امسال علاوه بر آنکه بارش‌های پاییزه و زمستانی هم دوای درد ارومیه نشد بلکه در لایحه پیشنهادی دولت به مجلس نیز ردیفی برای احیا دریاچه گنجانده نشده بنابراین هیچ امیدی برای احیای این زیستگاه بزرگ طبیعی از سوی دولت در سال ۹۷ وجود ندارد.
کد خبر: ۵۵۰۳۶۹
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۴ 10 January 2018

به گزارش تابناک ارومیه در حالت عادی آدمی فکر می‌کند زمستان و پاییز فصل بارش است و طبیعتاً در این فصول چون آب کمتری مصرف می‌شود بنابراین در مناطقی که بحران آب وجود دارد حتماً این بحران از وخامتش کاسته شده و رو به بهبود خواهد رفت.

اما این ساده‌انگاری فقط شاید در بین افکار عمومی جایگاهی داشته باشد و در عالم واقع چنین نیست، نمونه‌اش وضعیت کنونی حوضه آبریز دریاچه ارومیه است که حتی در فصل زمستان هم کمبود آب دارد و بحران دریاچه ارومیه هر روز وخیم‌تر می‌شود.

علت این مشکل فقدان بارش نزولات آسمانی در پاییز 96 است که بر اساس آمار رسمی نسبت به بلند مدت 53 درصد کاهش و نسبت به سال 95 بیش از 25 درصد کاهش یافته است.

همه اینها گواه این حقیقت است که دل بستن به بارش‌های خود حوضه آبریز دریاچه ارومیه نه در کوتاه مدت و نه در  بلند مدت نمی‌تواند حلال مشکلات بحران خشکیدگی دریاچه ارومیه باشد.

حوضه آبریز دریاچه ارومیه آبی برای احیا دریاچه ندارد

روزگاری نه چندان دور در بستر دریاچه ارومیه 30 میلیارد متر مکعب آب وجود داشت، اگرچه تراز طبیعی این دریاچه در صورت وجود 13 میلیارد متر مکعب آب هم می‌تواند تثبیت شده و مایه خوشحالی همه اهالی منطقه شود اما باید بدانیم هم اینکه نه در زیر زمین و نه در روی زمین و نه در سدهای واقع شده در حوضه آبریز دریاچه ارومیه 30 میلیارد متر مکعب آب وجود ندارد بنابراین خوش خیالی است اگر تصور شود با رها سازی آب سدها دریاچه ارومیه پر خواهد شد.

مشکلات دریاچه ارومیه یکی دو تا نیست آخرین مشکلی که چندی پیش مطرح شده باز هم مربوط به بودجه احیا این دریاچه در قالب برنامه‌های دولت در لایحه بودجه سال 97 است.

بی توجهی دولت به احیا دریاچه ارومیه در قانون بودجه 97

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی چندی پیش با انتقاد از بی‌توجهی دولت نسبت به اختصاص ردیفی در بودجه 97 برای احیای دریاچه ارومیه، تنها راه نجات این دریاچه را انتقال آب از دریاچه وان ترکیه دانست.

روح الله حضرت پور تصریح کرد: ستاد احیای دریاچه ارومیه مبالغی که به این ستاد اختصاص داده شده، بدون هیچ کار کارشناسی هزینه می‌کند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با یادآوری وعده‌های انتخاباتی رئیس جمهور در سال 92 اظهار داشت: اگرچه در همان سال‌ها اعتباراتی را نیز به این مهم اختصاص داد، اما در لایحه بودجه 97 هیچ ردیف بودجه‌ای دریاچه ارومیه در نظر گرفته نشده است.

وی با انتقاد صریح از هزینه کرد بودجه دریاچه ارومیه در مسیری غیر از احیای آن افزود: بخشی از بودجه دریاچه ارومیه را آقای کلانتری در ماده 10 و توسعه صندوق ملی آورده و بخش دیگر آن را نیز در سایر حوزه‌ها تقسیم کرده است، بنابراین مشخص نیست بودجه‌هایی که به احیای این دریاچه تخصیص یافته بود در کجا هزینه شده است.

غفلت دولت از انتقال حوضه به حوضه آب برای احیا دریاچه ارومیه

حضرتپور گفت: لازم است دولت دوازدهم در گام نخست در این مورد برای مردم شفاف‌سازی شود چرا که به رغم پیش بینی در راهکارهای 28 گانه تاکنون برای لایروبی دریاچه ارومیه هیچ بودجه‌ای تخصیص داده نشده است، که بی توجهی به این امر باعث می‌شود با یک بارش اندک نیز در این مناطق سیل به راه بیفتد، کما اینکه پیش از این نیز این اتفاق افتاده بود.

به گفته وی اگر این موضوع از قبل مدیریت شده و رودخانه‌ها لایروبی شده بودند، همان میزان آبی که جاری شده بود به دریاچه ارومیه می‌ریخت، ولی به دلیل عدم‌توجه به این مهم، میزان آب جاری شده، در زمین‌های کشاورزی و روستاها جمع شد که در پی آن  حدود صدمیلیارد تومان خسارت به محصولات کشاورزی وارد شد.

دولت انتقال آب از دریاچه وان ترکیه به دریاچه ارومیه را پیگیری کند

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: هم‌اکنون برای تأمین آب مورد نیاز دریاچه ارومیه در حال کانال‌کشی از رودخانه زاب هستند، اما چهار سال آینده این میزان آب وارد شده به دریاچه نمی‌تواند راهگشا باشد.

به گفته وی  بهترین راه برای احیای دریاچه ارومیه انتقال آب از دریاچه وان ترکیه است که به دلیل افزایش آب به محصولات کشاورزی این کشور آسیب می‌رساند، و تحقق این مهم نیز نیازمند رایزنی مسئولان این دو کشور یعنی ایران و ترکیه است.

اما در سوی دیگر این دریاچه که سال‌هاست آب‌های رودخانه زرینه‌رود و سیمینه‌رود به آن قسمت منتقل می‌شود نمایندگان مردم شهرهای استان آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی نیز به اهمیت بحران دریاچه ارومیه واقف شده‌اند چون می‌دانند تبعات خشکی دریاچه ارومیه بیش از هر کس مردمان این دیار را دچار خسارت خواهد کرد.

دولت دریاچه ارومیه را به حال خود رها کرده است

نماینده فعلی مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی که پیشتر استاندار آذربایجان شرقی نیز بود بیش از دیگران به پیامدهای خشکی دریاچه ارومیه به مردم این استان آگاه است بنابراین در این ارتباط می‌گوید: این روزها دریاچه ارومیه به حال خود رها شده است و برنامه‌های احیای دریاچه ارومیه جزیره‌ای و فاقد پیوست اجتماعی است و اساساً برنامه‌ای که به بهانه احیای دریاچه ارومیه برای محدودسازی فعالیت کشاورزان ساکن این مناطق انجام شده مشکلی را تا کنون حل نکرده است.

احمد علیرضا بیگی تصریح کرد: تاکنون اقدامات مؤثری در جهت احیای دریاچه ارومیه صورت نگرفته و وضعیت این دریاچه نسبت به سال‌های قبل بحرانی‌تر شده است.

دولت به فکر اشتغال جایگزین برای حاشیه نشینان دریاچه ارومیه باشد

وی  گفت: برای تأمین معیشت افرادی که ساکن حاشیه این دریاچه هستند  باید نسخه‌ای تجویز شود که این برنامه در شرایط کنونی موجود نیست و تا زمانی که پیوست اجتماعی و برنامه‌ای برای تأمین معیشت مردم حاشیه دریاچه ارومیه تدوین نشده، طبیعی است که اقداماتی که در جهت احیای دریاچه انجام شود، مؤثر نخواهد بود.

بیگی نیز با تأیید دیدگاه مطرح شده از سوی نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی مبنی بر فقدان پیش بینی‌های لازم در قانون بودجه سال 97 از سوی دولت در ارتباط با دریاچه ارومیه گفت: در لایحه بودجه 97 اعتباراتی برای احیای دریاچه ارومیه در نظر گرفته نشده است و بر اساس اعتبارات تخصیص‌یافته‌ای نیز که در گذشته رئیس جمهور از آن خبر می‌داد، طرحی برای احیای دریاچه ارومیه بسته نشده و نتیجه‌ای به دست نیامده در حالی که هم‌اکنون نیازمند تدوین برنامه‌ای جامع برای احیای دریاچه ارومیه هستیم.

اگرچه امروز اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در دیدار با مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی گفت: اگر مسائل دریاچه ارومیه جدی شود، آثار مخرب آن می تواند گریبانگیر شمال غرب کشور و حتی مناطق مرکزی شود از این رو باید به دنبال حل و فصل مسائل دریاچه ارومیه باشیم و دولت نیز محدودیتی برای تأمین اعتبار در این زمینه قائل نیست.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار