20 درصدی را نسبت به آذر ماه سال قبل تجربه کرده است. همچنین در این مدت 18.755  خودرو با حجم 2000تا 2500 سی سی به کشور وارد شده که ارزش آنها 508 میلیون دلار بوده است. علاوه بر ارقام مذکور مابقی واردات خودرو مربوط به خودروهای هیبریدی می‌باشد که در 15 قلم ابتدایی واردات اقلام عمده  حضور ندارد. به نقل از تسنیم، گفتنی است، این حجم واردات به کشور در حالی انجام شده که سایت ثبت سفارش برای ماه ها بسته بوده و اواخر هفته گذشته این سایت با دستورالعمل هیأت دولت بازگشایی شد.

افزایش بیکاران با بستن شبکه‌های اجتماعی

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: اگر از شش ماه اول امسال و شش ماه دوم سال گذشته بگذریم، نرخ رشد اقتصادی در چهار دهه گذشته به طور متوسط پایین‌تر از منطقه خاورمیانه و متوسط دنیا بوده است. این نشان می‌دهد آنچه که در ملاحظات ما و سیاست‌گذاری کلان ما کمتر از هرچیز به آن بها داده شده، موضوع اقتصاد است که اتفاقا خودش می‌تواند شاه کلید حل خیلی از مسائل امنیتی، اجتماعی و سیاسی هم باشد. پدرام سلطانی با بیان اینکه ادامه این وضعیت باعث کوتاه مدت شدن برنامه‌های اقتصادی می‌شود گفت: نتیجه این اعتراض‌ها و طرح و انعکاس آن در درجه اول باعث کاهش امید و کوتاه‌تر شدن چشم‌انداز فعالان اقتصادی در داخل می شود؛ به طوری که آنها را به سمت این سوق می‌دهد که از برنامه‌ریزی‌های بلندمدت دست بکشند و تصمیم‌گیری‌هایشان را کوتاه مدت کنند. به همین جهت سرمایه‌ها به جای حرکت به سمت تولید و فعالیت‌های خدماتی، صنعتی، معدنی و کشاورزی بلافاصله به سمت ارز، طلا و سایر کالاهایی که وجه نقدشوندگی بالاتری دارند سوق پیدا می‌کند. سلطانی همچنین با اشاره به فیلتر شدن برخی شبکه‌های اجتماعی گفت: باید به این واقعیت توجه داشت که امروز کسب‌وکارهای سنتی ما هم از شبکه‌های اجتماعی و اینترنت استفاده می‌کنند و کند شدن سرعت اینترنت و بستن برخی شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها در فضایی که امروز در بستر آنها کسب‌وکارهای زیادی انجام می‌شود سبب بیکاری عده‌ای از جوانان فعال در این حوزه‌ها خواهد شد. /ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار