در مورد برجام، دیپلماسی دولت در حال انجام است. دولت تلاش می‌کند برجام حفظ شود اما همه چیز دست دولت نیست و یک سوی دیگر میز ترامپی نشسته است که جهان او را دیوانه می‌خواند. در مورد فضای مجازی اما دست روحانی باز تر است و می‌تواند با وجود برخی مخالفت‌ها دستور به رفع فیلتر تلگرام بدهد.
کد خبر: ۵۵۱۵۸۷
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۴ 13 January 2018

عصر ایران؛ مصطفی داننده- رییس جمهور روحانی از باز بودن فضای مجازی و برجام به عنوان دو برگ برنده خود یاد می‌کرد. دو دستاوردی که انصافا بالیدن هم داشت.

روحانی به واسطه توافق هسته‌ای یا همان برجام معروف،  تمام درهای بسته سیاست خارجی ایران را باز کرد و جمهوری اسلامی تبدیل به کشوری پر دوست در جهان تبدیل شد. پس از سال‌های کشورهای اروپایی در مناقشه میان ایران و آمریکا، طرف ایران را گرفتند و به ترامپ گفتند حق با ایران است.

فضای مجازی نیز در زمان روحانی با آزادی‌های بی‌نظیری روبرو بود. حضور حدود 40 میلیون ایرانی در تلگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی حکایت از این معنا دارد. بسیاری از ایرانی‌ها در این دوران با فضای مجازی آشنا شدند و این آشنایی باعث روشن شدن بسیاری از ابهامات جامعه شد.

فضای مجازی در چهار سال گذشته باعث شد تا بسیاری از کسانی که هیچگاه به هیچکسی پاسخگو نبودند، مجبور به توضیح در مورد ابهامات ایجاد شده باشند.

آقای روحانی حواست هست

 

حالا در آستانه 5 سالگی دولت روحانی این دستاوردها در معرض خطر قرار گرفته‌اند. حوادث چند روزه کشور باعث شد تا تلگرام که تبدیل به عضوی از خانواده‌های ایرانی شده بود فیلتر شود و تا امروز فیلتر بماند.

فیلتر شدن تلگرام باعث می‌شود دیگر روحانی نتواند به آزادی که در فضای مجازی ایجاد کرده بود بنازد. او همیشه می‌گفت در این دولت هیچ پیام رسانی فیلتر نشد و پیامک‌های قطع نگردید. شاید در روزهای ابتدایی حوادث دی 96 فیلتر تلگرام قابل پذیرش بود اما بعد از آن دیگر مردم نمی‌پذیرند که این پیام رسان فیلتر باشد.

برجام نیز به مرحله‌ای رسیده است که هرلحظه ممکن است آمریکا از آن خارج شود. خروج آمریکا از برجام می‌تواند باعث شود این توافق هسته‌ای به نقطه پایان خود برسد. درست است که اروپایی‌ها حامی برجام هستند و برخلاف ترامپ اعتقاد دارند که جمهوری اسلامی به برجام پایبند بوده اما نمی‌توان انکار کرد که آمریکا تاثیر فراوانی در آینده برجام دارد.

به سرانجام نرسیدن برجام، می‌تواند ساختمانی که روحانی ساخته است را ویران کند. مهم‌ترین استراتژی روحانی در دولت یازدهم رسیدن به برجام و در دولت دوازدهم حفظ برجام است.

روحانی باید به این مسئله نگاه کند که دو دستاورد مهم او در معرض خطر قرار دارند. لغو برجام و فیلتر ماندن تلگرام می‌تواند دست روحانی را خالی کند. اگر این اتفاق‌ها بیفتد قطعا رییس جمهور روزهای سختی را تجربه خواهد کرد. روزهایی که شاید  روحانی را مجبور کند با طرح‌های جدیدی وارد میدان سیاست شود.

در مورد برجام، دیپلماسی دولت در حال انجام است. دولت تلاش می‌کند برجام حفظ شود اما همه چیز دست دولت نیست و یک سوی دیگر میز ترامپی نشسته است که جهان او را دیوانه می‌خواند. در مورد فضای مجازی اما دست روحانی باز تر است و می‌تواند با وجود برخی مخالفت‌ها دستور به  رفع  فیلتر تلگرام بدهد.  

روحانی باید مواظب سرمایه‌هایی که ساخته است باشد و اجازه ندهد به راحتی آنها به باد سپرده شوند و دست دولت و روحانی خالی شود. روحانی با دو بال برجام و تلگرام می‌تواند خود را در اوج نگه دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار