مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر آذربایجان غربی از اجرایی شدن پوشش بیمه تامین اجتماعی قالی‌بافان و فرش‌بافان این استان خبر داد.
کد خبر: ۵۵۰۳۵۹
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۶ 10 January 2018

به گزارش تابناک آذربایجان غربی یونس معزز شامگاه سه شنبه در حاشیه جلسه شورای راهبردی بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر با محوریت توسعه بیمه همگانی که با حضور دهیاران و مستمری‌بگیران بیمه اجتماعی و کشاورزان سردشت در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان برگزار شد اظهار داشت: در قالب تفاهم‌نامه بین صندوق بیمه و اتحادیه سراسری تعاونی فرش‌بافی شهری و روستایی کشوری مشکل بیمه بیمه اجتماعی قالیبافان و فرش‌بافان آذربایجان غربی حل می‌شود.
وی افزود: بر اساس این تفاهم‌نامه متقاضیان در رده سنی 18 تا 50 سال با مراجعه به کارگزاران صندوق بیمه و تأییدیه اتحادیه، تحت پوشش قرار گرفته و تنها یک سوم حق بیمه را پرداخت می‌کنند.
معزز به تحت پوشش قرار گرفتن روستاییان سردشتی در بیمه اجتماعی کشاورزان اشاره کرد و گفت: امسال سردشت از نظر جذب افراد مشمول بیمه، رتبه اول استانی را به خود اختصاص داده که نشان از دلسوزی و تلاش مسئولان شهرستانی و آینده‌نگری مردم است.
وی تصریح کرد: در سطح استان آذربایجان غربی 162 کد کارگزاری با 70 هزار بیمه شده وجود دارد که از این تعداد یک هزار و 500 نفر از بازنشستگی پیش از موعد، مزایای از کارافتادگی و مستمری بازماندگان برخوردار هستند.
مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر آذربایجان غربی با اشاره به آمار بیمه شده در شهرستان سردشت نیز اظهار داشت: سه هزار و 500 نفر از اهالی روستاها و عشایر سردشت جذب این صندوق بیمه شده‌اند که برای 20 نفر از آنها حکم مستمری صادر شده و همچنین تعدادی از پرونده‌ها هم در دست اقدام است.
وی با بیان اینکه اجرایی شدن تفاهم نامه بیمه کولبران یا مرزنشینان نیازمند دریافت لیست آنها از استانداری است، گفت: در شرایط حاضر کولبران همانند سایر اعضای این بیمه تحت پوشش هستند اما برای اجرایی شدن تفاهم نامه‌ای که با استانداری به امضا رسیده است نیازمند تحویل گرفتن لیست کولبران هستیم.
به گفته وی در صورت اجرایی شدن تفاهم نامه کولبران، از 15 درصد سهم بیمه، مقدار دو سوم آن را دولت پرداخت می‌کند و از 5 درصد مابقی هم 20 درصد آن تحت عنوان تخفیف از صندوق بیمه و 20 درصد هم توسط استانداری پرداخت می‌شود.
معزز هدف از فعالیت‌های صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر را جلوگیری از مهاجرت بی رویه روستاییان به شهرها، کاهش اختلافات طبقاتی و بالا بردن سطح زندگی روستاییان و عشایر، تأمین امنیت اجتماعی و همچنین باز توزیع عادلانه درآمد عنوان کرد.
وی گفت: پرداخت دو برابر سهم بیمه شده توسط دولت، امکان نقل‌وانتقال سوابق بیمه شده، و دریافت مستمری پیری پس از 15 سال پرداخت حق بیمه و داشتن 65 سال سن را از ویژگی‌های صندوق دانست که افراد ساکن در روستاها و عشایر، کشاورزان غیربومی ساکن در روستا، رانندگان حمل بار و مسافر برون شهری و همچنین شاغلان فصلی و ساکنان در روستا و شهرهای زیر 20 هزار جزو اشخاصی هستند که می‌توانند بیمه شوند.
زندگی 60 درصد از جمعیت سردشت در روستاها
فرماندار سردشت نیز در جلسه با مستمری‌بگیران بیمه صندوق کشاورزان، روستاییان و عشایر، اظهار داشت: مراجعات مردم و صحبت‌های آنان نشان از محرومیت و مظلومیت خانوارهای روستایی دارد و بایستی از حداکثر ظرفیت‌های قانونی در جهت رفع مشکلات و کمک به این اقشار تولیدکننده نهایت استفاده را برد.
نژاد جهانی تصریح کرد: بیش از 60 درصد از جمعیت شهرستان در روستاها زندگی می‌کنند و به واسطه نبود مراکز وابسته دولتی ضریب کاری پایینی دارند که اجرا شدن بیمه صندوق کشاورزان و عشایر یکی از بزرگ‌ترین و افتخارآمیزترین پروژه‌های دولت در خصوص استفاده از ظرفیت‌های قانونی برای کاهش محرومیت‌ها است.
وی بابیان اینکه ماهیت خدمات بیمه اجتماعی کشاورزان و روستاییان با سایر بیمه‌ها متفاوت است و بنگاه اقتصادی نیست و رسالتی اجتماعی دارد اظهار داشت: توسعه این بیمه طرحی بسیار مهم و اثرگذار در جلوگیری از پایداری فقر، مهاجرت و امنیت شغلی و تأمین اجتماعی در جوامع روستایی است.
فرماندار سردشت با توجه به اینکه ظرفیت استانی مددجویان بهزیستی تکمیل شده و هنوز افراد زیادی مانده‌اند تا بیمه شوند خواستار بیمه شدن مددجویان روستایی بهزیستی و کمیته امداد در این بیمه شد.
در پایان این جلسه به 20 نفر از مستمری‌بگیران شهرستان حکم مستمری اهدا شد.
انتهای پیام/

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار